2011-01-24, 19:04
Medlem
MorotsApas avatar
Ja, vi vet ju hur snygga och speciella bilder som är tagna med systemkamera blir. Blir ju som ett helt annat fokus och skärpa i bilden än de som är tagna med "vanliga" digitalkameror. Ni fattar ju vad jag menar.

Det jag undrar är om det finns något sätt att göra om en "vanlig" bild från en "vanlig" kamera så att det ser ut lite som den är tagen med systemkamera, eller iallafall har detta fokus eller vad man ska säga.
Något program eller nått!

Är inte så kunnig på foto o sånt

Tack på förhand.
Citera
2011-01-24, 19:07
Medlem
Celenos avatar
Photoshop.

Markera det du vill ha skarpt. Invertera markering. Ludd på markering, ett par pixlar. Sedan lämplig oskärpa, typ Lens blur.
Citera
2011-01-26, 21:23
Medlem
ExNihilos avatar
Hade man kunnat få bilden så som du beskriver den med en enklare kamera hade folk inte spenderat +10k på dyra systemkameror. Visst, du kan boosta kontrast, skärpa och färgmättnad; men bli av med bruset går aldrig. Och det är enligt mig just bruset i en bild som avslöjar kvaliteten på kameran.
Citera
2011-01-28, 13:53
Medlem
Trombleys avatar
Finns tyvär ingen CSI teknik som kan skapa det du ber om, och få ett bra resultat. Fördelen med en systemkamera är dels objektivet, men för att "fejka" en systemkamerabild så är det nog pixlarna som slår hårdast. Har du en simpel digitalkamera som har väldigt hög megapixel så får du mer yta att dölja brus eller fokusnivåer, för att lika en systemkamera. Men resultatet kommer nog aldrig bli helt perfekt. Plus att det tar tid.

/T
Citera
2011-02-08, 15:31
Medlem
Thunderaces avatar
Finns ett bättre sätt att skapa skärpedjup och system-känsla;

Enklast är att ta ett porträttfoto för att fatta galoppen

1. Duplicera huvudlagret
2. Filter/Gausisk oskärpa - dra med reglaget hur mycket - tänk på att inte överdriva.
3. Ta suddverktyget - välj en (mellanstor) rund pensel med max oskarpa kanter.
4. "Sudda" fram ögon, ögonbryn, nästipp, hår i pannan, läppar (ja, allt som är långt fram på ansiktet)

Klart!

Öva på så får du till det!: whistle:

PMa över din mailadress så kan jag visa dig med exempelbilder.
Senast redigerad av Thunderace 2011-02-08 kl. 15:34. Anledning: tillägg
Citera
2011-02-20, 07:55
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Finns ett bättre sätt att skapa skärpedjup och system-känsla;

Enklast är att ta ett porträttfoto för att fatta galoppen

1. Duplicera huvudlagret
2. Filter/Gausisk oskärpa - dra med reglaget hur mycket - tänk på att inte överdriva.
3. Ta suddverktyget - välj en (mellanstor) rund pensel med max oskarpa kanter.
4. "Sudda" fram ögon, ögonbryn, nästipp, hår i pannan, läppar (ja, allt som är långt fram på ansiktet)

Klart!

Öva på så får du till det!: whistle:

PMa över din mailadress så kan jag visa dig med exempelbilder.

Tackar för detta förslaget. Har nu använt det några gånger med bra resultat.

Mvh
Citera
2011-02-27, 14:01
Medlem
zala's avatar
Finns en del plug-ins från Topaz Labs som uppnår samma sak som att duplicera lager och blurra det för att sedan sudda lite här och där med bra effekt. Absolut värt att testa.
Citera
2011-03-15, 16:44
Medlem
Bennyguldkimps avatar
Jag är inte säker på vad du menar men jag tycker kompaktkameror ger ett för långt skärpedjup. Vill du begränsa det lite och få större djup kan du.

1. duplicera lager.
2. Lägga på en hyffsat kraftig gaussian blur på det översta lagret.
3. lägg på en mask på det blurrade lagret.
4. Färga masken med gradient från det du vill behålla skärpa på till det som ska vara oskarpt. Välj rätt gradientverktyg beroende på bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in