• 1
  • 2
2011-01-24, 08:37
Bannlyst
Har haft psykotiska tankar, Paranoid vid vissa tillflle,nr jag haft stark ngest. Har ftt en diagnos adhd/add.

Kan jag f Concerta utskrivet??? har fr tillfllet inga psykotiska tankar och min ngest r borta.
Citera
2011-01-24, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Har haft psykotiska tankar, Paranoid vid vissa tillflle,nr jag haft stark ngest. Har ftt en diagnos adhd/add.

Kan jag f Concerta utskrivet??? har fr tillfllet inga psykotiska tankar och min ngest r borta.

Concerta!

Det r fan inte bra att man skriver ut detta till personer med adhd/add.

Visst hjlper det till med koncentrationen men det gr "amfetamin" p alla.

Fr mnga bieffekter, s som aptitlshet/smnlshet. Och p lng sikt blir alla som ter concerta sexuellt avikande.
Citera
2011-01-24, 09:57
Bannlyst
den hjlper mot flera symtomen som hyperaktiv och rastlshet,
Citera
2011-01-25, 00:59
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Har haft psykotiska tankar
Enligt den gngse teorin beror psykoser p fr hga dopaminhalter i hjrnan. Concerta kar utsndringen av dopamin, s risken finns att du drabbas av psykos igen (om teorin stmmer).
Citera
2011-01-25, 10:13
Bannlyst
Jag har aldrig haft ett riktig psykos, men haft lite konstiga tankar, tex att folk pratar om mig, att ngon har kollat p mig .genom datans webcam som jag fick avinstallera, lite annat.
Citera
2011-01-25, 15:20
Medlem
skakas avatar
Citat:
Jag har aldrig haft ett riktig psykos, men haft lite konstiga tankar, tex att folk pratar om mig, att ngon har kollat p mig .genom datans webcam som jag fick avinstallera, lite annat.

Vanlig noja/ngest? Vanliga tankar???
Citera
2011-01-25, 21:25
Medlem
Citat:

enligt fass ska man inte ta concerta om man haft psykotiska symptom. skulle (som ngon skrev ovan) tro att det har att gra med att dopaminhalten hjs av concerta. men frga lkaren, han/hon br ju veta.
Citera
2011-01-26, 08:56
Bannlyst
ok ska jag gra.
Citera
2011-01-28, 18:39
Bannlyst
Citat:

Personligen avskyr jag concerta, fredrar ritalinga i sfall. Concerta kan f smngest av.
Citera
2011-01-28, 19:03
Medlem
shady_ladys avatar
Hej! Jag har ocks A.D.D och fr 90mg concerta utskrivet. Jag har blivit varnad av min skterska att p fr hga doser concerta s kan man bli psykotisk. Fr du nn annan medicin fr tillfllet? Kanske SNRI skulle hjlpa mot deppen, t sjlv Efexor i ngra r, men trappade ut den innan /medans jag brjade stlla in mig p concertan.
Om man har otur kan concertan frvrra tex depressioner, OCD osv. Dett r kopierat frn Fass:

Psykiska strningar :
Samtidig psykisk sjukdom r vanlig vid ADHD och br tas i beaktande vid frskrivning av stimulantia. Om psykiska symtom eller frvrring av existerande psykiska strningar upptrder, ska metylfenidat inte ges svida inte nyttan vervger riskerna fr patienten.

Utveckling eller frvrring av psykiska strningar ska kontrolleras vid varje dosjustering, drefter minst var 6:e mnad och vid varje besk; utsttning av behandlingen kan vara lmpligt.

Frvrring av existerande psykotiska eller maniska symtom :
Metylfenidat kan frvrra symtom p beteende- och tankestrning hos psykotiska patienter.

Upptrdande av nya psykotiska eller maniska symtom :

Behandlingsutlsta psykotiska symtom (syn-/knsel-/hrselhallucinationer och vanfrestllningar) eller mani hos barn eller ungdomar utan tidigare psykotisk sjukdom eller mani i anamnesen kan orsakas av metylfenidat vid normala doser. Om maniska eller psykotiska symtom upptrder br metylfenidat vervgas som eventuell orsak och utsttande av behandlingen kan vara lmplig.

Lycka till, hoppas det ordnar sig!
Citera
2011-01-28, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Hej! Jag har ocks A.D.D och fr 90mg concerta utskrivet. Jag har blivit varnad av min skterska att p fr hga doser concerta s kan man bli psykotisk. Fr du nn annan medicin fr tillfllet? Kanske SNRI skulle hjlpa mot deppen, t sjlv Efexor i ngra r, men trappade ut den innan /medans jag brjade stlla in mig p concertan.
Om man har otur kan concertan frvrra tex depressioner, OCD osv. Dett r kopierat frn Fass:

Psykiska strningar :
Samtidig psykisk sjukdom r vanlig vid ADHD och br tas i beaktande vid frskrivning av stimulantia. Om psykiska symtom eller frvrring av existerande psykiska strningar upptrder, ska metylfenidat inte ges svida inte nyttan vervger riskerna fr patienten.

Utveckling eller frvrring av psykiska strningar ska kontrolleras vid varje dosjustering, drefter minst var 6:e mnad och vid varje besk; utsttning av behandlingen kan vara lmpligt.

Frvrring av existerande psykotiska eller maniska symtom :
Metylfenidat kan frvrra symtom p beteende- och tankestrning hos psykotiska patienter.

Upptrdande av nya psykotiska eller maniska symtom :

Behandlingsutlsta psykotiska symtom (syn-/knsel-/hrselhallucinationer och vanfrestllningar) eller mani hos barn eller ungdomar utan tidigare psykotisk sjukdom eller mani i anamnesen kan orsakas av metylfenidat vid normala doser. Om maniska eller psykotiska symtom upptrder br metylfenidat vervgas som eventuell orsak och utsttande av behandlingen kan vara lmplig.

Lycka till, hoppas det ordnar sig!

Hej jag fr just nu Seruqil (stavning) rtt hg dos 2*400 mg och s fr jag efexor 150mg och Lyrica 225*2
Citera
2011-01-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIashhack
Concerta!

Det r fan inte bra att man skriver ut detta till personer med adhd/add.

Visst hjlper det till med koncentrationen men det gr "amfetamin" p alla.

Fr mnga bieffekter, s som aptitlshet/smnlshet. Och p lng sikt blir alla som ter concerta sexuellt avikande.
Goddag yxskaft! Concerta r en medicin tillfr just behandling av ADHD, s det finns inte mnga andra att skriva ut det till. Nst intill alla psykiatriska mediciner har bieffekter, s det r inget konstigt eller hemligt med det. Dessutom blir man vl informerad om bieffekterna innan man provar samt genomgr en grundlggande fysisk underskning. Fast det dr med "sexuell avvikelse" stmmer ju sklart...

Braxen82: Om du har en faststlld diagnos borde det inte vara ngra problem med att f tid hos en psykiatriker som kan underska och frbereda dig fr eventuell medicinering. Du kan inte f medicinen utan att genomg det frst, men det tror jag nog gller det flesta receptbelagda lkemedlen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in