2011-01-24, 13:41
Medlem
Hej!

Jag hller fr tillfllet p att studera till underskterska p komvux och har ca 1 r kvar.
Jag har frskt hitta information om vilka kurser man behver fr att kunna studera till barnmorska men hittar inget konkret svar.

Jag vet att man mste utbilda sig till sjukskterska frst och sedan jobba ca 1 r innan man kan studera vidare.

Ngon som vet mer om detta? Vilka kurser behver man? frutom dom man lser nr man gr underskterska och sjukskterska. Ngon som vet vad lnen ligger p? r det svrt att komma in p utbildningen? Hur mnga r lser man?

Ni fr grna tala om vilka kurser man behver till sjukskterska om ni vet det ocks

Tack p frhand !
Citera
2011-01-24, 13:50
Medlem
AlexOnTops avatar
En sjukskterskeutbildning brukar vl ligga p 4-5 r, sedan har jag ocks fr mig att det r ett r av arbete inom det som gller fr att sedan plugga ytterligare 2-3 r (?) fr att bli barnmorska.

rligt talat gr du p Komvux och dr har de ju ngra riktigt bra studievgledare, de kan garanterat allt om det dr, om du vill ha tydligare och korrekta svar.
Citera
2011-01-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
En sjukskterskeutbildning brukar vl ligga p 4-5 r
Nej, 3 r.
Citera
2011-01-24, 14:16
Medlem
bluedreams avatar
Sjukskterska: 3 r
Arbetserfarenhet: 1 r
Barnmorska: cirka 1.5 r

http://www.lonestatistik.se/

Edit: sg att du ville veta kurserna ocks.

Fr att bli behrig till Sjukskterskeutbildningen s krvs matematik B, samhllskunskap A och naturkunskap B eller fysik A, kemi A och biologi A motsvarande naturkunskap A+B.
Lser man medicinsk grundkurs A+B s "vger det upp" s att man inte behver lsa naturkunskap B.
Senast redigerad av bluedream 2011-01-24 kl. 14:19.
Citera
2011-01-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluedream
Sjukskterska: 3 r
Arbetserfarenhet: 1 r
Barnmorska: cirka 1.5 r

http://www.lonestatistik.se/

Edit: sg att du ville veta kurserna ocks.

Fr att bli behrig till Sjukskterskeutbildningen s krvs matematik B, samhllskunskap A och naturkunskap B eller fysik A, kemi A och biologi A motsvarande naturkunskap A+B.
Lser man medicinsk grundkurs A+B s "vger det upp" s att man inte behver lsa naturkunskap B.

Tack fr ditt svar. D behver jag allts lsa in Matte B och Naturkunskap B d. Har sam A..
Nu har jag ju inte lst Naturkunskap A.. mste jag gra detta innan jag kan lsa B?
Citera
2011-01-24, 15:26
Medlem
bluedreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuenoBonita
Tack fr ditt svar. D behver jag allts lsa in Matte B och Naturkunskap B d. Har sam A..
Nu har jag ju inte lst Naturkunskap A.. mste jag gra detta innan jag kan lsa B?

Allts det beror helt p hur mycket pluggande du kan ta in, med tanke p att man kan komma att behva grundkunskaperna frn fregende kurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in