• 1
  • 2
2011-01-25, 16:27
Medlem
Tjosan

Jag har tittat runt lite på de miljoner distrubitioner av Linux som existerar och jag börjar bli ganska intresserad av att skaffa de. Dock är jag HELT ny på detta med Linux och har väl inte riktigt förstått vad som är grejen med alla olika. Jag har googlad lite och fann bland annat denna lista på olika distrubitioner > http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._distributions

Om de bli aktuellt så skall jag installera det på min bärbara pc och kommer mest bara använda datorn till att surfa och chatta och liknande. Anledningen till varför jag byter är för att ett virus tog sig in i min dator och fuckade upp den helt! Så de skulle ju vara klockrent om de fanns nån linuxversion som är "typ som gjord" för att surfa på Jag har hört att de inte ska gå att få virus på vissa Linux distrubitioner, stämmer det?

Så vad rekomenderar ni för mig?

//CcNutP
Citera
2011-01-25, 16:37
Bannlyst
super os

det är en spin off på ubuntu men har alla codecs å så redan installerade + vlc å lite annat smått å gott
Citera
2011-01-25, 16:42
Medlem
Jag rekommenderar Ubuntu eller OpenSUSE. Båda är nybörjarvänliga och har en trevlig look. När du installerat operativsystemet tycker jag att du skall bläddra dig runt bland alla tillgängliga program, pröva lite nätverksinställningar och "sudo apt-get"-kommandot.

Jag är ingen lirare på linux, men höll på en del med det för ett par år sedan. En distribution jag inte rekommenderar för nybörjare är Slackware, det var den första jag handskades med och det var ett helvete, dock lärde jag mig en hel del.

Nu för tiden kör jag enbart Windows 7, då jag inte orkar krångla runt med olika emulatorer i flera timmar för att kunna spela ett spel.

Lycka till och gratis är gott som man brukar säga!
Citera
2011-01-25, 16:47
Medlem
Vill du ha en säker övergång skulle jag rekommendera Ubuntu, känner du dock att du
ändå är lite teknisk så skulle jag köra på Debian!
Ubuntu bygger på Debian, men är gjort med användaren i fokus, att få så mkt
krimskrams och lätttillänglighet är deras mål. Dom har lyckats väldigt bra faktiskt!

Finns flera guider på internet om linux basics, men tänkte ge dig en här för att
komma igång lättare, då det faktiskt är lättare än det ser ut :

Alla program i dessa distributioner sköts via synaptic eller aptitude/apt-programmen.
dvs, vill du installera openoffice.org(word, excel and all that), så antingen:
  • öppnar du synaptic, skriver in openoffice.org, trycker sök, trycker installera.
  • öppnar en terminal, skriver "sudo apt-get install openoffice.org"

Så enkelt är det

I windows finns C:\, D:\ osv, medans i linux finns bara rootsystemet / .
hårddiskar osv kan monteras vart du vill under rootsystemet, oftast monteras
cdromläsare under /media/cdrom och externa hårddiskar under /media/extdrive1 tex.

Mappar:
/home = användarens personliga kataloger finns här, om din användare är tex "banan"
så kommer din mapp heta /home/banan/ , och det är typ som "Mina dokument" under windows.
Skrivbordet ligger under /home/banan/Desktop/

/mnt , /media = default monteringspunkter, här monteras hårddiskar och cdläsare, förstår
inte riktigt vitsen med båda, men har för mig att plugnplay-monteringar oftast läggs under /media.

/dev, /bin, /lib, /etc, /sys, /proc = Nödvändiga systemfiler, enhetsnoder, systemprogram osv
/usr/ = Program och systemfiler för användare ligger här
Citera
2011-01-25, 17:18
Medlem
Börja med Ubuntu, är otroligt användarvänligt.
Citera
2011-01-25, 17:50
Medlem
SnoBjorns avatar
BackTrack 4 hade varit finfint för dig. Alla program som man behöver och lite till.
Bra att bygga vidare med när man vill göra annat tex.

