2011-01-24, 11:34
Medlem
Madagascars avatar
I morse intervjuade P1-morgon Margareta Winberg fr att hon freslr/lanserar Pr Nuder som partiledare fr sossarna.

Ursprunget r tyligen ngot MW har skrivit p sin facebook-sida.

Vad jag har frsttt s r MW helt ute i kylan utan inflytande i partiet, hon uttrycker det sjlv som att hon r fri att bilda sig sin "alldeles egna uppfattning". Nyhetsvrdet i vad MW tycker r i min uppfattning synnerligen lgt.

Varfr tror ni P1 gr detta?

Jag tycker detta knns planterat, att ngon frsker styra media... Vad tror ni?
Citera
2011-01-24, 13:28
Medlem
Kingen_kings avatar
Dom frgar en fd toppsosse och fd minister vad hon har fr uppfattning. I vad ligger det konstiga med det?
Citera
2011-01-24, 14:05
Medlem
Madagascars avatar
Tack fr kommentar.

Jag verkar ha strre krav n du p vad som r tillrckligt nyhetsvrde fr att platsa p P1-morgon.
Citera
2011-01-24, 14:25
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack fr kommentar.

Jag verkar ha strre krav n du p vad som r tillrckligt nyhetsvrde fr att platsa p P1-morgon.
Har du kontaktat dom? Eller ville du bara ha en ryggdunkning frn dom som hller med dej?
Citera
2011-01-24, 14:56
Medlem
Madagascars avatar
Ryggdunkningar r ju alltid trevligt :-)

Faktum r att jag tycker att medias rapportering kring socialdemokraternas val av ny partiledare r dlig. Det knns som om media fokuserar p fel saker. Hur mnga gnger har vi inte sett att media har gjort sig lustiga ver att alla ledande socialdemokrater sger nej nr media frgor om de vill bli partiledare!? Kan de inte stlla frgor som vi inte vet svaret p!? Kan de inte leta upp information som vi r intresserade av!?

Och nu kommer de dragande med en fredettings sikt som de bjuder in till studion p P1-morgon fr att svamla lite om Pr Nuder s blir jag frbannad. Jag tnkte att nyhetsvrdet motsvarar det som platsar i SJ:s tidning kup. Jag tror att detta var ett exempel p slarvig journalistik frn P1 (i vrsta fall s r det planterat av ngon som av ngon anledning vill att detta ska f uttrymme i media). Men jag VET inte och r, frutom ryggdunknigar frsts, uppriktigt intreesserad av andra mnniskors sikter och uppfattningar.

Srskilt intressant skulle det ju frsts vara att fr hra mer frn ngon med insikter i urvalsprocesser fr nyheter i SR eller om det faktiskt finns en mjlighet att detta r planterat.

Jag har hrt av mig flera gnger till ledande svensk media. Oftast fr man intetsgande svar.
Citera
2011-01-24, 16:28
Medlem
Raouls avatar
Jag lyfte ocks p gonbrynen nr Winberg dk upp fr att kommentera partiledarfrgan. Men ska jag sga sanningen r sna hr out of the blue-grejer ganska ofta frekommande p P1. Deras nyhetsvrdering, eller brist p den samma, r faktiskt ganska utbredd och kanalens "goda rykte" r i mngt och mycket kraftigt verdrivet.

Jag vet inte om det r redaktionspolicy eller om det r de enskilda reportrarnas egna nycker som styr innehllet mest?
Citera
2011-01-24, 17:28
Medlem
Skrvlarens avatar
Mycket r skumt nr det gller partiledarvalet. Jag tror kvllstidningarna har varit p det klara med att det blir Nuder i ver ett r. Expressen lanserade drfr Veronica Palm som kandidat, frmodligen fr att splittra rrelsen, och slja lsnummer, och Aftonbaldet har ltit bli att spekulera kring Nuder fr att ka hans chanser. Kvar r SvT som konstigt nog tills nyligen i princip bara rapporterat det som sttt i kvllstidningarna.
Senast redigerad av Skrvlaren 2011-01-24 kl. 17:43.
Citera
2011-01-24, 17:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul

Jag vet inte om det r redaktionspolicy eller om det r de enskilda reportrarnas egna nycker som styr innehllet mest?

Det r ju frsts aningen mer positivt om detta nonsens har slppts fram pga bristande redaktionspolicy eller journalistnycker jmfrt om med om det beror p ngon slags plantering eller egen agenda.

andra sidan borde det inte vara srskilt svrt att plantera nyheter i ett medium som enkelt slpper igenom nonsens, och detta borde redaktionerna tnka p.

Ibland s fr jag lust att skicka journalister p medietrning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in