• 1
  • 2
2011-01-24, 07:51
Medlem
Jag som rubriken säger så har jag blivit lurad till att åka vasaloppet nästa år.

Det var vid en släktmiddag som det hela kom på tal och efter lite gastande så stod det klart att jag och några grabbar till ska åka vasan nästa år.

Först tänkte jag inte så mycket på det, men då jag är en satans vinnarskalle kan jag inte ens tänka mig att förlora mot de andra killarna.

Nackdelen är att jag inte är i vasaloppsform just nu :P

Så därför undrar jag om någon har lite tips på träning, mathållning etc.

Uppskattar all hjälp!!
Citera
2011-01-24, 09:13
Medlem
frillees avatar
Ut och löpa är ett hett tips då kondition är ett måste.
Kost har jag dock inte så mycket koll på.
Citera
2011-01-24, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frillee
Ut och löpa är ett hett tips då kondition är ett måste.
Kost har jag dock inte så mycket koll på.

Jo det är ett måste med konditionen :P Funderar kring styrketräning man borde ju mosa en del överkropp på gymmet då man måste åka klassisk stil.
Citera
2011-01-24, 12:56
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wenne89
Jo det är ett måste med konditionen :P Funderar kring styrketräning man borde ju mosa en del överkropp på gymmet då man måste åka klassisk stil.
Lägg inte på dig för mycket (onödiga) muskler bara. Då blir du tung och det blir ett helvete att ta sig fram i spåret. Kolla hur skidåkare ser ut (lätta, smala och seniga).
Kör mycket kondition är mitt tips. Löpning, rullskidor, inlines, simning o.s.v. Att bål/rygg är starkt är viktigt, så det bör du träna upp på gymmet.
Citera
2011-01-24, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Lägg inte på dig för mycket (onödiga) muskler bara. Då blir du tung och det blir ett helvete att ta sig fram i spåret. Kolla hur skidåkare ser ut (lätta, smala och seniga).
Kör mycket kondition är mitt tips. Löpning, rullskidor, inlines, simning o.s.v. Att bål/rygg är starkt är viktigt, så det bör du träna upp på gymmet.

Kanontips!

Jo det kan du ha rätt i, är nog inte rätt väg att lasta på sig stora explosiva muskler.
Bör nog satsa på lite segare uthålligare muskler
Citera
2011-01-24, 15:29
Medlem
abborrmasters avatar
15 - 30 reps om du ska köra gym. Eller kör 2 minuter, 30 sek. vila, nästa övning 2 min. kan du köra med 7 övningar ungefär om sen börja om efter en femminutersvila. Då får du uthållighet på styrketräningen.

Ska du köra andra konditionsformer så bör du köra korta intervaller (typ klassiska 4/4x4 dvs. fyra minuter allt vad du har, fyra minuter vila, fyra gånger). Om du springer eller cyklar så kan det ju passa att leta upp en grym backe. Anledningen till att köra så korta intervaller är för att då är det hjärta lungor som arbetar i första hand och det är ju det som är gemensamt med skidåkningen.
Citera
2011-01-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
15 - 30 reps om du ska köra gym. Eller kör 2 minuter, 30 sek. vila, nästa övning 2 min. kan du köra med 7 övningar ungefär om sen börja om efter en femminutersvila. Då får du uthållighet på styrketräningen.

Ska du köra andra konditionsformer så bör du köra korta intervaller (typ klassiska 4/4x4 dvs. fyra minuter allt vad du har, fyra minuter vila, fyra gånger). Om du springer eller cyklar så kan det ju passa att leta upp en grym backe. Anledningen till att köra så korta intervaller är för att då är det hjärta lungor som arbetar i första hand och det är ju det som är gemensamt med skidåkningen.

Ja det kmr troligen bli en del gym, då låter intervallträningen inte så dum bör ju ge uthålligare muskler. Fast det kanske är helt onödigt att köra styrketräning överhuvudtaget och satsa enbart på löpning, cykling etc som det nämnts tidigare.

Nån sam har tankar angående mathållningen bör man köra kolhydratrik kost eller bara satsa på protein?
Citera
2011-01-24, 18:20
Medlem
Jag åkte måttligt tränad för ett par år sedan och jag tycker att du ska satsa på långa träningspass. Man åker ju i 6-10 timmar så man blir inte andfådd som efter man har sprungit milen, mer utmattad som när man har varit ute en hel dag.

Lycka till!
Citera
2011-01-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av what
Jag åkte måttligt tränad för ett par år sedan och jag tycker att du ska satsa på långa träningspass. Man åker ju i 6-10 timmar så man blir inte andfådd som efter man har sprungit milen, mer utmattad som när man har varit ute en hel dag.

Lycka till!

Jo det kan ju vara bra att förbereda sig på att det kommer ta några timmar genom att köra långa pass.

Tack för alla tips tror jag har allt för att köra stenhård träning till nästa mars. Då jävlar ska pojkarna få åka
Citera
2011-01-24, 23:19
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson

Det där tycker jag stämmer betydligt bättre på den gamla tidens skidåakre. Tycker det låter mer som en beskrivning av Wassberg eller Svan. Kollar man på långloppslöparna i dag så är det rätt stadiga överkroppar med tanke på hur mycket stakning det är. Även världscuplöparna har betydligt mer muskler på överkroppen än förrut.

Dario Cologna är t.ex inte direkt senig: http://3.bp.blogspot.com/_lLsdaCVk3K...oCologna00.jpg

Det allmänna rådet som man brukar höra från experter vad gäller träning för nybörjare till vasaloppet är att fokusera på stakning och bål- och tricepsträning. Och då inte "Hej jag vill bli Arnold och kör 3 reps med 10 tons-vikter"-träning utan snarare betydligt fler reps. Men det har ju redan nämnts.
Citera
2011-01-24, 23:24
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Dario Cologna är t.ex inte direkt senig: http://3.bp.blogspot.com/_lLsdaCVk3K...oCologna00.jpg
Inte direkt "bitig" heller. Snarare slimmad. Självklart ska man träna överkropp, dock inte på samma sett som Arnold som du också påpekar.
Citera
2011-01-25, 08:28
Medlem
abborrmasters avatar
Som nybörjare spelar det väl mindre roll om man tränar som en old school åkare eller nya skolans. tjipptjipp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in