Hej,
har tidigare utfärdat mina fakturor själv men börjar bli trött på att jaga privatpersoner (och företag för den delen) med betalningar. Tänkte jag skulle börja sälja fakturor men först i "andra hand" för att slippa onödiga avgifter. Betalar kunderna inom 30 dagar vill jag ju slippa att sälja dem.
Alltså är det någon som vet om det finns företag som erbjuder sig att köpa obetalda fakturor som jag redan utfärdat mot kund? Alltså fakturor där 30 dagar har gått alt. faktura två ink betalninsanmärkelse? Lite tveksamt till om factoringföretag skulle göra detta men är detnågon som sett något så skulle tips uppskattas!
Vissa factoringbolag och inkassobolag åtar sig också att köpa ”gamla” fakturor och/eller fakturastockar (dvs en samling av fodringar). Detta kan göras från såväl företag under rekonstruktion, konkurser, men också företag med solid balansräkning väljer ibland att sälja sina ”gamla surdegar”. Istället för att lägga tid på att kräva in sedan länge förfallna fordringar, och ibland utan lyckat resultat, väljer man att sälja hela stocken, få pengar på kontot direkt och därmed slippa allt extra arbete.
Har du skickat 1 och 2 påminnelser så kan du skicka det till en inkassofirma som driver det åt dig, betalas inte fakturan så skickar inkassofirman det till kronofogden, du kan säker få hjälp av din bank att skicka inkassobrev annars ringer du ett av bolagen som jobbar med det!
De är ruggigt bra på att driva in gamla fakturor...
Citat:
Taget från deras hemsida:
Vi köper förfallna konsument-fordringar, gamla som nya. Ni får pengar för de fordringar som ni redan genomarbetat, kanske flera gånger. Betalning sker direkt och därigenom frigör vi kapital och resurser åt er som kund. Vi är proffs på att administrera och värdera osäkra fordringar och vi kan skräddarsy lösningar för varje kund.
Är det en gammal fordran du inte tror du kan få betalt för?
Sälj fakturan till något factoringföretag, dela 50%-50%.
Dom sköter bevakning, det blir inga extra avgifter.
50% är bättre än ingenting!!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!