2011-01-24, 15:47
Medlem
Erzengels avatar
Vem är den sk Gudfadern och vilka bolag är kopplade till han?
Är ju oxå ett sätt tjäna pengar på, då vi alla döden ska dö.

http://www.likmaffian.se/
Citera
2011-01-24, 15:56
Medlem
Var är det aktuella brottet? Någon som bara vill sälja böcker
Citera
2011-01-24, 16:08
Medlem
Erzengels avatar
Brottet bör väl vara hur själva likmaffian grejar jobben osv. Kanske ska va under skvaller.
Citera
2011-01-24, 17:00
Medlem
Det där såg lik-som inte bra ut, det verkar ju vara grav-erande uppgifter i boken. Myndigheterna får väl kolla upp saken, de kan ju inte bara stå
lik-giltiga och se på.

Frågan är hur man gör om det är dött lopp mellan 2 anbudsgivare.
Citera
2011-01-24, 17:21
Medlem
KiaWs avatar
Blir kanske bättre respons i Företagsskvaller.
ABoK -> Företagsskvaller

/Mod
Citera
2011-01-24, 17:34
Medlem
Politivagn Stockholm AB kanske?

http://www.polisen.se/PageFiles/315075/Utvarderingsrapport.pdf
Citera
2011-01-24, 17:58
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
Boken är skriven av denna väldigt tragiska figur: http://www.youtube.com/watch?v=gzxur4Lxyx0&feature=player_detailpage#t=96 s

Stor humor i klippet däremot.
Citera
2011-01-24, 20:54
Medlem
Inget man rusar till bokhandel direkt för , räcker det inte å skriva en insändare ?
Citera
2011-01-24, 23:26
Medlem
Audacias avatar
Anbuden bedöms efter vissa kriterier, och får vissa poäng för olika saker såsom antal bårplatser, pris, antal fordon etc. Är nog väldigt osannolikt att två företag anger exakt samma parametrar!

OnTopic; Finns ganska mycket information i den där boken som även människor utan någon direkt koppling till branchen kommer finna ganska shockande, i och med att transporten och hanteringen av ens avlidna på alla punkter måste skötas fläckfritt, vilket vissa företag inte gör!

Myndigheten skulle göra bäst i att ge avtalet till Fidelia! Rena skämtet att Politivagn Stockholm AB fick det på teknikaliteter! Mannen bakom det företaget är nog den största fifflaren, skitsnackaren, rygghuggaren och bluffmakaren som någonsin vandrat i ett par skor!
Citera
2011-01-25, 00:28
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Minns ett reportage i TV för ngt år sedan. Nu minns jag inte namnet på företaget så jag kan inte skilja på vem som är vem, men reportaget var att polisen ville upphöra köpa politi-tjänster från en buse. Busen hade suttit av sitt straff och tyckte att han straffades på nytt när han inte fick ha polismyndigheten som kund. Det var väl närmast ett snyftreportage på så sätt att det lades en underton av att det på något sätt var otillbörligt att polisen inte ville släppa in busar på platser där det påbörjas utredning för att man hittat ett lik. Han var ju en annan person idag, och nu kunde han ju inte börja ett nytt liv när han blev motarbetad på det här sättet...

Jag har även förstått att folk blivit utsatta för brott av folk som kommer med politibil, vilket inte verkar särskilt diskret. Att det finns en del att säga runt en del av bilarna är bara att konstatera. Att det nu kastas anklagelser och motanklagelser om lögn måste vi också konstatera. Har jag förstått rätt är boken skriven med hänvisningar för att stävja snack om "vinklat" o.s.v. vilket knappast är ovanligt när det gäller kritiska böcker. Ovanligt är det knappast heller, kring den här typen av böcker, att man skriker om lögn och oriktigheter utan att göra förtalsanmälan som man inte skulle uppnå önskat resultat med.

