2011-01-29, 12:44
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Det osar ironi!
Jag är medveten om att man länge och i de flesta kulturer ägnade sig åt dessa saker, såsom våldtäckt, rituella offer osv. men det är inte dessa jag i första hand syftar på. Det beror, som jag tidigare nämnde, på vad man tittar på. När ni skriver om att det inte var bättre för "drar ni alla över en kam" (jag vet, det äckligaste uttrycket någonsin men jag hittar inget bättre just nu). Jag vill bestämt hävda att det har funnits tider och platser där man inte varit så brutal som beskrivs i era inlägg.
Sverige idag borde väl ses som ett bra exempel på en tid och plats där brutalitet nått minimala nivåer.
Citat:
Som jag nämnde är indianer ett någorlunda bra exempel (i alla fall Nordamerikas).
Ja, vildar såsom Rosseau beskriver det vore det bästa. Tyvärr har vi gått förbi det stadiet och blivit alldeles för kollektivistiska. Jag brukar fråga om vår fysiska hälsa kanske är bättre, men vad hände med vår själsliga och tankemässiga hälsa?
Visst har vi en massa rättigheter som vi inte haft förr, vilket jag absolut inte vänder mig mot men det är folks totala brist på kritik mot samhället idag som gör att jag, med hjälp av svunna tider, vill förklara att vi faktiskt kan nå längre (då genom att anamma vissa delar från tidigare kulturer, inte införa dessa som någon statsideologi).
Så din kritik mot dagens samhälle, eller det du anser vi saknar är religiositet? Har jag uppfattat dig rätt? Du pratar om själslig och spirituell hälsa, du åsyftar då någon slags religiositet? Och om jag förstått rätt och har rätt kunskap så praktiserade väl indianstammarna i Amerika någon slags schamanism samt voodoo-kultur? Men jag antar att de grymma ritualerna i tex voodoo är inget du talar för, utan då någon slags shamanreligion, som i sig kortfattat innebär bland annat att allting i naturen är besjälat mer eller mindre. Jag kan tillägga att jag finner schamanism som den intressantaste religionen i kontrast till alla dessa stora religioner idag(de abrahimitiska, hindu, budda), den förefaller som den iallafall vettigaste.
Citera
2011-01-29, 12:57
Bannlyst
Vetenskapen har alltid setts som ett hot mot samhället och gör det fortfarande.
Citera
2011-01-29, 13:15
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Sverige idag borde väl ses som ett bra exempel på en tid och plats där brutalitet nått minimala nivåer.

Så din kritik mot dagens samhälle, eller det du anser vi saknar är religiositet? Har jag uppfattat dig rätt? Du pratar om själslig och spirituell hälsa, du åsyftar då någon slags religiositet? Och om jag förstått rätt och har rätt kunskap så praktiserade väl indianstammarna i Amerika någon slags schamanism samt voodoo-kultur? Men jag antar att de grymma ritualerna i tex voodoo är inget du talar för, utan då någon slags shamanreligion, som i sig kortfattat innebär bland annat att allting i naturen är besjälat mer eller mindre. Jag kan tillägga att jag finner schamanism som den intressantaste religionen i kontrast till alla dessa stora religioner idag(de abrahimitiska, hindu, budda), den förefaller som den iallafall vettigaste.

Ja, Sverige är ett bra exempel på det men det saknar andra dimensioner. Välfärdssamhället har tagit sig fram på bekostnad av frihet och individualism.

Jag åsyftar inte religiositet i sig, utan avsaknad av vissa element som funnits inom vissa religioner/kulturer. Som jag tidigare skrev vill jag inte att Sverige skall bli en schaman-kultur, men snarare att vi anammar de element som gör att individen får större plats och folks själsliga hälsa tas i beaktande.
Ingen kultur har varit perfekt, och det jag ursprungligen ville peka på var vad som jag ansåg vara fel med dagens samhälle och att det inte är så svart och vitt som att säga "Nej, det var inte bättre förr". Vetenskapen har på ett sätt då satt stopp för många av de religiösa delar då de avfärdas som vilket hokus pokus som helst.
Citera
2011-01-29, 13:22
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Det osar ironi!
Jag är medveten om att man länge och i de flesta kulturer ägnade sig åt dessa saker, såsom våldtäckt, rituella offer osv. men det är inte dessa jag i första hand syftar på. Det beror, som jag tidigare nämnde, på vad man tittar på. När ni skriver om att det inte var bättre för "drar ni alla över en kam" (jag vet, det äckligaste uttrycket någonsin men jag hittar inget bättre just nu). Jag vill bestämt hävda att det har funnits tider och platser där man inte varit så brutal som beskrivs i era inlägg. Som jag nämnde är indianer ett någorlunda bra exempel (i alla fall Nordamerikas).
Ja, vildar såsom Rosseau beskriver det vore det bästa. Tyvärr har vi gått förbi det stadiet och blivit alldeles för kollektivistiska. Jag brukar fråga om vår fysiska hälsa kanske är bättre, men vad hände med vår själsliga och tankemässiga hälsa?
Visst har vi en massa rättigheter som vi inte haft förr, vilket jag absolut inte vänder mig mot men det är folks totala brist på kritik mot samhället idag som gör att jag, med hjälp av svunna tider, vill förklara att vi faktiskt kan nå längre (då genom att anamma vissa delar från tidigare kulturer, inte införa dessa som någon statsideologi).

