Jag har läst att benhinneinflammation egentligen är musklerna som är överbelastade. (om det är sant eller ej kan ju diskuteras, jag tror dock det är sant) Jag har haft ganska stora problem med det, och visst känns det som om det är skelettet som gör ont, känns fan som man håller på att klyva skenbenet med en yxa!

Men det är faktiskt musklerna som smärtar så jävligt.
Enda som hjälpt mig har varit att vila. Vila tills det ej gör ont längre, vilket i extrema fall kan ta veckor! Träna sedan vaderna försiktigt.
En sak som är enormt viktig är att värma upp musklerna i underbenet, i synnerhet när man håller på med löpning. Värmer man inte upp ordentligt så pajar de lätt igen. Själv brukar jag värma upp genom att jogga jättelugnt tills man får lite värme och genomblödning i musklerna.
Utöver detta så klämmer jag gärna in lite stående vadpress emellanåt, men gör det ont någonstans (på mig känns det oftast på mitten av smalbenet, precis intill skenbenets kant) så brukar massage några gånger om dagen ge gott resultat.
Viktigaste av allt är hur som helst att
vila när musklerna behöver vila, ignorerar man varningssignalerna så blir det kaos i benet. Det luriga är att smärtan oftast kommer
efter träningen som överbelastat musklerna, så det är av mycket stor vikt att veta när man måste avbryta. Jag tror dock bara man kan lära sig detta genom erfarenhet.