• 3
  • 4
2011-01-29, 19:14
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Fast nu inser jag ju det finns mer till livet än att vara vid liv, så jag förstår vad du menar.
mer än att vara en del av sånt jag inte gillar...

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Nej, DU gör dig själv till en kopia. I en sketen indianstam ute i bushen där alla svälter och kliar sitt loppbitna arsle dag in och dag ut skulle du vara precis lika mycket av en kopia som du är nu.
jo. skillnaden är väl att vårt system suger

jag är färdig i den här tråden. hej då och tack för er tid.
Citera
2011-01-29, 19:30
Medlem
Vetenskapliga framsteg har gett oss tid, resurser och darmed friheten att gora vad vi vill gora. Sen om folk valjer att aka till Mallis samt spendera kvallarna framfor tv:n ar val deras val? Det ar ingen som tvingar dem! Om du vill vara mer spirituell, bli mer spirituell da for bovelen! Det finns val inget som hindrar dig???

Vill du bli Shaman och be till stenar och trad i skogen - gor det da!!! Det ar inte forbjudet. Du kan tom starta en trad/sten ande-kult.

Du sager att du ar en kopia av alla andra. Det ar val upp till dig vad du gor dig till? Tidigare om du foddes i en jagar/samlar stam sa blev du jagare/samlare, var din far skraddare blev du skraddare, var din familj bonder blev du bonde. Jag ser inte alls att vi ar mer kopior nufortiden. Ta initiativ och gor vad du vill med ditt liv istallet for att skylla pa vetenskapen att du inte kan gora ditt liv meningsfullt!

Tidigare jobbade man sa hart for brodfodan och att overleva att man inte hade lyxen att valja livstil. Idag har du det!
Senast redigerad av Dr.Drex 2011-01-29 kl. 19:49.
Citera
2011-01-29, 19:49
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Drex
Vetenskapliga framsteg har gett oss tid, resurser och darmed friheten att gora vad vi vill gora. Sen om folk valjer att aka till Mallis samt spendera kvallarna framfor tv:n ar val deras val? Det ar ingen som tvingar dem! Om du vill vara mer spirituell, bli mer spirituell da for bovelen! Det finns val inget som hindrar dig???

Vill du bli Shaman och be till stenar och trad i skogen - gor det da!!! Det ar inte forbjudet. Du kan tom starta en ande-kult som ber till stenar.

Du sager att du ar en kopia av alla andra. Det ar val upp till dig vad du gor dig till? Tidigare om du foddes i en jagar/samlar stam sa blev du jagare/samlare, var din far skraddare blev du skraddare, var din familj bonder blev du bonde. Jag ser inte alls att vi ar mer kopior nufortiden. Ta initiativ och gor vad du vill med ditt liv istallet for att skylla pa vetenskapen att du inte kan gora ditt liv meningsfullt!

Tidigare jobbade man sa hart for brodfodan och att overleva att man inte hade lyxen att valja livstil. Idag har du det!

yes det gör jag också... det är bara det att det är synd att alla inte ser vilka valmöjligheter som egentligen finns.
Citera
2011-01-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
yes det gör jag också... det är bara det att det är synd att alla inte ser vilka valmöjligheter som egentligen finns.

Det ar uppenbart att folk kan gora vad de vill. Det kravs dock att man tar sig ur sin bekvamlighetszon och det kraver uppoffring och arbete och det ar de flesta inte beredda att lagga ned. Dessutom ar de flesta svenskar trygghetsnarkomaner utan dess like och vagar man aldrig chansa med nagot kommer man heller inte vidare i livet. Du kan alltid salja lagenheten saga upp dig och bara flytta och gora nagot helt annat. Du kommer att klara dig - forr kunde du svalta ihjal om du gjorde nagot liknande - idag gor du inte det. Jag kanner till tva personer som salde allt de agde, sa upp sig fran sina jobb som dataingenjorer och bara flyttade till Thailand. Nu jobbar bada som dykinstruktorer dar sen fem ar tillbaka och stormtrivs. Det gar om man vagar!

