2004-08-16, 11:16
Medlem
Franheims avatar
Har precis ftt ett personlighetstest att fylla i av ett rekryteringsfretag.
Ex p ngra frgor:
"Kan du vara s spontan att du verraskar dig sjlv?"
"Har det hnt att du rkat sga ngot som inte var riktigt sant?

Vill grna ha ett bra resultat. Nn som vet nn bra tumregel att hlla sig till?
Antar att rliga svar inte alltid ger bst resultat.
Citera
2004-08-16, 17:52
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Vad du inte skall gra...

r att svara ngot som helst instmmande p frgan "Brukar du ta p dig klderna i en viss ordning?" Jag svarade att "av praktiska skl vntar jag inte med kallingarna till sist eller brjar med skorna..." Det tog tjugo minuter att komma ur det hrnet och vertyga mnniskan om att jag inte lider av tvngssyndrom. (Jag fick jobbet.)
Citera
2004-08-16, 18:57
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franheim
Vill grna ha ett bra resultat. Nn som vet nn bra tumregel att hlla sig till?
Antar att rliga svar inte alltid ger bst resultat.

Jo det r precis s! Svarar du orligt kommer de som anstller dig ha en felaktig bild av vad du r fr snubbe. D r risken stor att du fr ett jobb som inte passar dig, vilket du kommer att lida mer av n fretaget.

Svara rligt, det r bst fr alla parter.
Citera
2004-08-16, 19:45
Medlem
Franheims avatar
Det beror ju ganska mycket p hur resultaten tolkas.
Frgan: "Du fr en hundralapp fr mycket tillbaka i affren nr du handlar. Behller du den?".
r det ett tecken p fretagsamhet och vinnarinstinkt om man behller den?
r man en passiv mnniska som inte ser mjligheter om man lmnar tillbaka den?

Hur resonerar de som tolkar resultaten? Nn som har erfarenhet av liknande test?
Citera
2004-08-16, 20:04
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Tester med en massa flervalsfrgor databehandlas och ut kommer ngon form av profil. I de fall nr testpersonen har frskt att anpassa sina svar efter vad han/hon tror att han/hon br svara blir utfallet i 99% av fallen en mycket konstigt profil med mnga motsgelser.

De olika svaren du ger korskrs med andra svar. Det brukar finnas en niv/grns nr man misstnker att svaren inte r rliga och att personen har frskt att manipulera svaren.

Min rekommendation r att du svarar s rligt du kan. Troligtvis r det inte de enskilda svaren som r intressanta utan den profil man kan lsa ut av de olika svarskombinationerna.
Citera
2006-01-27, 07:35
Medlem
billgrens avatar
Jag skall göra ett personlighetstest hos en arbetsgivare i nästa vecka. (Gäller ett jobb som säljare.) Vad skulle ni svarat på följande fråga?

"Är det viktigast att du tjänar 1000 kr på en affär eller att företaget du arbetar på tjänar 1000 kr på samma affär?"

Vad är "rätt" svar på en sådan fråga? Är man lojal mot sin arbetsgivare om man väljer att företaget skall tjäna 1000 kr? Eller kan man klassas som osmart/dum/oärlig om man väljer bort 1000 kr för egen del?

Vad tror du?
Citera
2006-01-27, 10:51
Medlem
Brandbils avatar
Jag knner avlgset en som jobbar med rekrytering (konsult) och hon har tittat lite p tester som jag och andra i familjen gjort.

Angende att ljuga s finns det en "rlighetsfaktor" som inte fr avvika fr mycket, men jag tror inte att resultatet blir konstigt s fort man ljuger...

Jag tror bsta rdet r att frska ta reda p vad det r fr test, sedan ta reda p vilka profiler som spottas ut. Bst r om du ocks fr reda p vilka profiler som fretaget sker, men det nog svrt. Ofta handlar det om att man fr betyg p olika faktorer som "vrme" "stresstlighet" osv (har bara svaga minnen frn mitt test). I snna tester tror jag det r svrt att frska lista ut vad arbetsgivaren vill ha fr svar i enstaka frgor. Snarare vad man ska ha fr profil och vad man ska svara fr att f den profilen.

Citat:
Ursprungligen postat av billgren
r det viktigast att du tjnar 1000 kr p en affr eller att fretaget du arbetar p tjnar 1000 kr p samma affr?
Jag vet sklart inte och kan bara gissa. Fr mig r det fallet s sjlvklart att jag inte kan tnka mig att man ska svara annat n 1000kr till sig sjlv. Vi r alla egoister och jag tror inte mnga med lite vett i huvudet skulle vlja pengar till fretaget i praktiken. Men ter igen, om det handlar om att trffa en profil s kanske man fr tnka om... Jag vet inte

Du borde snacka med ngon som r utbildad i snna tester. Inte s ltt att hitta kanske, finns dock lite p ntet om du vet vad testet heter.
Citera
2006-01-27, 11:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
r att svara ngot som helst instmmande p frgan "Brukar du ta p dig klderna i en viss ordning?" Jag svarade att "av praktiska skl vntar jag inte med kallingarna till sist eller brjar med skorna..." Det tog tjugo minuter att komma ur det hrnet och vertyga mnniskan om att jag inte lider av tvngssyndrom. (Jag fick jobbet.)

