2011-01-25, 12:43
Medlem
Identisks avatar
Har fått benhinneinflammation på ena benet pga överansträngning.
När jag tittade i medicinskåpet så hittade jag två kartor med diclofenac ratiopharm tänkte om det kanske kunde hjälpa, eller är det bara att vänta ut det som gäller?
Vad jag läst om behinneinflammation så verkar det inte vara några som tar någon typ av medicin utan behandlingarna verkar mest vara med varmt/kallt vatten och tigerbalsam.

"Vad är Diclofenac T ratiopharm?
Diclofenac T ratiopharm är ett läkemedel som lindrar smärta, dämpar inflammation och sänker feber. Medicinen tillhör en grupp läkemedel som kallas för cox-hämmare, även kallade NSAID. Det verksamma ämnet i medicinen är diklofenak."
Citera
2011-01-25, 12:52
Medlem
Kontakta din familjeläkare och fråga. Jag behandlades med både med antiinflammatoriska piller och gel när jag hade benhinneinflammation.
Citera
2011-01-25, 14:10
Medlem
Patrishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Identisk
Har fått benhinneinflammation på ena benet pga överansträngning.
När jag tittade i medicinskåpet så hittade jag två kartor med diclofenac ratiopharm tänkte om det kanske kunde hjälpa, eller är det bara att vänta ut det som gäller?
Vad jag läst om behinneinflammation så verkar det inte vara några som tar någon typ av medicin utan behandlingarna verkar mest vara med varmt/kallt vatten och tigerbalsam.

"Vad är Diclofenac T ratiopharm?
Diclofenac T ratiopharm är ett läkemedel som lindrar smärta, dämpar inflammation och sänker feber. Medicinen tillhör en grupp läkemedel som kallas för cox-hämmare, även kallade NSAID. Det verksamma ämnet i medicinen är diklofenak."

De finns nån gammal huskur mot benhinneinflammation, där man hackar och lindar kål mot benen. Låter rätt konstigt, och jag har ingen aning om ifall de har nån som helst verkan
Har inte haft det själv, men i lumpen var de rätt vanligt, och då var det vila som gällde. Annars försvann det aldrig.
Sen Diclofenac har jag mest bara hört dåligt om, verkar mest bara ge bieffekter och dåsighet.
Citera
2011-01-25, 14:46
Medlem
Identisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrish
De finns nån gammal huskur mot benhinneinflammation, där man hackar och lindar kål mot benen. Låter rätt konstigt, och jag har ingen aning om ifall de har nån som helst verkan
Har inte haft det själv, men i lumpen var de rätt vanligt, och då var det vila som gällde. Annars försvann det aldrig.
Sen Diclofenac har jag mest bara hört dåligt om, verkar mest bara ge bieffekter och dåsighet.

hehe får ta och kolla upp det. Det är ju värt att prova allt.
Ska stoppa i mig diclofenacen i en vecka eller två så får jag ge en utvärdering här om det hjälpt nått.
Citera
2011-01-25, 18:17
Medlem
Patrishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Identisk
hehe får ta och kolla upp det. Det är ju värt att prova allt.
Ska stoppa i mig diclofenacen i en vecka eller två så får jag ge en utvärdering här om det hjälpt nått.

Hittade en länk, Anja Pärson använde det visst: http://www.fokus.se/2010/02/med-vitkal-mot-os-guld/
Gör såå, och lycka till
Citera
2011-01-25, 18:35
Medlem
Krafses avatar
Jag har läst att benhinneinflammation egentligen är musklerna som är överbelastade. (om det är sant eller ej kan ju diskuteras, jag tror dock det är sant) Jag har haft ganska stora problem med det, och visst känns det som om det är skelettet som gör ont, känns fan som man håller på att klyva skenbenet med en yxa! Men det är faktiskt musklerna som smärtar så jävligt.

Enda som hjälpt mig har varit att vila. Vila tills det ej gör ont längre, vilket i extrema fall kan ta veckor! Träna sedan vaderna försiktigt.
En sak som är enormt viktig är att värma upp musklerna i underbenet, i synnerhet när man håller på med löpning. Värmer man inte upp ordentligt så pajar de lätt igen. Själv brukar jag värma upp genom att jogga jättelugnt tills man får lite värme och genomblödning i musklerna.

Utöver detta så klämmer jag gärna in lite stående vadpress emellanåt, men gör det ont någonstans (på mig känns det oftast på mitten av smalbenet, precis intill skenbenets kant) så brukar massage några gånger om dagen ge gott resultat.

Viktigaste av allt är hur som helst att vila när musklerna behöver vila, ignorerar man varningssignalerna så blir det kaos i benet. Det luriga är att smärtan oftast kommer efter träningen som överbelastat musklerna, så det är av mycket stor vikt att veta när man måste avbryta. Jag tror dock bara man kan lära sig detta genom erfarenhet.
Senast redigerad av Krafse 2011-01-25 kl. 18:37.
Citera
2011-01-25, 18:48
Medlem
Slackoffs avatar
I USA existerar ordet chinsplints i Sverige finns bara ordet benhinneinflammation.
Varje gång man säger att man har fått benhinneinflammation så har man gett sig själv en skapligt avancerad diagnos.
Citera
2011-01-25, 21:55
Medlem
Kennie.s avatar
Vila, kör värme-kylabehandling på smalbenen och undvik NSAID-preparat/COX-hämmare. Skrev jag vila? Vila.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in