• 1
  • 2
2011-01-24, 19:12
Medlem
Danni33s avatar
CSN lån är nog det bästa lånet man kan ta i Sverige, då räntan är låg osv..
Min fråga är nu om man kan ta det lånet och använda det till annat än till det som krävs för studier? Jag lär betala tillbaks lånet vid avslutade studier oavsett, saken är den bara att jag inte behöver lån alls då jag bor hemma och betalar för inget, men att jag gärna vill ha bil eller lägenhet och detta lån är det bästa man kan få.
T.ex vi säger att jag pluggar i 3 år, tar CSN lån, istället för att spendera dom så får jag pengarna och växa och sedan kanske köper en bil för dessa pengar. Som då är CSN lånet. Låter inte som något man får göra, då CSN lån ska vara till för annat än att köpa bil och lägenhet med...men skulle dom veta om man gjorde så? Går det ens att lägga in lånepengar på sparkonto?

Hoppas inte frågan är dum, är varken insatt i ekonomi eller CSN lån, men känns som alla hade gjort såhär om det gick.
Citera
2011-01-24, 19:20
Medlem
R.Rs avatar
Utan att ha gjort det själv så varför inte? Såvitt jag vet granskas det inte vad du gör med pengarna utan alla har sitt antal veckor med studiemedel. Om du inte jobbar kan det ju omöjligt vara något problem iallafall, du har kanske ett avtal med dina föräldrar att du betalar en viss del för att du bor där, betalar för din mat osv.
Citera
2011-01-24, 19:25
Medlem
Ett problem jag tänker på direkt är att man faktiskt kan bli nekad lån och bidrag ifall man har pengar till godo på sina konton, har för mig att den gränsen går nånstans vid 100 000kr så att få lån alla tre år och spara allting kan ställa till problem.

Edit: man verkar inte bli nekad helt för den summan du skulle kunna spara upp, men CSN skulle kunna besluta att du inte får fullt lån och bidrag hela tidsperioden.
Senast redigerad av gymnasten 2011-01-24 kl. 19:29.
Citera
2011-01-24, 19:28
Medlem
Whiteliess avatar
Det enda man bör låna till är lägenhet. Allt annat bör betalas kontant. Tyvärr fattar folk detta i sen ålder - och ibland inte alls.

Jag menar, varför ska du överhuvudtaget ens lägga pengar på att köpa bil (?) när du bor hemma? Prio 1 för dig borde utan tvekan vara att fixa en kontantinsats till lägenhet.

En bil sjunker i värde och pengarna ser du aldrig igen, därav ska du betala en bil kontant. Det är knappast ekonomiskt försvarbart att ha bil om man faktiskt klarar sig utan en. Och det låter på dig som att du klarar dig utan en. Men absolut, att spara varenda krona från CSN-lånet och låta det vara en del av en kontantinsats är både försvarbart och fullt möjligt, inget som hindrar dig från det och de bryr sig inte vad du gör av pengarna.

edit: Om det gymnasten skriver stämmer så failar det ju rätt hårt, ta en koll på CSN.se kanske...
Citera
2011-01-24, 19:47
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gymnasten
Ett problem jag tänker på direkt är att man faktiskt kan bli nekad lån och bidrag ifall man har pengar till godo på sina konton, har för mig att den gränsen går nånstans vid 100 000kr så att få lån alla tre år och spara allting kan ställa till problem.

Edit: man verkar inte bli nekad helt för den summan du skulle kunna spara upp, men CSN skulle kunna besluta att du inte får fullt lån och bidrag hela tidsperioden.

Inte från CSN det är baserat på din studietakt och inkomst inte din förmögenhet. Har aldrig hört detta innan men du får gärna länka till en källa. Hur skulle man då se på folk som äger hus osv . Tror inte du har rätt men 100 är jag inte. Var går dessa gränser och var hittar man information om detta??
Citera
2011-01-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gymnasten

Detta är verkligen felaktigt. Du kan ha 2 miljoner sparade på kontot och ändå studielån. Jag har ställt denna fråga till CSN mer än en gång. Det du inte får göra är att tjäna mer än en viss summa per år, och den är runt 100 000 per år, eller snarare ~50 000 per halvår.

TS: Det du säger är fullt möjligt.
Senast redigerad av MooDHooDs 2011-01-24 kl. 19:58.
Citera
2011-01-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Detta är verkligen felaktigt. Du kan ha 2 miljoner sparade på kontot och ändå studielån. Jag har ställt denna fråga till CSN mer än en gång. Det du inte får göra är att tjäna mer än en viss summa per år, och den är runt 100 000 per år.

Märkte att jag var helt fel ute när jag läste på lite mer, ber om ursäkt för mitt antagande.

Till TS: Jag ser inget problem alls då att lägga pengarna på hög.
Citera
2011-01-25, 16:58
Medlem
Danni33s avatar
Åh, positiva svar! Men det känns lite krångligt..om jag tar CSN låt så betalar jag ränta på det, men kan jag lägga det lånet på ett sparkonto så att pengarna växer? Det blir som dubbelränta. Jag lär betala ränta för lånet och jag lär få ränta för jag sparar? =S
Citera
2011-01-25, 17:03
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Jag behöver i princip inte ta något CSN lån, men tar i alla fall fullt lån. Min avkastning på dessa lånade pengar överstiger räntan så varför inte.
Citera
2011-01-25, 17:07
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag fick bättre ekonomi när jag flyttade hemifrån, trots att jag då fortfarande var student utan att jobba extra! Det var ju billigare med el, hemförsäkring, telefon, tv-licens, transporter, mat, hyra än vad jag betalade hemma för de grejerna.
Citera
2011-01-25, 17:10
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danni33
Åh, positiva svar! Men det känns lite krångligt..om jag tar CSN låt så betalar jag ränta på det, men kan jag lägga det lånet på ett sparkonto så att pengarna växer? Det blir som dubbelränta. Jag lär betala ränta för lånet och jag lär få ränta för jag sparar? =S
Men du får jobba lite aktivt om du skall få högre ränta på sparkontot än på lånekontot, det förstår du va?
Citera
2011-01-25, 17:21
Medlem
Danni33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmssyndrom
Jag behöver i princip inte ta något CSN lån, men tar i alla fall fullt lån. Min avkastning på dessa lånade pengar överstiger räntan så varför inte.

Hur menar du att du gör då?

Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Men du får jobba lite aktivt om du skall få högre ränta på sparkontot än på lånekontot, det förstår du va?

Jobba aktivt? Blev förvirrad när du nämner två olika konton. Mitt lån ska jag ha på sparkontot...så det blir bara ett konto?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in