Men som sagt, det ar upp till var och en hur de vill leva sina liv. Vill folk bo pa samma stalle och gora samma jobb dag-ut-och-dag-in i 40 ar och kolla pa dokusapa pa kvallarna - sa kan de gora det. Men sen ar det lite magstarkt att gnalla att livet ar for trakigt eller meningslost. Tro f*n det om du inte gor nagot med det!
Citera
2011-01-29, 20:54
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Det ar uppenbart att folk kan gora vad de vill. Det kravs dock att man tar sig ur sin bekvamlighetszon och det kraver uppoffring och arbete och det ar de flesta inte beredda att lagga ned. Dessutom ar de flesta svenskar trygghetsnarkomaner utan dess like och vagar man aldrig chansa med nagot kommer man heller inte vidare i livet. Du kan alltid salja lagenheten saga upp dig och bara flytta och gora nagot helt annat. Du kommer att klara dig - forr kunde du svalta ihjal om du gjorde nagot liknande - idag gor du inte det. Jag kanner till tva personer som salde allt de agde, sa upp sig fran sina jobb som dataingenjorer och bara flyttade till Thailand. Nu jobbar bada som dykinstruktorer dar sen fem ar tillbaka och stormtrivs. Det gar om man vagar!

Men som sagt, det ar upp till var och en hur de vill leva sina liv. Vill folk bo pa samma stalle och gora samma jobb dag-ut-och-dag-in i 40 ar och kolla pa dokusapa pa kvallarna - sa kan de gora det. Men sen ar det lite magstarkt att gnalla att livet ar for trakigt eller meningslost. Tro f*n det om du inte gor nagot med det!

oki. har en stark mage.
Citera
2011-01-30, 01:12
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:

Problemet är att vi uppfostras att inte göra just det, sälja allting och ge oss av för att genomföra vår dröm. Vi indoktrineras i skolan om hur viktigt det är att ha ett bra jobb så att man kan tjäna mycket pengar så att man kan köpa saker. Det handlar nog mer om det snarare än latheten i sig, och det svåra i att ta sig ur det tankemönstret som prackas på oss redan i unga år. De flesta nöjer sig då med det enkla som de redan byggt upp. Dessutom trycks våra egna drömmar ner av bland annat skatter osv. Vi dras alltså ner i leran av alla andra.
Mattias Svensson sade någon gång att det är bättre att på kryckor sakta röra sig mot sitt mål, än att andra skall dra med en på en annan färd.

"To be GOVERNED is to be watched, inspected, spied upon, directed, law-driven, numbered, regulated, enrolled, indoctrinated, preached at, controlled, checked, estimated, valued, censured, commanded, by creatures who have neither the right nor the wisdom nor the virtue to do so. To be GOVERNED is to be at every operation, at every transaction noted, registered, counted, taxed, stamped, measured, numbered, assessed, licensed, authorized, admonished, prevented, forbidden, reformed, corrected, punished. It is, under pretext of public utility, and in the name of the general interest, to be place[d] under contribution, drilled, fleeced, exploited, monopolized, extorted from, squeezed, hoaxed, robbed; then, at the slightest resistance, the first word of complaint, to be repressed, fined, vilified, harassed, hunted down, abused, clubbed, disarmed, bound, choked, imprisoned, judged, condemned, shot, deported, sacrificed, sold, betrayed; and to crown all, mocked, ridiculed, derided, outraged, dishonored. That is government; that is its justice; that is its morality."
- Pierre Joseph Proudhon

Ett mycket långt citat som belyser varje aspekt som gör att vi inte är fria att uppfylla våra drömmar. Tillsammans och i större utsträckning är detta relativt nya fenomen. Teknik och kunskap i dag möjliggör ytterligare kontroll över folks tankar.

Jag skyller dock inte allt på staten, utan uppmuntrar också att ta lite eget ansvar och faktiskt våga lite mer.
Citera
2011-01-30, 02:07
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Ett mycket långt citat som belyser varje aspekt som gör att vi inte är fria att uppfylla våra drömmar. Tillsammans och i större utsträckning är detta relativt nya fenomen. Teknik och kunskap i dag möjliggör ytterligare kontroll över folks tankar.

