Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-25, 10:03
Medlem
Olikasakers avatar
Min Mac "fryser" all verksamhet i flera sekunder och går allmänt hackigt, typ musen hänger i inte med i rörelserna och den här texten går lite segt att skriva. Vad kan detta bero på? Den har gått som tåget innan.

Jag har testat omstart!
Citera
2011-01-25, 10:07
Medlem
systems avatar
Hur mycket ledigt utrymme finns på hårddisken?
Citera
2011-01-25, 10:38
Medlem
Olikasakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Hur mycket ledigt utrymme finns på hårddisken?

Kapacitet: 111.47 GB
Tillgängligt: 26.66 GB

Noterar också att fläkten går upp lite i varv när man utför de enklaste surfkomandon.
Citera
2011-01-25, 10:55
Medlem
systems avatar
Fläktljudet gör att man kan gissa att där ligger någon process och stör i bakgrunden. Öppna Aktivitetskontroll och titta efter vad som suger processor. Om du inte hittar något som verkar vara tjuvaktigt kan du prova att:
- återställa en massa jox – se moderatorn tzj's signatur för instruktioner
- reparera behörigheter (m.h.a. Skivverktyg)

Tillägg: Spetsa öronen och lyssna efter mystiska ljud (klickande) som eventuellt kan indikera en hårddisk som håller på att kasta in handduken.
Senast redigerad av system 2011-01-25 kl. 10:58.
Citera
2011-01-25, 12:01
Medlem
Jag hade liknande symptom på min Macbook Pro för ett par dagar sen. Jag hade även problem med att hitta någonting när jag sökte i Spotlight. Men när jag lät Spotlight indexera disken på nytt så fungerar den som vanligt igen. Vet inte om det kan hjälpa dig, men kan kanske vara värt ett försök.

Du gör detta genom att gå på systeminställningar och spotlight, lägg till hela din hårddisk som ett untandag för att sedan ta bort den igen. Då ska spotlight starta indexeringen, den tar dock lite tid. Upp till en timme skulle jag gissa.
Citera
2011-01-26, 14:36
Medlem
Olikasakers avatar
Efter att ha startat den i felsäkert läge (tryck ner skift då man startar) då den som sagt återställer massa jox, har den lugnat ner sig.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in