Menar du att du blev bedmd som lidande av tvngssyndrom fr det?!
Jag trodde alla tog p sig klderna i en viss ordning och s lnge man har goda skl fr det, i mitt fall exempelvis alltid strumpor frst eftersom jag avskyr kalla golv, s kan jag inte se att ett snt test skulle visa ngot alls.

Och i vrigt nr det gller sna hr test...tror rligt talat att det bsta r att vara helt rlig.
Som flera sagt, det r nog inte svaren i sig utan helheten som ger resultatet.
Mjligen om det uppkommer frgor som "Om du kunde dda din chef och vara sker p att klara dig undan med det, hade du gjort det d?" som nog bst br besvaras med "nej"...
Citera
2006-01-27, 18:39
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Menar du att du blev bedmd som lidande av tvngssyndrom fr det?!
Jag trodde alla tog p sig klderna i en viss ordning och s lnge man har goda skl fr det, i mitt fall exempelvis alltid strumpor frst eftersom jag avskyr kalla golv, s kan jag inte se att ett snt test skulle visa ngot alls.

Och i vrigt nr det gller sna hr test...tror rligt talat att det bsta r att vara helt rlig.
Som flera sagt, det r nog inte svaren i sig utan helheten som ger resultatet.
Mjligen om det uppkommer frgor som "Om du kunde dda din chef och vara sker p att klara dig undan med det, hade du gjort det d?" som nog bst br besvaras med "nej"...

Krringen gick loss stenhrt p den inslagna linjen om tvngssyndrom. Det var s jag brjade fundera p om inte hon hade en del osunt fixa ider i mnet... Allvarligt talat tror jag det hr med tvngssyndrom r ngot som personalmnniskor skyr som pesten.
Citera
2006-01-30, 15:35
Medlem
ZVIVIXs avatar
En uppfattning jag har r att flera av de personlighetstester som anvnds vid anstllningsintervjuer inte i tillnrmelsevis tillfredstllande grad r vetenskapligt utvrderade. Ofta finns det likas en stor oskerhetsmarginal vid tolkningen av resultaten. r det dessutom en otillrckligt utbildad person som utfr och tolkar testen, s finns det nog utrymme fr godtycke, och subjektiva personliga tolkningar. S dessa personer sitter p en stor makt och en del ger sken av att fatta objektiva beslut om arbetsskandes kapacitet.
Citera
2006-01-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZVIVIX
En uppfattning jag har är att flera av de personlighetstester som används vid anställningsintervjuer inte i tillnärmelsevis tillfredställande grad är vetenskapligt utvärderade. Ofta finns det likaså en stor osäkerhetsmarginal vid tolkningen av resultaten. Är det dessutom en otillräckligt utbildad person som utför och tolkar testen, så finns det nog utrymme för godtycke, och subjektiva personliga tolkningar. Så dessa personer sitter på en stor makt och en del ger sken av att fatta objektiva beslut om arbetssökandes kapacitet.

Menar du att man ska rätta sitt eget test eller! Då är det klart att det blir utrymme för godtycke och subjektiva personliga tolkningar i allra högsta grad.
Citera
2006-02-05, 11:33
Medlem
ZVIVIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolde
Menar du att man ska rtta sitt eget test eller! D r det klart att det blir utrymme fr godtycke och subjektiva personliga tolkningar i allra hgsta grad.

Nej, jag menar inte att personen som testats sjlv ska vrdera sitt test.
Utan under det senaste decenniet r det framfrallt de kommersiella tillmpningarna - framfr allt inom rekrytering och personalutveckling - som vuxit och som r av tvivelaktig natur. De tester som kanske utfrs av personer som saknar tillrcklig professionell utbildning fr att utfra och vrdera olika testmetoder.
Vad som i Sverige anvnds r framfr allt brittiska och amerikanska test som importerats och versatts. Och en del fretag har i kommersiellt syfte tagit fram mer eller mindre amatrmssiga test som marknadsfrs och sljs under vetenskaplig flagg.

Det r ett ftal tester som vetenskapligt granskats. Det som studeras r framfr allt den vetenskapliga, statistiska dokumentationen och grunden fr testen. Hur vl r testerna utprvade i svensk milj? Hur statistiskt "skra" r de? Och hur vl kan man sga att man verkligen mter det man hvdar att man mter? Mnga tester r framtagna i privat regi av fretag

Den svaga punkten i dessa test handlar om sk validitet - dvs hur vl man kan styrka att testen mter det de sger sig mta och inte minst den sk prediktiva validiteten - dvs hur vl man kan belgga att testen sger ngot om en person kommer att lyckas i ett jobb eller inte.
Den svagaste punkten fr personlighetstest tycks allts handla om det i grund och botten mest vsentliga: deras praktiska anvndbarhet, vid exempelvis rekrytering. Dr man allts ett genomgende har problem. Man mter ofta med hyfsat god noggrannhet - men vad? Jag tycker att man begr en stor orttvisa mot den arbetsskande om man som yrkesman (rekryterare) utifrn en frment professionalitet utfr bedmningar av detta slag.

Jag vill mena att om man ska vara riktigt sker p att anstlla rtt person s finns tv stt: provanstllning eller arbetsprover.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in