Jag skyller dock inte allt på staten, utan uppmuntrar också att ta lite eget ansvar och faktiskt våga lite mer.
Men problemet är att folk innan de åtnjöt den rikedom vi gör idag i Sverige, inte hade någon möjlighet att fullfölja sina drömmar. Utan effektiva system i ett samhälle där allt effektiviseras för att tjäna tid så blir vi inte rikare. Blir vi inte rikare så får vi inte möjligheten till ett väldfärdsamhälle såsom möjligheterna att fullfölja sina drömmar. Säg mig, fanns det någon tidsepok där möjligheterna till att fullfölja sina drömmar var bättre än nu?

Sen får du inte underskatta tryggheten. Många människor söker trygghet i livet, vilket visas i att vi format samhällen där trygghet och rutiner ingår. Hade inte många människor sökt detta, så hade vi inte format samhällena till vad de ser ut som idag.
Citera
2011-01-30, 11:11
Medlem
Jag vågar nog påstå att knappt ingen hade möjlighet att uppfylla sina drömmar förr i tiden om inte drömmen möjligtvis att var en gång i sitt liv få resa till hufvudstaden ifrån Örebro. Sitta i en sleten fattig by och höra enda spelemannen gnola sina 50 låtar på fiol livet ut, jobba stenhårt 10 timmar om dagen på åkern för att lasta hö och sedan komma hem till ett fat potatis och sitta och dra samma gamla skämt om och om igen? På söndagar vart det kyrkan och lite skön indoktrinering.

"Var rädd, var MYCKET rädd, du pion vars föräldrars synd är anledningen till varför du är blind, sjuk, dum och döv" sa prästen medan han håvade in deras sista slantar för att ytterliggare stärka sin makt och minska den fattiges makt. Alternativet för att få sina sjukdomar botade var att gå till den lokala häxan som alltid hade råd och bot, pepparkakor botade kolera, en sticka i fingret kunde ge svin päls och hade man lite lagomt mycket otur så såg spetälskan till att man slapp ta över som byns speleman i alla fall.

Men man hade det ju varmt hemma i alla fall, ved eldat och fint. man höll liv i elden med hjälp av hostan som den utvecklade. Golven höll härliga minusgrader men med hjälp av getter i sängen så höll man sig ordentligt varmt. När sedan diger döden svepte sin kappa över de lågt utvecklade och ignoranta befolkningen så visste man att det var Guds vrede som prästen hade förkunnat för dem.

Ingen torde naturligtvis att tala emot gud och vetenskap var förbjudet, vi skulle inte lära oss om anatomin eller om sjukdomar eller om nånting alls förutom bibeln. Då blev man straffad. Kyrkan ägde varenda kropp och varje kropp skulle jordfästas och pengar ) så klart) skulle betalas till kyrkan även efter ens död. Vilket otrolig kontroll system - jag är imponerad.

Lyckligtvis fanns det människor som grävde upp liken, forskade ( JUST DET - UTAN PENGAR) och dissikerade, lärde sig om bakterie teorin och till slut dna teorin. Kyrkan kunde bara se på hur deras makt decimerades av ren kunskap. Ordet vetenskap (latin) betyder Kärlek till Kunskap och att vara rädd för att utveckla en kärlek till kunskap är det mest löjliga jag har hört. Det krävs inte LIIIITE ignorans för att säga något sådant.

Kunskap har lett till FRIHET, frihet som vi inte hade förr. vem som helst kan leva precis som den vill nu för tiden. Vem som helst kan bara gå ut i skogen och leva där om de vill. De får tro vad de vill och utveckla sina egna teorier och tankebanor och alla har möjlighet till det i Sverige. ( MILFORD CUBICLE Koncentrera dig på din egna utveckling istället för att försöka diktera för alla oss andra vad som är bättre eller sämre för det är bara din subjektiva åsikt. Du verkar ju ha kommit på hur alla borde leva och hur alla ska ha det och göra och tänka.

