2011-01-25, 03:01
Medlem
LightClouds avatar
Hejsan!

Vi har en hankanin på 2 år snart i våran familj. Läget är så att vid vartenda tillfälle jag kollar till honom, vilket är någon gång då och då både under natten och dagen så är han alltid vaken. Jag har bara sett honom sova under en eller två tillfällen under hela tiden vi haft honom, och då har jag endast sett honom slumrat till för att sedan vakna efter 5-6 minuter igen.

Så min fråga är. Nar fan sover kaniner?

Kan komma upp och smyga runt hörnet vid allt ifrån 24 till 05 på natten men ändå sitter han och äter eller springer runt. Även på morgonen från 06-12 så är han vaken. Och när vi är i vardagsrummet under dagtid så är han alltid social och sitter vid öppningen till buren, äter eller ligger och vilar samt tittar på oss. När sover han på riktigt?

Mvh.
Citera
2011-01-25, 03:03
Medlem
Musse.Chills avatar
När han blir trött. Men kaniner är oftast nattdjur, vad jag vet.
Citera
2011-01-25, 03:04
Medlem
namelessfacelesss avatar
Dom sover väl några minuter då och då, dom behöver ju inte alls lika mycket sömn som oss, och dom sover inte bara vid ett tillfälle på dynget.
Citera
2011-01-25, 03:05
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musse.Chill
När han blir trött. Men kaniner är oftast nattdjur, vad jag vet.

Jo, det förstod jag också. Men syftar mest på hur mycket och när de väl sover. I och med att jag som sagt nästan aldrig sett han sova.

Citat:
Ursprungligen postat av namelessfaceless
Dom sover väl några minuter då och då, dom behöver ju inte alls lika mycket sömn som oss, och dom sover inte bara vid ett tillfälle på dynget.

Jo, det lär väl vara så förmodar jag.
Citera
2011-01-26, 02:32
Medlem
vår kanin brukade då sträcka ut sig raklång på bland annat hallmattan och under köksbordet, sidleds eller till och med på rygg ibland. Sov som en stock, han litade helt på att vi och hundarna ser upp med var vi sätter fötterna. Hände titt som tätt, ibland var han helt enkelt trött och lade sig för att sova, spelade nästan ingen roll var han var, är man trött så är man
Citera
2011-01-30, 10:15
Medlem
Kabeltattarens avatar
Vår kanin sover som en stock typ hela dagarna och lever rövare om nätterna.
Citera
2011-01-31, 13:59
Medlem
En kanin vi hade för några år sedan brukade sommna i famnen på en när man tex kollade på tv eller liknande
Citera
2011-01-31, 20:15
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
vår kanin brukade då sträcka ut sig raklång på bland annat hallmattan och under köksbordet, sidleds eller till och med på rygg ibland. Sov som en stock, han litade helt på att vi och hundarna ser upp med var vi sätter fötterna. Hände titt som tätt, ibland var han helt enkelt trött och lade sig för att sova, spelade nästan ingen roll var han var, är man trött så är man

Aw, så sött

Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Vår kanin sover som en stock typ hela dagarna och lever rövare om nätterna.

Haha, mitt emot våran då. Våran har suttit och ätit i princip hela dagen. Verkar precis som att han aldrig slutar bli hungrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Jay.Jay
En kanin vi hade för några år sedan brukade sommna i famnen på en när man tex kollade på tv eller liknande

Har upplevt det någon gång när jag haft han länge uppe, annars brukar han mest stressa upp sig.

Hur vänjer man en kanin så att denne inte stressar upp sig varje gång när man tar upp honom?
Citera
2011-01-31, 22:49
Medlem
många kaniner tycker inte om att man bär dem, men om du bara lyfter kaninen i famnen medan du sitter på golvet så kanske den lugnar ner sig. Sedan kan du bjuda på godsaker så kanske han associerar det med något bra. Ha inte för länge åt gången, utan testa små stunder först, sedan om det verkar fungera så kan du testa lite längre stunder
Citera
2011-01-31, 23:29
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
många kaniner tycker inte om att man bär dem, men om du bara lyfter kaninen i famnen medan du sitter på golvet så kanske den lugnar ner sig. Sedan kan du bjuda på godsaker så kanske han associerar det med något bra. Ha inte för länge åt gången, utan testa små stunder först, sedan om det verkar fungera så kan du testa lite längre stunder

Mjo, det stämmer nog. Han blir lugnare ifall man håller honom intill sig och kramar om honom. Även ifall han får ligga i famnen när man sitter i tex soffan brukar göra att han lugnar ner sig efter en stund. Men han får alltid panik när man väl ska ta upp honom, men ska testa det med godiset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in