• 1
  • 2
2011-01-24, 11:08
Medlem
Hej FB.

Nedan ser ni ett mail jag skickade till en OKQ8-station här i Göteborg nu. Läs gärna mailet.

Tycker ni att jag gjort fel/rätt?
Vad kunde jag gjort annorlunda?
Gjorde personalen fel/rätt?
Var mitt mail bra?

"Jan" som nämns i mailet är ägaren, (jag har bytt ut namnet, han heter något annat).

/Drivkraft

"Hej,

Jag hyrde en bil utav Er i helgen. En Opel Corsa. Jag hyrde den mellan fredag och lördag.

Om det är Du, Jan, som läser detta så kommer Du säkerligen ihåg vad som hände när jag lämnade tillbaka bilen. Ni hade inte gjort som Ni skall, alltså sett till att bilen var fulltankad vid utlämnande. Detta reagerade jag över först när jag kommit en bra bit från Er station, jag hade där ingen tillgång till Ert nummer och kunde därför inte kontakta Er.
Då jag själv jobbar mycket med service och nöjda kunder så tänkte jag att även Ni skulle värna om Era kunder och lösa detta på ett bra sätt vid tillbakalämnandet av bilen. Men icke då, det första jag möts av när jag lämnar tillbaka bilen är:

-"Nu tankade du inte, häll i Diesel".

Därefter började diskussionen, Ni förstår ju själva att jag inte kört upp ca 60% av tanken på mina 9.4 mil. När vi stått och diskuterat ett tag blir jag bara trött och vill hem. Jag går därför med på det skit"erbjudande" Du/Ni ger mig. Att tanka EN LITER DIESEL per mil jag kört.

Då alla tester som gjorts på denna bilen, med detta motorvalet visar att den drar 0.45l/mil vid blandad körning så tycker jag att det var förbannat jävla ap-dåligt av Er. Får jag inte en ordentlig kompensation (ex. gratis bilhyra ett dygn) så kommer jag aldrig sätta min fot innanför Er dörr igen.

"Visst", tänker Ni. Men det finns tre anledningar att möta sina kunder med ett leende, och behandla dem väl.

1) Jag som kund kommer inte tillbaka. Och jag har handlat mycket och tankat mycket hos Er.

2) Den så kallade "mun-mot-mun-metoden". Ryktet sprider sig. Om ni läser om Er själva runt om på internet så förstår Ni snart vad jag menar. Och jag är inte sen på att hänga på och skriva om mina upplevelser och erfarenheter från Er. Detta gör i slutändan att Ni får färre kunder = mindre pengar.

3) Ni är ansiktet utåt för OKQ8, Ni äger själva macken, men har också ett ansvar utåt att behandla era kunder väl. Detta för att det handlar om varumärket OKQ8, och Ni skall ha samma service och bemötande som alla de andra stationerna. (Detta kommer självklart anmälas till OKQ8's huvudkontor).

Jag hoppas att Ni tar kritiken som man skall, och förändrar det som är fel. Ex. vara noggrannare med era rutiner, kolla att bilar är fulltankade osv. Men det allra viktigaste. VÅRDA ERA KUNDER VÄL! Hade ni varit det minsta service-minded så hade ni sagt:

-"Okej, vi begick ett misstag, du behöver ej tanka bilen".

Och tro mig, detta handlar då absolut inte om pengarna. Detta handlar om Er service, och själva principen.
Det är inte jag som kund som skall gå back på era bristande rutiner!!"
Citera
2011-01-24, 11:18
Bannlyst
Jag tycker att du har gjort alldeles rätt i att skälla på dem, hyr man en bil för en viss summa förväntar man sig ju att allting funkar.
Jag tycker att du borde gå längre och stämma dem, för du köpte ju en tjänst som inte uppfyllde de kraven som skulle finnas.
Citera
2011-01-24, 11:21
Medlem
Dr.hankeys avatar
Egentligen så borde du ha åkt tillbaka direkt då du såg tanknivån men man tycker att dom borde ha kunnat förstått iomed miltalet.
Var du grinig,skränig och bråkig när du kom tillbaka?
Citera
2011-01-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Jag tycker att du har gjort alldeles rätt i att skälla på dem, hyr man en bil för en viss summa förväntar man sig ju att allting funkar.
Jag tycker att du borde gå längre och stämma dem, för du köpte ju en tjänst som inte uppfyllde de kraven som skulle finnas.

Är du ironisk? Stämma folk gör man väl i USA?
Ja, visst är det väl så att man förväntar sig det. Dock så är vi alla människor, och kan glömma/missa. Men då är det än viktigare att kompensera och be om ursäkt.
Citera
2011-01-24, 11:24
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drivkraft
Tycker ni att jag gjort fel/rätt?
Vad kunde jag gjort annorlunda?
Du hade nog inte kunnat göra så mycket annorlunda, så du gjorde nog rätt. Ibland ger det inget att bråka mer på plats.

Citat:
Gjorde personalen fel/rätt?
De har ju uppenbarligen gjort fel eftersom de inte har sett till att bilen är fulltankad innan samt att de inte inser att bilen aldrig drar 2-3 liter/mil. Att de sedan vägrar erkänna att de har gjort fel och försöker skylla på kunden är aldrig rätt.

Citat:
Var mitt mail bra?
Ja, men du borde ha väntat på ett svar, en chans för dem att ställa saker tillrätta, innan du hänger ut dem på FB.
Citera
2011-01-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Egentligen så borde du ha åkt tillbaka direkt då du såg tanknivån men man tycker att dom borde ha kunnat förstått iomed miltalet.
Var du grinig,skränig och bråkig när du kom tillbaka?

