• 1
  • 2
2011-01-25, 01:53
Medlem
stels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omegachr
Jag har under de senaste tio dagarna lärt mig om Linux, mestadels genom "try and error". Jag har asus eee pc 1215n och allting flyter på bra med Ubuntu 10.10 Desktop. Men märk väl min vän om din dator har Optimus, ett program som växlar mellan ett låg-och högpresterande grafikkort, så kommer det inte fungera eftersom Linux inte stödjer tekniken.

Citat:
Ursprungligen postat av Arzenik
Kör också med Ubuntu på min netbook och det är inga som helst problem. Rekommenderas !

Citat:
Ursprungligen postat av ljummen_bira
Förstår att du inte gillar det förinstallerade Windows 7. Går ju inte ens byta bakgrund.

Jag kör Ubuntu 10.10 Desktop på min Eee 1015PEM, funkar hur bra som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Netbookversionen är något seg, dessutom varvade min fläkt upp titt som tätt. Vill man däremot ha samma utseende så kör man desktop-versionen och installerar unity 2D, flyter mycket bättre.

Har själv en Asus eee 1001PX och nästintill allt fungerar direkt. Det enda som krånglar är multitouch-funktionerna för touchpaden.

Citat:
Ursprungligen postat av m0RrE
Om TS tycker att Gnome blir för segt så kan man ju alltid installera en annan GUI. Gillar själv openbox.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Har använt flera olika Ubuntu-netbook versioner på min EeePC, men kom på att Linux Mint med Xfce var klart bäst…

http://blog.linuxmint.com/?p=1505

Allt funkar klockrent, och den kan t om kännas lite snabb…

Tack för alla svar. Uppskattas mycket

Installerade Ubuntu till sist.. gled runt lite och kände på prestandan. Är väl inte riktigt helt nöjd.
DOCK ska jag ju självklart inte inbilla mig om att jag kan förvandla min lilla mini-pc till någon monsterdator, men jag tror att den går att få lite snabbare så jag testar netbook edition nu. Håller på att skapa en usb-installer atm.
Blir jag inte nöjd då heller, så kommer jag slutligen testa med Lubuntu, som endast kräver 128mb i RAM. Man kan tycka att jag kanske borde ha testat Lubuntu först, men äh.. nu blev det som blev.

Men annars är jag nöjd med Ubuntu. Rullade väldigt bra, förutom att den kändes exakt lika "seg" som med win7.
Citera
2011-01-25, 02:48
Medlem
Resolutios avatar
Får jag fråga hur det har gått med grafiken, jag hade alltid det problemet att jag inte såg hela skärmen i netbook edition på min eeePC. Återkom gärna när du testat.
Citera
2011-01-25, 05:13
Medlem
Ett annat bra alternativ är Lubuntu 10.10 Nordic Remix , det är precis som Ubuntu fast för datorer med 128/512mb ram -> http://home.danielnylander.se/ubuntu/10.10/
Citera
2011-01-25, 08:04
Medlem
stels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resolutio
Får jag fråga hur det har gått med grafiken, jag hade alltid det problemet att jag inte såg hela skärmen i netbook edition på min eeePC. Återkom gärna när du testat.

Förstår inte riktigt vad det är du menar, men såhär ser det ut på min i alla fall.
http://img196.imageshack.us/img196/3780/denstele.png

Kan även tillägga att jag är mycket nöjd. Oj oj oj, vilken skillnad det blev. Allt flyter på mycket bättre.
Gillar även layouten. Känns nästan som något slags "mobil-OS". Väldigt kul med en helt ny miljö.

Citat:
Ursprungligen postat av Spiddekauga
Ett annat bra alternativ är Lubuntu 10.10 Nordic Remix , det är precis som Ubuntu fast för datorer med 128/512mb ram -> http://home.danielnylander.se/ubuntu/10.10/
Ser väldigt intressant ut måste jag säga. Kanske trycker in Lubunu i min andra stationära
Citera
2011-01-25, 08:55
Medlem
Resolutios avatar
Jävlar va snyggt det blev. Jag måste ha haft en annan version eller tagit fel. Jag kunde t.ex inte ens trycka ned mappar pga att mappen gick utanför skärmen.

Jag förstår att du e nöjd! Nicley done!
Citera
2011-01-25, 17:58
Medlem
SnoBjorns avatar
ville bara säga till Stel.... älskar din avatar bild
Citera
2011-01-26, 04:00
Medlem
stels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resolutio
Jävlar va snyggt det blev. Jag måste ha haft en annan version eller tagit fel. Jag kunde t.ex inte ens trycka ned mappar pga att mappen gick utanför skärmen.

Jag förstår att du e nöjd! Nicley done!

Jaså? Fan vad skumt.. men ladda ner denna version:
http://www.ubuntu.com/netbook/get-ubuntu/download

Det är samma som jag installerade. Borde funka utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av SnoBjorn
ville bara säga till Stel.... älskar din avatar bild

Haha
Citera
2011-01-26, 11:27
Medlem
6E303062s avatar
Gnome och KDE är för krävande för min NC10.
Jag rekommenderar IceWM eller Openbox. IceWM fungerar dock dåligt med xcompmgr, så det blir ont om ögongodis om du kör den.
Citera
2011-01-26, 12:03
Medlem
MarxWebers avatar
Jag installerade Ubuntu 10.10 (ej Netbook Remix) på min asus eeepc 1001px och allt fungerade som det skulle direkt efter installationen. Snabb vid uppstart och stötte inte på några direkta problem. Är det nåt man saknar, eller annat som inte funkar så googlar man bara problemet. Nu har jag dock bytt till Arch på datorn, då jag inte riktigt gillar Ubuntu längre.

Men installera Ubuntu då, så kommer du se att allt flyter på bra.
Citera
2011-01-26, 12:49
Medlem
stels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E303062
Gnome och KDE är för krävande för min NC10.
Jag rekommenderar IceWM eller Openbox. IceWM fungerar dock dåligt med xcompmgr, så det blir ont om ögongodis om du kör den.

Ögongodis är väl inte det viktigaste, så tack för tipsen. Installerade dock Ubuntu netbook remix/edition till slut, men jag kan ha dessa i åtanke nästa gång det blir dags att prova något nytt. Älskar nämligen att "byta os" rätt ofta, hehe.

Citat:
Ursprungligen postat av MarxWeber
Jag installerade Ubuntu 10.10 (ej Netbook Remix) på min asus eeepc 1001px och allt fungerade som det skulle direkt efter installationen. Snabb vid uppstart och stötte inte på några direkta problem. Är det nåt man saknar, eller annat som inte funkar så googlar man bara problemet. Nu har jag dock bytt till Arch på datorn, då jag inte riktigt gillar Ubuntu längre.

Men installera Ubuntu då, så kommer du se att allt flyter på bra.

Installerade netbook-disten, fungerar klockrent, enligt mig. Ubuntu funkade också väldigt fint, men kändes ändå väldigt slött. Netbook-disten gav prestandan en hård spark i arslet. Sen känns allt helt "nytt" också, som jag gillar väldigt mycket. Uppbyggnaden och utseendet är riktigt bra gjort.
Citera
2011-01-26, 12:54
Medlem
6E303062s avatar
Man behöver inte byta OS för att byta Window manager. Både IceWM och Openbox fungerar utmärkt med Ubuntu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in