Äsch, lite ironi skadar ingen. Jag förstår vad du vill säga men dessvärre handlar det oftast om väldigt lokala grupper som har funnits under kort tid och som vi skär ut ur sitt egentliga kontext: i antikens Grekland och Romarriket har det funnits präster som hade som mål att leva i harmoni med naturen och förutom bönerna la de tid på mental utveckling genom att lägga tid på filosofi (vetenskapernas moder). Men om jag skulle ta antiken som exempel på ett levnadssätt att sträva efter så går det inte att blunda för plundringen av naturen som skedde samtidigt (skogar avverkades för krigsflottor, djuren användes för underhållningen och svagare riken fick ge vika för de starkare).

Menar du att dåtidens individer kunde fritt kritisera hövdingen/samhället de levde i? Tvivlar starkt på att det. Vi kan ju även idag sträva efter futuristiska drömmar: ett samhälle där individer är insatta i vetenskaper som rör naturen, samhället och människan och därmed ser det viktiga i att inte såga av grenen de sitter på. Ett samhälle där strävan efter kunskap och förståelse går före tillfredsställelse av simpla materiella behov. Men likt den "gamla, goda tiden" så vill förmodligen majoriteten av människor leva sina liv utan att behöva anstränga sig allt för mycket, då duger film och öl bättre än utforskning av kosmos och jaget.
Citera
2011-01-29, 13:31
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooulz
Som vi alla vet HAR vetenskapen påverkat samhället, mer eller mindre.

Hur tycker ni att vetenskapsmäns idéer, värderingar och slutsatser påverkat samhället och vår syn på vad som är sant?

Känner ni någon viss rädsla för den?

Vetenskapen har för lite påverkan och för mycket påverkan på vårt samhälle. Vårt största problem är att vi inte förstår kan förklara de större sammanhangen utan endast har förklaringsmodeller,teorier osv för enskilda fenomen, ämne osv.
Citera
2011-01-29, 14:17
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
"Förr i tiden" dog inte alla av tuberkulos.

Nej, men medellivslängden var väl runt 40 år lägre. Oavsett hur jävligt du tycker att det är idag tror jag att du föredrar det framför att vara död.
Citera
2011-01-29, 16:09
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Nej, men medellivslängden var väl runt 40 år lägre. Oavsett hur jävligt du tycker att det är idag tror jag att du föredrar det framför att vara död.
Hellre död än att leva varje dag som den föregående i 80 år i ett system som gör mig till en kopia.
Citera
2011-01-29, 18:19
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Äsch, lite ironi skadar ingen. Jag förstår vad du vill säga men dessvärre handlar det oftast om väldigt lokala grupper som har funnits under kort tid och som vi skär ut ur sitt egentliga kontext: i antikens Grekland och Romarriket har det funnits präster som hade som mål att leva i harmoni med naturen och förutom bönerna la de tid på mental utveckling genom att lägga tid på filosofi (vetenskapernas moder). Men om jag skulle ta antiken som exempel på ett levnadssätt att sträva efter så går det inte att blunda för plundringen av naturen som skedde samtidigt (skogar avverkades för krigsflottor, djuren användes för underhållningen och svagare riken fick ge vika för de starkare).

Menar du att dåtidens individer kunde fritt kritisera hövdingen/samhället de levde i? Tvivlar starkt på att det. Vi kan ju även idag sträva efter futuristiska drömmar: ett samhälle där individer är insatta i vetenskaper som rör naturen, samhället och människan och därmed ser det viktiga i att inte såga av grenen de sitter på. Ett samhälle där strävan efter kunskap och förståelse går före tillfredsställelse av simpla materiella behov. Men likt den "gamla, goda tiden" så vill förmodligen majoriteten av människor leva sina liv utan att behöva anstränga sig allt för mycket, då duger film och öl bättre än utforskning av kosmos och jaget.

Just precis, det är därför jag också sade att jag inte vill införa till exempel antikens kultur som en sorts statskultur.

Jag menade inte just att kritisera en övermakt, utan det faktum att individen spelade en större roll i en del samhällen som existerat för länge sedan och att vi borde ta efter just den delen.
Det du beskriver som den futuristiska drömmen är ungefär vad jag hoppas på.
Jag skulle önska att folk inte föredrog en film och öl framför det utforskandet, men är det det de helst vill göra skall jag inte heller hindra dem. Problemet är att det här har gått ut över andra som inte föredrar det. Vi anpassas till samhället redan från barnsben och folk som vill gå sin egen väg motarbetas starkt av kollektivismen i Sverige.
Citera
2011-01-29, 18:21
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Hellre död än att leva varje dag som den föregående i 80 år i ett system som gör mig till en kopia.

Köp ett gevär då och skjut så många du kan innan du blir fångad om du nu verkligen tror att folk har det bättre som döda. Men det gör du inte, eller hur?
Citera
2011-01-29, 18:27
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Köp ett gevär då och skjut så många du kan innan du blir fångad om du nu verkligen tror att folk har det bättre som döda. Men det gör du inte, eller hur?
nä. finns som tur är fler alternativ
Citera
2011-01-29, 18:30
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:

Nej, DU gör dig själv till en kopia. I en sketen indianstam ute i bushen där alla svälter och kliar sitt loppbitna arsle dag in och dag ut skulle du vara precis lika mycket av en kopia som du är nu.
Citera
2011-01-29, 18:36
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
nä. finns som tur är fler alternativ

Fast nu inser jag ju det finns mer till livet än att vara vid liv, så jag förstår vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in