Jag håller med om att jag skulle åkt tillbaka. Men befann mig cirka en mil från stationen när jag märkte detta. Precis, de borde förstått, det var min tanke också..

Jag var bestämd och visade att jag tyckte annorlunda än honom, jag var dock aldrig grinig, skränig eller bråkig. Diskuterade saken väldigt lugnt, men bestämt.
Man löser aldrig något att skrika och bråka i såna situationer..
Citera
2011-01-24, 11:26
Medlem
Citat:
Är du ironisk? Stämma folk gör man väl i USA?
Ja, visst är det väl så att man förväntar sig det. Dock så är vi alla människor, och kan glömma/missa. Men då är det än viktigare att kompensera och be om ursäkt.

Ja stämma någon får man ju bara göra i USA
Citera
2011-01-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Du hade nog inte kunnat göra så mycket annorlunda, så du gjorde nog rätt. Ibland ger det inget att bråka mer på plats.

De har ju uppenbarligen gjort fel eftersom de inte har sett till att bilen är fulltankad innan samt att de inte inser att bilen aldrig drar 2-3 liter/mil. Att de sedan vägrar erkänna att de har gjort fel och försöker skylla på kunden är aldrig rätt.

Okej, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av mung
Ja, men du borde ha väntat på ett svar, en chans för dem att ställa saker tillrätta, innan du hänger ut dem på FB.

Jo, det kanske du har rätt i. Men jag har ju inte hängt ut den specifika stationen? Jag kommer självklart uppdatera med svar.
Citera
2011-01-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindellc
Ja stämma någon får man ju bara göra i USA

Haha, nej. Men det känns inte som om man kommer någonstans med det i Sverige? Kan inte så mycket om sådant. Skulle man verkligen kunna stämma dem för något sånt här? Det kostar väl mig pengar att göra en stämningsansökan osv?
Citera
2011-01-24, 11:36
Medlem
theoones avatar
Du säger själv att du är i servicebranschen.....tvivlar.

Så gärna som man värnar om hur kunden alltid ska ha rätt och göra kunden till lags, så går det inte att dra det till ytterligheter, eller hur? Det vet ju även du om, om du nu jobbar inom serviceyrket. Företaget i fråga har sina policys och riktlinjer att följa, så även när det gäller biluthyrning. Du ville helt enkelt inte betala för det du kört, pga bilen inte var fulltankad? Dels pga du upplever att du blivit orättvist behandlad då du inte fick kompensation....för övrigt helt befängt att ens tänka så, var nöjd med att du slapp fylla hela tanken?

Sen undrar jag, varför ringde du inte till macken? Sitter alltid en lapp med mätarställning, servicerapport i bilarna man hyr...varför återvände du inte? De flesta som skulle upptäcka skulle ju lösa det på en gång.
Ungefär som att köpa en tv som börjar krångla efter två dagar, men du väntar en månad med att ringa och berätta för företaget.

Någon stans måste ju företaget dra en gräns, och kan inte släppa igenom alla klagomål och sånt som kommer från kunder, eller hur? Då får dom inte göra annat hela dagarna, och tro mig, dessa diskussioner är ingen dröm för den som jobbar heller.
Citera
2011-01-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoone
Du säger själv att du är i servicebranschen.....tvivlar.

Så gärna som man värnar om hur kunden alltid ska ha rätt och göra kunden till lags, så går det inte att dra det till ytterligheter, eller hur? Det vet ju även du om, om du nu jobbar inom serviceyrket. Företaget i fråga har sina policys och riktlinjer att följa, så även när det gäller biluthyrning. Du ville helt enkelt inte betala för det du kört, pga bilen inte var fulltankad? Dels pga du upplever att du blivit orättvist behandlad då du inte fick kompensation....för övrigt helt befängt att ens tänka så, var nöjd med att du slapp fylla hela tanken?

Sen undrar jag, varför ringde du inte till macken? Sitter alltid en lapp med mätarställning, servicerapport i bilarna man hyr...varför återvände du inte? De flesta som skulle upptäcka skulle ju lösa det på en gång.
Ungefär som att köpa en tv som börjar krångla efter två dagar, men du väntar en månad med att ringa och berätta för företaget.

Någon stans måste ju företaget dra en gräns, och kan inte släppa igenom alla klagomål och sånt som kommer från kunder, eller hur? Då får dom inte göra annat hela dagarna, och tro mig, dessa diskussioner är ingen dröm för den som jobbar heller.

Du får tvivla bäst du vill.
Visst har de sina policys och regler. Men står jag och talar med ägaren, och han vägrar inse att de har gjort fel och därför beter sig otrevligt mot mig. Tro fan att jag gnäller och inte bara accepterar deras misstag?
Jag hade väldigt gärna betalat för det jag kört, dock inte mer än det dubbla?!

Det är nu år 2011, allt är väldigt noga med service, vad det än gäller. Skall jag då acceptera att de missat sina rutiner och står och skäller på mig för det? No way!
Det hade varit en helt annan femma om han varit trevlig. Jag hade ändå inte gillat att jag fick betala 1 liter/mil, men jag hade då ändå accepterat det. Personalen på denna station är oerhört otrevliga.

Jag borde ringt, men det stod verkligen inget nummer på papprena jag fick. Jag hade kunnat lägga lite effort i det och ringt nummerupplysningen eller liknande. Men ville inte lägga min tid på det.
Det fanns heller ingen lapp med servicerapport eller mätarställning i bilen. Det fanns inte ens en instruktionsbok. Det enda som fanns var en trasig isskrapa.
Citera
2011-01-24, 12:29
Medlem
Om man hyr/lånar en sak.

så brukar jag alltid göra en kontroll före och efter med den jag hyrt lånat sak av
då slipper man alla problem av denna art.

inom vilken bransch jobbar du själv med service?.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in