Kriget om ditt förtroende har just börjat
Var på din vakt, ta inget för självklart.
Citera
2011-01-25, 09:23
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
Minns ett reportage i TV för ngt år sedan. Nu minns jag inte namnet på företaget så jag kan inte skilja på vem som är vem, men reportaget var att polisen ville upphöra köpa politi-tjänster från en buse. Busen hade suttit av sitt straff och tyckte att han straffades på nytt när han inte fick ha polismyndigheten som kund. Det var väl närmast ett snyftreportage på så sätt att det lades en underton av att det på något sätt var otillbörligt att polisen inte ville släppa in busar på platser där det påbörjas utredning för att man hittat ett lik. Han var ju en annan person idag, och nu kunde han ju inte börja ett nytt liv när han blev motarbetad på det här sättet...

Jag har även förstått att folk blivit utsatta för brott av folk som kommer med politibil, vilket inte verkar särskilt diskret. Att det finns en del att säga runt en del av bilarna är bara att konstatera. Att det nu kastas anklagelser och motanklagelser om lögn måste vi också konstatera. Har jag förstått rätt är boken skriven med hänvisningar för att stävja snack om "vinklat" o.s.v. vilket knappast är ovanligt när det gäller kritiska böcker. Ovanligt är det knappast heller, kring den här typen av böcker, att man skriker om lögn och oriktigheter utan att göra förtalsanmälan som man inte skulle uppnå önskat resultat med.

Kriget om ditt förtroende har just börjat
Var på din vakt, ta inget för självklart.
Reportaget du talar om var Uppdrag Granskning, och personen det handlade om var Marcus Ericson, verksamhetschef och ägare av Fidelia AB.
Ja, snyftreportage kan man kanske kalla det om man inte låter sig bekanta sig med vad som hänt under alla turer.
Kortfattat man kan säga såhär. När Marcus klev in som verksamhetschef, så gick han och dåvarande ägare till Polismyndigheten och förklarade att Fidelia önskade ha Marcus som verksamhetschef. De berättade om hans bakgrund, till punkt och pricka, och myndigheten sa att det inte låg några hinder i att Marcus tillsattes den positionen. Sedan gick det en tid, och allt var frid och fröjd, tills dess att Marcus la in två anbud i andra län. Han vann dessa, men fick dem inte pga dåliga ursäkter som "bristande konkurrens", fastän det varit mindre anbudsgivare tidigare år och företag fått avtal. Då stämde Marcus RPS för något brott mot LOU (lagen om offentlig upphandling), minns inte riktigt exakt.
Jag är osäker på om de stämningarna är klara, men Marcus ligger bra till i alla fall!
Det ska också inflikas att ett av företagen som la in anbud där Marcus vann ägs av en kusin (tror jag det var) till en jurist på RPS som just handhar upphandlingsfrågor som dessa. Svågerpolitik med andra ord!
Exakt hur det går med dessa stämningar etc är jag lite osäker på just nu då jag har inte pratat med Marcus om detta på ett litet tag.

Sammanfattningsvis, Marcus har skött företaget och tjänsten mot myndigheten mycket bra!

Det finns många rykten om Fidelia, men många härstammar från tiden på Kammakargatan, och jag, som arbetat på Fidelia i 8 år, hade inte ens börjat då.
Sedan finns det ett par rykten om Fidelia i senare tid också, men mycket av det som sägs är helt enkelt inte sant!

Fråga gärna så ska jag svara så gott jag kan!

Och vad det gäller de anklagelser etc som beskrivs i boken, så råkar jag veta att det finns faktiska konkreta bevis för allt som påstås i boken! Och vad det gäller anmälningar, så är många gjorda!
Senast redigerad av Audacia 2011-01-25 kl. 09:25.
Citera
2011-01-29, 19:01
Bannlyst
Jag har träffat Lars en gång när han körde lik. Skum person som inte säger så mycket. Ser jävligt skum ut. Är han en trovärdig källa ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in