Citat:
Ursprungligen postat av Tolde
Menar du att man ska rtta sitt eget test eller! D r det klart att det blir utrymme fr godtycke och subjektiva personliga tolkningar i allra hgsta grad.
Nej, jag menar inte att personen som testats sjlv ska vrdera sitt test.
Utan under det senaste decenniet r det framfrallt de kommersiella tillmpningarna - framfr allt inom rekrytering och personalutveckling - som vuxit och som r av tvivelaktig natur. De tester som kanske utfrs av personer som saknar tillrcklig professionell utbildning fr att utfra och vrdera olika testmetoder.
Vad som i Sverige anvnds r framfr allt brittiska och amerikanska test som importerats och versatts. Och en del fretag har i kommersiellt syfte tagit fram mer eller mindre amatrmssiga test som marknadsfrs och sljs under vetenskaplig flagg.
Det r ett ftal tester som vetenskapligt granskats. Det som studeras r framfr allt den vetenskapliga, statistiska dokumentationen och grunden fr testen. Hur vl r testerna utprvade i svensk milj? Hur statistiskt "skra" r de? Och hur vl kan man sga att man verkligen mter det man hvdar att man mter? Mnga tester r framtagna i privat regi av fretag
Den svaga punkten i dessa test handlar om sk validitet - dvs hur vl man kan styrka att testen mter det de sger sig mta och inte minst den sk prediktiva validiteten - dvs hur vl man kan belgga att testen sger ngot om en person kommer att lyckas i ett jobb eller inte.
Den svagaste punkten fr personlighetstest tycks allts handla om det i grund och botten mest vsentliga: deras praktiska anvndbarhet, vid exempelvis rekrytering. Dr man allts ett genomgende har problem. Man mter ofta med hyfsat god noggrannhet - men vad? Jag tycker att man begr en stor orttvisa mot den arbetsskande om man som yrkesman (rekryterare) utifrn en frment professionalitet utfr bedmningar av detta slag.
Jag vill mena att om man ska vara riktigt sker p att anstlla rtt person s finns tv stt: provanstllning eller arbetsprover.