2011-01-24, 19:38
Medlem
Hej jag och min flickvän har precis blivit föräldrar och ska nu flytta ihop. vi har hittat en lägenhet och i den hyresföreningen är dom väldigt noga med vilka som bor där och vad man har för årsinkomst. (vi har ingen inkomst förutom studiebidrag, försäkringskassan och pengar från pappa)
vi har precis fått reda på att vi fick lägenheten men då tror hyresvärden att pappa ska ha lägenheten och att vi ska skriva på papper i veckan nu. men eftersom jag och min tjej ska bo där ska vi få bostadsbidrag. då undrar jag då kan inte lägenheten stå på min pappa så hur ska man göra för att den kan stå på mig? eller om det finns något sätt att få bostadsbidrag ändå även om pappa står på lägenheten.

Går det att hyra den i andra hand då? men då måste hyresvärden godkänna oss? kan pappa stå som borgenär eller något liknande eller betala några månader i förväg. förstår ni vad som är problemet? skulle vara tacksam för svar
Citera
2011-01-24, 19:44
Medlem
ragmuss avatar
Börja extraknäcka vettja!
Citera
2011-01-24, 19:44
Medlem
Snurrens avatar
Jo du måste ha ett andrahandskontrakt för att få bostadsbidrag. Och för att ha ett giltigt sådant måste man ha tillstånd av värden. Knepigt i ert fall, men reglerna är till för att man inte ska kunna fuska. Problemet kan vara att värden kanske inte går med på att lägenheten hyrs ut i andra hand.
Citera
2011-01-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jo du måste ha ett andrahandskontrakt för att få bostadsbidrag. Och för att ha ett giltigt sådant måste man ha tillstånd av värden. Knepigt i ert fall, men reglerna är till för att man inte ska kunna fuska. Problemet kan vara att värden kanske inte går med på att lägenheten hyrs ut i andra hand.
men tror du värden går med på detta om pappa kan vara "borgenär" eller något liknande. typ betala i förskott eller något
Citera
2011-01-24, 20:12
Medlem
Snurrens avatar
Finns det tomma lägenheter där ni bor? I så fall kan värden tänkas gå med på att hyra ut till er om "pappa" garanterar hyran. Förskott lär inte betalas, men väl att han blir borgenär, d v s får betala om inte ni klarar det.
Citera
2011-01-24, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prickenoveri
men tror du värden går med på detta om pappa kan vara "borgenär" eller något liknande. typ betala i förskott eller något

Borgenär funkar inte så, det innebär att kan inte du betala din hyra så måste din farsa göra det istället. Är det en privatvärd så är det risky, är det ett stort bolag kan det gå med mycket tjafs.
Citera
2011-01-24, 23:00
Medlem
Ni kan få bostadsbidrag vare sig ni har 1a andra eller är inneboende:
http://www.forsakringskassan.se/priv...de/hjalp_hyran

Hur gamla är ni? Be farsgubben snacka till er lägeenheten eller att ni får hyra den i andrahand. Om inte annat kan ju ingen hindra honom för att ha er inneboende? Kan dock bli knöligt för honom att hyra den om han själv inte vill bli skriven på den.
Citera
2011-01-25, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Ni kan få bostadsbidrag vare sig ni har 1a andra eller är inneboende:
http://www.forsakringskassan.se/priv...de/hjalp_hyran

Hur gamla är ni? Be farsgubben snacka till er lägeenheten eller att ni får hyra den i andrahand. Om inte annat kan ju ingen hindra honom för att ha er inneboende? Kan dock bli knöligt för honom att hyra den om han själv inte vill bli skriven på den.

vart hittar du att man kan vara inneboende? jag blir 20 och tjejen 18 nu 2011. vi behöver bostadsbidraget nämligen.
Citera
2011-01-25, 13:46
Medlem
står i ansökningsblanketten. lättast är om du ringer försäkringskassan och hör dej för.mycket bättre källa än några nötter som oss på fb
Då ni är såpass unga kan även den ena eller bådas föräldrar ha försörjningsplikt. Om ni t ex går gymnasiet osv så kan ni söka för bostad o uppehälle med mera eller kräva era föräldrar på pengar hehe
Citera
2011-01-25, 17:46
Medlem
Det bästa är att vara ärlig mot värden om hur det ligger till.
Din pappa kan absolut ha er som inneboende, och ni får då bostadsbidrag och hjälp från Försäkringskassan, men då måste han själv bo där också, det vill säga vara mantalsskriven på den adressen och fysiskt bo där.
Upptäcker lägenhetsvärden senare att er pappa bara skrivit sej där men att han egentligen bor och är skatteskriven på ett helt annat ställe, så riskerar ni att bli vräkta!
Tänk också på att ni kommer ha en bebis som lär vara hungrig och skrika på nätterna, och klagar då grannarna kommer det bli extra viktigt att ni har kört med öppna kort från början när värden ifrågasätter.

Det finns gratis juridisk rådgivning att ringa 10 min. för att få hjälp med era funderingar, tror absolut ni bör göra det före ni skriver på kontraktet.
Senast redigerad av EvaavE 2011-01-25 kl. 17:49.
Citera
2011-01-26, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Finns det tomma lägenheter där ni bor? I så fall kan värden tänkas gå med på att hyra ut till er om "pappa" garanterar hyran. Förskott lär inte betalas, men väl att han blir borgenär, d v s får betala om inte ni klarar det.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperGnu
Borgenär funkar inte så, det innebär att kan inte du betala din hyra så måste din farsa göra det istället. Är det en privatvärd så är det risky, är det ett stort bolag kan det gå med mycket tjafs.
Och nu kan jag inte låta bli att påpeka att en borgenär är en fordringsägare, alltså den som lånar ut pengar till en gäldenär (=låntagare). Det ni snackar om, den som tar på sig att betala tillbaka till borgenären om gäldenären inte gör det, heter borgensman.

Sådär, nu slipper ni göra bort er när ni ska ta lån och behöver en borgensman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in