http://www.backtrack-linux.org/downloads/

http://www.youtube.com/watch?v=yFe-VcnPWWE
Citera
2011-01-25, 21:34
Medlem
Hemlys avatar
LMDE är en riktigt bra början när man ska börja bekanta sig med linux.
Allt eller åtminstone det allra mesta som behövs följer med.
Det är rullande releaser så du behöver inte vänta evigheter på nya programversioner.
Och att köra Backtrack som första dist är ju inte så genomtänkt kanske, finns andra livedistar som är bättre lämpade.
Citera
2011-01-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoconutPerfection
Så vad rekomenderar ni för mig?
denna tråd rekommenderas: https://www.flashback.org/t822443
Citera
2011-01-25, 21:55
Medlem
tack så hemskt mycket för alla svar! FB är klockrent! Tror SnoBjorn sköja lite med BackTrack 4 Angående Debian så anser jag väl mig som hyffsat teknisk, är inte direkt en newbie på datorer bara linux

Enligt mig så borde ubuntu vara de program som är mest skadligt för virus? (samt super os) Med lite research så märker man ganska klart att ubuntu är den mest populära distrubitionen och därefter kan man väl kanske anta att de är den som folk (dryga arslen) suttit och ut lekt fram virus till. Annars föll jag ganska mycket för Super OS.

Dock förstod jag inte riktigt skillnaden mellan Ubuntu och Debian? Och där imellan Debian och Mint Edition?
Citera
2011-01-25, 22:03
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoconutPerfection
tack så hemskt mycket för alla svar! FB är klockrent! Tror SnoBjorn sköja lite med BackTrack 4 Angående Debian så anser jag väl mig som hyffsat teknisk, är inte direkt en newbie på datorer bara linux

Enligt mig så borde ubuntu vara de program som är mest skadligt för virus? (samt super os) Med lite research så märker man ganska klart att ubuntu är den mest populära distrubitionen och därefter kan man väl kanske anta att de är den som folk (dryga arslen) suttit och ut lekt fram virus till. Annars föll jag ganska mycket för Super OS.

Dock förstod jag inte riktigt skillnaden mellan Ubuntu och Debian? Och där imellan Debian och Mint Edition?
Om du helt ofrivilligt lyckas dra på dig ett regelrätt virus med Ubuntu så köper jag en ny dator åt dig.
Tycker att du ska köra på Ubuntu, helt enkelt för att den är störst och man kan googla sig till det mesta.
Om du av någon bisarr anledning tycker att det är "för enkelt" med Ubuntu är dt ingen som hindrar dig från att byta.
Har du ingen erfarenhet av Linux och byter för att ersätta Windows och för att surfa och chatta finns det ingen anledning att köra Debian istället för Ubuntu.
Citera
2011-01-25, 22:20
Medlem
Benny76s avatar
xp pajja igår på min toshiba nb100 så jag testade ubuntu ikväll och jag kommer nog behålla det iaf på den lilla och man kom in i funktionerna snabbt men det finns säker mycket mer som återstår.

Enda som grämer mig nu är att jag inte kommer in på tvhack.cc.
I windons kunde man ändra i en logg.Så någon som vet hur man gör med linux?
Citera
2011-01-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Om du helt ofrivilligt lyckas dra på dig ett regelrätt virus med Ubuntu så köper jag en ny dator åt dig.
Tycker att du ska köra på Ubuntu, helt enkelt för att den är störst och man kan googla sig till det mesta.
Om du av någon bisarr anledning tycker att det är "för enkelt" med Ubuntu är dt ingen som hindrar dig från att byta.
Har du ingen erfarenhet av Linux och byter för att ersätta Windows och för att surfa och chatta finns det ingen anledning att köra Debian istället för Ubuntu.

gillade starkt "om du helt ofrivilligt" haha Nej men detta var bara ett antagande då jag såg att de fanns antivirusprogram för Linux

[FAKTA: Om du går in på en hemskt sönderbombad hemsida full med virus på en Windows dator så kommer antagligen den inte funka lika bra nästa gång du startar den! FAKTA] - alltså borde jag kunna göra detta rätt säkert på en Linux dator som kör ubuntu ?
Senast redigerad av CoconutPerfection 2011-01-25 kl. 22:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in