Vågar man gissa på att LSD/Flummeri har med saken att göra? Hur "otroligt" "upplyst" man blir och bara vill frälsa världen till att alla ska se hur de egentligen borde leva? Mm känner igen det där, det är nog vanligt att när man börjar tycka alla andras liv är skit eftersom de inte nått "upplysningen" men det är just DEN FRIHETEN vi i Sverige vill försvara, Mot sådana som vill komma och påstå att deras sätt att göra saker och ting på är mycket bättre än alla andras och därför borde alla andra ändra sig så att det blir som just du vill att de ska bli.

Jag är glad att du inte är diktator i detta land då ideologi som strävar åt att ändra på andra människor är ledsamt att höra om. Hellre får folk leva precis som de vill i frihet, oavsett om deras livsstil inte är lika "djup och andlig" som min/din. Vem ska diktera vad som är moral och andligt och rätt?

VETENSKAP dikterar ingen moral, den har ingen plan och inget bestämmande över vad som är sant eller ej. Den bara är, och försöker bara utöka vårt kunskap så att vi kan förstå mer och mer om världen runt om kring oss. Den beblandar sig inte i ideologier då metafysik inte är mätbart med vetenskapliga metoder. TEKNIK dock är väl mera ett problem område då de tar kunskapen ifrån vetenskapen och utvecklar teknik/maskiner av den. Där kan jag se problemet med profitering, girighet och där det finns stora starka intresse grupper som har egna agendor som kanske inte alltid är för det bästa åt oss pioner.

Men separera gärna vetenskap och teknik/industri då det ena bara vill ta reda på hur världen fungerar och den andra vill använda kunskapen för olika ändamål som inte alltid främjar moder jord. ( Ni som kan vetenskap bättre än mig, rätta mig gärna om jag har fel nånstans)
Citera
2011-01-30, 12:49
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Men problemet är att folk innan de åtnjöt den rikedom vi gör idag i Sverige, inte hade någon möjlighet att fullfölja sina drömmar. Utan effektiva system i ett samhälle där allt effektiviseras för att tjäna tid så blir vi inte rikare. Blir vi inte rikare så får vi inte möjligheten till ett väldfärdsamhälle såsom möjligheterna att fullfölja sina drömmar. Säg mig, fanns det någon tidsepok där möjligheterna till att fullfölja sina drömmar var bättre än nu?

Sen får du inte underskatta tryggheten. Många människor söker trygghet i livet, vilket visas i att vi format samhällen där trygghet och rutiner ingår. Hade inte många människor sökt detta, så hade vi inte format samhällena till vad de ser ut som idag.

Det finns bättre samhällen än Sveriges där det är möjligt att genomföra sina drömmar. Men det är att just bryta sig loss som är det svåra, vilket är extra svårt i Sverige då socialdemokratin har förstört landet i decennier. Välfärdssamhället hindrar snarare människor från att genomföra sina drömmar genom stöld, kidnappning och frihetsberövande bland annat. Mångas drömmar handlar om att just bryta sig loss och vad man än sen vill (öppna bar i Thailand, bo i Sibiriens skog osv). Sedan hämmar kollektivismen denna kreativitet av människan. I Sverige kommer du inte bli omtyckt om du försöker gå din egen väg eller göra saker på ditt egna sätt. Man får med andra ord inte skilja sig från mängden.
Jag skulle inte kalla svenska staten ett effektivt system precis...
Självklart ger nutiden många möjligheter att fullfölja drömmar, och jag är inte mot det heller. Det jag är emot är den kontroll som staten och folket utövar över andra, vilken i Sverige gått alldeles för långt.

Jag har ingenting emot att andra söker trygghet, de har naturligtvis rätten att leva som de helst känner för. Det är mycket grundläggande enligt Maslow och jag uppskattar själv trygghet och komforten i vissa rutiner. Men jag tycker inte att andras behov av extra trygghet skall gå ut över andra som inte vill ha det.
Folk har för övrigt en väldigt positiv inställning till staten, vilket resulterat i hjärntvätt och det kollektivistiska tänkandet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in