Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-24, 09:55
  #1
Medlem
stels avatar
Hej. Skaffade mig en liten Eee för ett tag sen. Det ingick win7 starter, men eftersom fabriksinstallationen sög så formaterade jag direkt. Är dock inte så nöjd med win7.

Har haft mina tankar snurrande kring Ubuntu. Körde Ubuntu på min stationära ett tag, men eftersom jag spelar väldigt mycket spel så fick det bli Windows 7 i alla fall

Kommer endast surfa, kolla film och spela musik.

Blir min lilla PC bli något "snabbare" med Ubuntu installerat? Win7 starter är ju inte så jättekrävande, men jag tycks läsa hela tiden hur bra Ubuntu (eller andra distar (heter det så?) är på mindre krävande datorer).

Har Ubuntu stöd för alla nödvändiga drivers? Det är en Asus Eee PC 1005PX jag har.

Finns det kanske andra distar som kanske är mer lämpade för Eee's? Läste lite om Lubuntu för någon dag sen.. lät väldigt spännande.

Tack på förhand
/stel
Citera
2011-01-24, 10:07
  #2
Medlem
Sombreromannens avatar
Det kommer nog gå väldigt bra att köra ubuntu på en netbook. Har en hp mini 5110 som jag kör ubuntu netbook remix på, och datorn är mycket bättre med det, än med w7.

Du kan tanka netbook remix här:

http://www.ubuntu.com/netbook/get-ubuntu/download
Citera
2011-01-24, 10:16
  #3
Medlem
Tanka inte nån jävla netbookversion. Min gamla eee pc 901 kör ubuntu 10.10 desktop hur smooth som helst.
Citera
2011-01-24, 10:24
  #4
Medlem
stels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sombreromannen
Det kommer nog gå väldigt bra att köra ubuntu på en netbook. Har en hp mini 5110 som jag kör ubuntu netbook remix på, och datorn är mycket bättre med det, än med w7.

Du kan tanka netbook remix här:

http://www.ubuntu.com/netbook/get-ubuntu/download

Tack för svar.
Netbook remixen såg inte riktigt ut så som jag hade hoppats. Dock är väl inte utseendet det mest avgörande, men funkar "vanliga" Ubuntu som det ska så blir det nog det.

Citat:
Ursprungligen postat av m0RrE
Tanka inte nån jävla netbookversion. Min gamla eee pc 901 kör ubuntu 10.10 desktop hur smooth som helst.
Kul att höra Väntar på några fler svar i tråden innan jag bestämmer mig helt dock.
Citera
2011-01-24, 10:34
  #5
Medlem
Omegachrs avatar
Jag har under de senaste tio dagarna lärt mig om Linux, mestadels genom "try and error". Jag har asus eee pc 1215n och allting flyter på bra med Ubuntu 10.10 Desktop. Men märk väl min vän om din dator har Optimus, ett program som växlar mellan ett låg-och högpresterande grafikkort, så kommer det inte fungera eftersom Linux inte stödjer tekniken.
Citera
2011-01-24, 10:40
  #6
Medlem
Arzeniks avatar
Kör också med Ubuntu på min netbook och det är inga som helst problem. Rekommenderas !
Citera
2011-01-24, 11:01
  #7
Medlem
ljummen_biras avatar
Förstår att du inte gillar det förinstallerade Windows 7. Går ju inte ens byta bakgrund.

Jag kör Ubuntu 10.10 Desktop på min Eee 1015PEM, funkar hur bra som helst.
Citera
2011-01-24, 17:29
  #8
Medlem
_ZoutHs avatar
Netbookversionen är något seg, dessutom varvade min fläkt upp titt som tätt. Vill man däremot ha samma utseende så kör man desktop-versionen och installerar unity 2D, flyter mycket bättre.

Har själv en Asus eee 1001PX och nästintill allt fungerar direkt. Det enda som krånglar är multitouch-funktionerna för touchpaden.
Citera
2011-01-24, 17:33
  #9
Medlem
Norezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Netbookversionen är något seg, dessutom varvade min fläkt upp titt som tätt. Vill man däremot ha samma utseende så kör man desktop-versionen och installerar unity 2D, flyter mycket bättre.

Har själv en Asus eee 1001PX och nästintill allt fungerar direkt. Det enda som krånglar är multitouch-funktionerna för touchpaden.
det är det som hindrar mig från att skaffa det till min 15.6" laptop
Citera
2011-01-24, 17:44
  #10
Medlem
_ZoutHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norez
det är det som hindrar mig från att skaffa det till min 15.6" laptop
Det finns lite halvdassiga hemmasnickrade skript som duger i krig men inget som lever upp till namnet multitouch vad jag har sett.
Citera
2011-01-24, 17:51
  #11
Medlem
Om TS tycker att Gnome blir för segt så kan man ju alltid installera en annan GUI. Gillar själv openbox.
Citera
2011-01-24, 19:11
  #12
Medlem
trickydicks avatar
Har använt flera olika Ubuntu-netbook versioner på min EeePC, men kom på att Linux Mint med Xfce var klart bäst…

http://blog.linuxmint.com/?p=1505

Allt funkar klockrent, och den kan t om kännas lite snabb…
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback