• 1
  • 2
2011-01-25, 13:14
Medlem
Kolmardstrolls avatar
Någon som har erfarenhet av en egen badtunna som de köpt och skulle kunna rekomendera? Plast eller trä? Med reningverk eller utan? Sandfilter? Har tittat igenom den djungel av hemsidor som finns redan...
Citera
2011-01-25, 13:44
Medlem
Jag var i samma sits som du är i ... leta/fundera etc!

Slutade med att jag byggde mig en egen =).

I dagsläget skulle jag personligen titta efter en med plastinsats.
I min tycke så mycket mer övervägande faktorer jämfört med en i "ren" trä.

/LYCKA TILL !!!!
Citera
2011-01-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolmardstroll
Någon som har erfarenhet av en egen badtunna som de köpt och skulle kunna rekomendera? Plast eller trä? Med reningverk eller utan? Sandfilter? Har tittat igenom den djungel av hemsidor som finns redan...

Vi köpte en badtunna med plastinsats av Sotarns Badtunnor http://www.sotarn.com/ för 2 år sedan.
Kan varmt rekommenderas. Allt har fungerar kanon och han som hand om det (Bengt?) har varit trevlig och hjälpsam de gånger vi har undrat över något (eller de kanske aldrig blir det?).

Ska du placera badtunnan nära huset och har källare eller annan grund som är känslig för vatten så ska du välja en tunna med plastinsats. För en vanlig badtunna är inte riktigt tät de första året.
Det är även lite mer pyssel med en vanlig tunna..
Senast redigerad av Daniel.Jonsson 2011-01-25 kl. 14:18.
Citera
2011-01-28, 21:29
Medlem
traskers avatar
Plast! När vi skulle köpa snackade jag med granngubben som har en i trä och det verkar vara mycket jobb med dom. Vi köpte från www.sverigetunnan.se och är väldigt nöjda. Och att krypa ner i badtunnan med en öl på fredagkvällen är nice!
Citera
2011-01-28, 23:45
Medlem
pieces avatar
Även jag har en från Sotaren som fungera riktigt bra. Kan rekommenderas!
Citera
2011-01-28, 23:50
Medlem
Och jag är lite tvärsöver och säger att en badtunna ska vara i rostfritt
Citera
2011-02-04, 21:45
Bannlyst
vi byggde en egen för några år sedan och invigde den för 3midsommar sedan

en nackdel är att den är i helt trä och inte plast på insidan blir lite jobbit när det lämnar "gegga" rester eftervattnet och när man ska börja för säsongen och hålla på att fylla den med vatten så trädetsväller och blir tätt
Citera
2011-02-05, 09:26
Medlem
aivs avatar
Eller varför inte köpa en i aluminium? Jag kollade för ett tag sen på detta och hittade några till vettigt pris, det bästa med dom var att kaminen var extern och man kunde ställa den ett par meter ifrån tunnan om man ville.. Det var mer effektivt vid uppvärmningen och det sparar ju väldigt mycke plats i tunnan..
Citera
2011-04-06, 18:34
Medlem
mEaters avatar
Jag lutar åt den här tunnan http://www.badtunnan.se/Badtunna-av-plast-polyeten.htm med 22 kW-kaminen från badtunnan.se

Nån som har erfarenhet från dem eller den kaminmodellen?
Senast redigerad av mEater 2011-04-06 kl. 18:36.
Citera
2013-05-12, 18:13
Medlem
TheBunks avatar
Jag och sambon funderar på att köpa vedtunna med plastinsats att ha intill trädäcket vi håller på och bygger. Ni som har Sotarns badtunnor, hur sitter man i dom? De har ju extremt låga bänkar och låga tunnor, man sitter med benen utsträckta eller?

De verkar ha gott renommé och eftersom vi har egen brunn känns en på 1500 liter med plastinsats som ett vettigt alternativ. Dvs mittenalternativet på denna sida: http://www.badtunnor.se/badtunna-i-plast Men är lite nyfiken på om man sitter skönt i dom osv.
Senast redigerad av TheBunk 2013-05-12 kl. 18:16.
Citera
2013-06-14, 13:15
Medlem
Jag skulle rekommendera poltecs badtunnor med fristående kamin, du får mer plats i badtunnan(sitter skönare om man är fler) och du får också med ett lock som dels håller värmen men också håller ohyra borta när du inte badar! här har du adressen dit : www.poltec.se
Citera
2015-09-01, 00:09
Medlem
Bananas avatar
Har en tunna i trä, men har ingen bra avtappningsfunktion utan använder "sughävertar" för att tömma den vilket är drygt. Borra hål tänkte jag, men vad finns det för lösning annat än en kork att plugga i? Trät är väl kanske 2 cm tjockt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in