• 1
  • 2
2011-01-23, 21:36
Medlem
gravemans avatar
Tjena!
Jag hittade en gammal Nikon FM2 analogkamera på morfars vind förra veckan, från 1982 eller -84. den funkar helt felfritt och har ett 100mm teleobjektiv (tror jag). är det någon som vet vad det hela är värt? vart får jag tag på ett längre teleobjektiv med zoomfunktion (om det finns) och vilka passar, samt vart får jag tag på film? och sist, vilken film skall jag använda? som ni märker är jag helt ny till ämnet och alla tips och tycken välkomnas hjärtligt!

tack på förhand!

Mvh
Citera
2011-01-24, 10:05
Medlem
krmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graveman
Tjena!
Jag hittade en gammal Nikon FM2 analogkamera på morfars vind förra veckan, från 1982 eller -84. den funkar helt felfritt och har ett 100mm teleobjektiv (tror jag). är det någon som vet vad det hela är värt? vart får jag tag på ett längre teleobjektiv med zoomfunktion (om det finns) och vilka passar, samt vart får jag tag på film? och sist, vilken film skall jag använda? som ni märker är jag helt ny till ämnet och alla tips och tycken välkomnas hjärtligt!

tack på förhand!

Mvh

shysst kamera!
alla nikons objektiv med f-mount (vilket borde vara de flesta) kommer passa på denna, och det är manuell fokus som gäller även om det skulle vara en optik som är tillverkad idag.
det är 35mm film (småbildsformat) som gäller i denna kameran, det är alltså samma filmstorlek man har i t.ex engångskameror och andra icke digitala kameror som är ämnade för konsumentmarknaden.
film kan du köpa på t.ex kaffebrus.com och optik skulle ja köpa begagnat på t.ex blocket.
good luck!
Citera
2011-01-24, 10:57
Moderator
rotadents avatar
Film finns att få tag på lite överallt. Bor du i Stockholm kan du exempelvis handla hos Scandinavian Photo som har butik på Norrmälarstrand. Själv brukar jag beställa film från Photax i Sverige eller från Macodirekt i Tyskland, men då ska man nog helst beställa hyfsat mycket om det ska löna sig. Men exempelvis Expert-butiker brukar sälja film, inte så många varianter men så att du kommer igång.

Blocket och Tradera är nog bäst för begagnad optik om du ska handla i Sverige, annars eBay. Det finns begagnatbutiker men i min erfarenhet kostar de betydligt mer än de smakar.
Citera
2011-01-24, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krmtm
shysst kamera!
alla nikons objektiv med f-mount (vilket borde vara de flesta) kommer passa på denna,
Fel, eller visst de kommer passa men inte fungera optimalt! Se upp med objektiv märkta DX, eftersom de inte fyller ut hela bildytan och det är ju synd när filmen är så dyr. Sedan är det viktigt att objektivet har en bländarring (sitter längst in med en massa små siffror samt går att vrida på).

Det finns massor med fina begagnade objektiv på diverse köp och säljsiter. Kolla även fotosidan.se, d70sverige.se, nikonforum.se och tradera utöver blocket. Om jag var du skulle jag titta på 75-300, kostar inte så mycket idag och har det du efterfrågar.
Citera
2011-01-24, 14:36
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Fel, eller visst de kommer passa men inte fungera optimalt! Se upp med objektiv märkta DX, eftersom de inte fyller ut hela bildytan och det är ju synd när filmen är så dyr. Sedan är det viktigt att objektivet har en bländarring (sitter längst in med en massa små siffror samt går att vrida på).

Exakt, alla Nikons objektiv passar rent fysiskt, men du ska INTE köpa objektiv med beteckningarna DX (avsett för mindre digitalsensorer, fyller inte ut filmrutan) eller G (ingen bländarring, så du får plåta på minsta bländaren hela tiden).

Men eftersom du ändå inte har autofokus kan du ju fynda begagnade manuella objektiv på Tradera eller Ebay - finns massor därute som fortfarande är i världsklass och nu går att köpa för småpengar. Sälja kameran är inte stor idé, jag köpte en FE (motsvarande kamera med elektronisk slutare) för en femhundring, och objektivet är väl värt ungefär detsamma. Fortfarande fantastiskt bra grejor, men det är inte många som köper sånt idag.

