2011-01-25, 14:22
Medlem
Worlds avatar
Jag är en student som går sista året på ett media gymnasieprogram där vi hållit på en hel del med grafisk formgivning (eller om det är grafisk kommunikation?).
Iallafall så för några månader sedan blev jag medlem på worth1000 där det finns massor av tävlingar i olika kategorier, t.ex att man manipulerar bilder / Montage därav mitt intresse är stort. Dvs att kombinera ihop bilder med varandra och på så sätt skapa en helt ny bild.
På denna sida finns något som heter "corporate" där företag kan skapa en tävling, oftast/alltid är det om loggor där dom ger från 100-500 dollar till en av loggorna dom väljer ut.

Tyvärr är jag inte så high på göra loggor, då jag inte heller lärt mig nog mycket om illustrator (då photoshop inte kan behandla vektor grafik på samma sätt, behöver man oftast ha en vektorfil i dessa tävlingar).

Men jag funderar lite på andra vägar om hur jag kan tjäna pengar på dessa arbeten?
Jag har hört om att det ska finnas en ganska bra hemsida där man kan t.ex lägga upp bilder/fotografin och sälja dom.

Sedan hörde jag någonstans att det ska gå att skicka in t.ex bilder, texter eller vad som helst till något ställe och kunna hämta pengar där.. alltså t.ex om jag t.ex gör en snygg bild i stan så ska jag kanske kunna sälja den till kommunen eller någonstans ?

Någon som har tips till mig?
Citera
2011-01-25, 14:33
Medlem
Känns som en bra grej att lära sig illustrator. Det är inte så svårt egentligen, du är ju student med så du har ju hur mkt tid som helst att göra av med. Det är väl tips 1 till dig, sedan om du tycker grafisk formgivning är roligt kanske du borde tänka lite på vad du vill hitta på i framtiden så. Vill du bli formgivare måste su i stort sett kunna iallafall illustrator och indesign, men glöm inte att lära dig om färgsättning, form, typografi och sådant gött. Man kommer inte långt på att bara kunna modifiera två bilder.
Citera
2011-01-25, 14:44
Medlem
Pranchas avatar
Att bara manipulera/retuschera bilder är en väldigt smal bransch. Mitt tips är att du helt enkelt biter i det sura äpplet och lär dig vektor - vill du jobba med grafik kommer det vara ett krav. Om du dessutom är van att arbeta i andra Adobeprogram så borde det inte vara så tidskrävande, det enda man egentligen behöver kunna är att hantera pentool ordentligt. Resten går att googla fram under tiden.

Angående att sälja sina bilder så finns det väl bildbanker där man kan ladda upp sina foton. Jag tänker exempelvis på http://www.istockphoto.com där du sedan får betalt när någon extern kund laddar ner bilden (och sidan tar en del av denna betalning). Räkna inte med att tjäna några stora pengar dock.
Citera
2011-01-25, 16:12
Medlem
diannos avatar
Nu kan jag inte personligen något om grafisk formgivning, men jag antar att det är som med andra konstformer. Är du ruskigt begåvad och har en grej att köra på så kan det gå, men annars får du som sagt bita i det sura äpplet och lära dig en massa grunder och bredda dig så mycket som möjligt. Sådana branscher är ju jävligt hårda på sitt sätt, så det handlar ju till stor del om flyt. Med andra ord så vore det väl bra att lära sig så mycket grunder som möjligt inom olika områden och försöka hitta något du kan tänka dig att nischa lite extra.
Vilka spår som är lättast att tjäna pengar på har jag själv ingen aning om, men jag skulle som sagt tro att det som vanligt handlar om att satsa så hårt du kan, både på det du verkligen brinner för och de mer tradiga bitarna, och se hur långt det bär. Fast det här har du väl kanske redan klurat ut själv.
Citera
2011-01-25, 18:35
Medlem
Worlds avatar
Okej tack. Ni pratar mycket om framtida jobb och brancher osv.
Det jag mest tänkte på här var om det jag kan tjäna just på nätet.
Dvs sälja t.ex stockimages osv, och möjligtvis om man lyckas ta ett par snygga bilder i min stad så kanske någon vill köpa bilden?
Hörde något snack från en lektion om detta, men kommer inte ihåg vad detta hette, att man kunde skicka in flera bilder osv och tjäna pengar om man är duktig.

Iallafall så ska det finnas någon svensk sida där man kunde sälja foton, kommer inte ihåg vad den hette bara.

Men det jag hade tänkt göra är att fota stockimages på massa olika saker i studion, ta snygga fotografier i min stad (med HDR, panorama m.m) och sedan montage.
Allt dessa har jag funderat på att dra ut på nätet, men då på någon sida där jag kan sälja dom.
Sedan kommer jag kanske göra stockimages osv som jag ger ut gratis också.

Men vet inte riktigt på vilken/vilka sida/sidor jag ska göra detta på.
Citera
2011-01-25, 23:04
Medlem
Pranchas avatar
Då huvudfokus verkar ligga på fotografering flyttar jag tråden, samt ger den en mer passande rubrik för framtida sökande.

GF > Foto

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in