2011-01-25, 10:57
Bannlyst
Hejsan.

Jag lser vldigt mycket om psykologi och jag kunde inte undg frn att fastna p reaktionsbildningen. Ngot jag har tnkt p ett bra tag.
Reaktionsbildning innebr att man vnder frbjudna knslor till motsatsen.
Har ven lst att det r oftast en omedveten process.

Men min fundering r, kan reaktionsbildningen nd vara kontrollbar, och i vilka situationer?
Hur skulle det se ut om det var en medveten process, skulle vi kunna omvandlat "olagliga" handlingar, istllet till ngot bra?
Vad tror ni?
Citera
2011-01-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JCasablancas
Hejsan.

Jag lser vldigt mycket om psykologi och jag kunde inte undg frn att fastna p reaktionsbildningen. Ngot jag har tnkt p ett bra tag.
Reaktionsbildning innebr att man vnder frbjudna knslor till motsatsen.
Har ven lst att det r oftast en omedveten process.

"Reaktionsbildning - att hlla ngot omedvetet genom att p det medvetna planet hgt och tydligt betona dess motsats."

Hos personer med en omttlig reaktionsbildning kan detta bli tydligt kluvet nr de druckit fr mycket. Min bsta vn r godheten sjlv, i nyktert tillstnd. Nr hon har druckit fr mycket sker det omvnda. Vid ett tillflle gick det s lngt att vi hamnade i slagsml. Hon har alltid undertryckt sin ilska.

Ett offentligt brottsfall med en knd frvare som tydligt led av reaktionsbildning m vara Gran Lindberg. Dr han frelste om kvinnors rttigheter inom yrket. Likvl r alla psykologiska begrepp mycket abstrakta, och ibland diffusa nog fr att inte fresprka vetenskapligt.

Citat:
Men min fundering r, kan reaktionsbildningen nd vara kontrollbar, och i vilka situationer?
Hur skulle det se ut om det var en medveten process, skulle vi kunna omvandlat "olagliga" handlingar, istllet till ngot bra?
Vad tror ni?

Det gr vi nog hela tiden, omvandlar "olagliga handlingar/knslor" till ngonting bra. Skulle inte frvna mig om Gandhi och Dalai Lama egentligen lider stort av just reaktionsbildning.
Citera
2011-01-25, 12:21
Bannlyst
Citat:
Det gr vi nog hela tiden, omvandlar "olagliga handlingar/knslor" till ngonting bra. Skulle inte frvna mig om Gandhi och Dalai Lama egentligen lider stort av just reaktionsbildning.

Jag precis, det tror jag ocks! ven fast det sgs, enligt min psykologilrare att det r en omedveten process s tror jag nog att vissa personer har den frmgan medvetet

Tnk, om alla kunde ha det som en medveten frmga, lt oss sga de som r sjukligt svartsjuka och som senare begr ngon form av brott exempelvis misshandel. Kanske skulle det ha frhindrats om man hade kunnat omvandla knslorna till ngot bra?

Jag tror p ngot stt att det gr att trna in detta ocks.
Citera
2011-01-26, 13:29
Medlem
Citat:
Jag precis, det tror jag ocks! ven fast det sgs, enligt min psykologilrare att det r en omedveten process s tror jag nog att vissa personer har den frmgan medvetet

Tnk, om alla kunde ha det som en medveten frmga, lt oss sga de som r sjukligt svartsjuka och som senare begr ngon form av brott exempelvis misshandel. Kanske skulle det ha frhindrats om man hade kunnat omvandla knslorna till ngot bra?

Jag tror p ngot stt att det gr att trna in detta ocks.

Jag tror inte mnniskan, som det djur vi r, har den frmgan till medvetet val. Mnniskor har svrt att g emot sina medvetna drifter. Men reaktionsbildning r ju en frsvarsmekanism, som hjlper oss att hantera driften, och dlja den fr oss s att vi slipper hantera den medvetet.

Trevlig tanke dremot.
Citera
2011-01-31, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
Jag tror inte mnniskan, som det djur vi r, har den frmgan till medvetet val. Mnniskor har svrt att g emot sina medvetna drifter. Men reaktionsbildning r ju en frsvarsmekanism, som hjlper oss att hantera driften, och dlja den fr oss s att vi slipper hantera den medvetet.

Trevlig tanke dremot.

Det stmmer det du sger.
Kul att leka med tanken dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in