2011-01-25, 15:26
Medlem
Diamanten_s avatar
Nu har jag funderat på detta ett tag och måste ha svar!!

Vi kan ta mannagrynsgröt tex. Vet inte exakt hur många kalorier det innehåller. Men vi säger 200 kcal per 100 gram i gryn.

Hur ska jag räkna kalorierna? Gör jag en portion så är det typ 20 gram i rent gryn. Men när jag väl kokat upp det så blir det ju större volym. Är kalorierna fortfarande detsamma då i gröt som innan i dom 20 g gryn? Förstår ni? Eller blir det någon förändring i kalorierna eftersom det snarare blir 200 gram på tallriken när gröten är färdigkokad.

Hur räknar man??
Citera
2011-01-25, 15:28
Medlem
dejvan220s avatar
Kcal förändas ju inte så länge du inte kokar i mjölk. Det brukar stå på påsen om de räkna i kokt eller okokt form. Tex 100g o kokt gröt innehåller 100kcal. Då innehåller gröten 100 kcal efteråt också om du inte tillsätter något.
Citera
2011-01-25, 15:29
Medlem
Fissionballss avatar
Du är dum. Det är samma kalorimängd sålänge som du inte tillsatt något annat ämne som innehåller kalorier.
Citera
2011-01-25, 15:29
Medlem
ragmuss avatar
20g blir det såklart! Det är ju vattnet som gör att volymen blir större, och vatten har knappast så mkt kcal
Citera
2011-01-25, 15:31
Avstängd
nietsoviets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragmus
20g blir det såklart! Det är ju vattnet som gör att volymen blir större, och vatten har knappast så mkt kcal
Vatten innehåller INGA kcal
Citera
2011-01-25, 15:44
Medlem
Diamanten_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dejvan220
Kcal förändas ju inte så länge du inte kokar i mjölk. Det brukar stå på påsen om de räkna i kokt eller okokt form. Tex 100g o kokt gröt innehåller 100kcal. Då innehåller gröten 100 kcal efteråt också om du inte tillsätter något.

Det är grahamsgrynsgröt jag äter. Står inget där om dom räknar i kokt eller okokt gröt nämligen. Jag kokar ju det i mjölk. Så det blir ju typ + 40 kcal. Men det är ju ingen fara. Räknar dom i okokt så är det ju inte alls många kcal. Vilket är bra då jag försöker gå ner och man vill ju bli mätt
Citera
2011-01-25, 15:45
Medlem
Diamanten_s avatar
Tack för hjälpen alla!
Citera
2011-01-25, 16:08
Medlem
Rudolf.Leuckart.s avatar
Vatten kan innehålla kalorier beroende på dess temperatur.
Rätt ska vara rätt.
Citera
2011-01-25, 16:51
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf.Leuckart.
Vatten kan innehålla kalorier beroende på dess temperatur.
Rätt ska vara rätt.
Fast den energi som finns i vattnet i form av värme är väl å andra sidan inget som kroppen kan tillgodogöra sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in