Ett tips: kolla förseglingen runt filmluckan baktill, samt dämpningen som spegeln fälls upp mot. De brukar "ruttna" på gamla kameror, men det finns kompletta utbytessatser att köpa på bl a Ebay för en hundring.
Senast redigerad av Rickenbacker69 2011-01-24 kl. 14:39.
Citera
2011-01-24, 16:54
Medlem
krmtms avatar
Citat:

Det finns massor med fina begagnade objektiv på diverse köp och säljsiter. Kolla även fotosidan.se, d70sverige.se, nikonforum.se och tradera utöver blocket. Om jag var du skulle jag titta på 75-300, kostar inte så mycket idag och har det du efterfrågar.

just det, DX optik är såna anpassade för dslr med mindre sensorer? jag kan inte så mkt om nikon!
Citera
2011-01-24, 17:46
Medlem
gravemans avatar
Tack för alla svar!
Jag gick till expert idag och köpte en rulle film och nya batterier (dom som satt i hade inte tillverkats på 15 år). jag bad han också kolla om något hade ruttnat i kameran, men det var lugnt tur nog.
första bilden blev från en viadukt nu i vintermörkret, körde på fri bländartid och höll i kanske 2-3 sekunder när bilarna åkte förbi, hoppas den blev bra! kommer upp här på flashback sen!
sen några fler nybörjarfrågor... hur gör jag när jag fotat klart? och vad för objektiv är kul att fota med tycker ni? jag har börjat kolla efter ett långt teleobjektiv med zoom, eller "justerbar brännpunkt" som morfar säger.
Citera
2011-01-24, 17:53
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Tack för alla svar!
Jag gick till expert idag och köpte en rulle film och nya batterier (dom som satt i hade inte tillverkats på 15 år). jag bad han också kolla om något hade ruttnat i kameran, men det var lugnt tur nog.
första bilden blev från en viadukt nu i vintermörkret, körde på fri bländartid och höll i kanske 2-3 sekunder när bilarna åkte förbi, hoppas den blev bra! kommer upp här på flashback sen!
sen några fler nybörjarfrågor... hur gör jag när jag fotat klart? och vad för objektiv är kul att fota med tycker ni? jag har börjat kolla efter ett långt teleobjektiv med zoom, eller "justerbar brännpunkt" som morfar säger.

Kul att du har kommit igång. Sen när du är klart spolar du tillbaka filmen och lämnar in den för framkallning på något lämpligt ställe. Vad gäller objektiv är det svårt att säga, det beror ju på vad du gillar för typ av foto. Jag har i princip inga telen till mina äldre kameror, bara något enstaka. Själv har jag mer nytta av vidvinklar och normalobjektiv. Det jag fotar med ett tele brukar jag hellre fota med digitalkameran. Vad gillar du att fota?
Citera
2011-01-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krmtm
just det, DX optik är såna anpassade för dslr med mindre sensorer? jag kan inte så mkt om nikon!
Det stämmer

Citat:
och vad för objektiv är kul att fota med tycker ni?
Nikkor 50 1.8 är onekligen det nyttigaste objektivet. Skärpedjupet är så litet att du enkelt ser var fokusen hamnar i sökaren. Samtidigt tycker många att det är ett väldigt roligt objektiv just pga skärpedjupet.
Ett sådant + en analog kamera med manuell inställningar kommer lära dig mycket om fotografi.

Citat:
hur gör jag när jag fotat klart?
Lämnar in den, men roligast är att framkalla själv. Detta gör du hos din lokala fotoklubb. Mycket roligt, stimulerande och lärorikt!

Tycker du borde köpa dig en bok om fotografi. Du rör ihop många termer.
Citera
2011-01-24, 18:26
Medlem
Citat:
Tycker du borde köpa dig en bok om fotografi. Du rör ihop många termer.

Varför inte gå till biblioteket? Dom brukar ha lite gammla böcker om foto och den tekniska biten har inte förändrats sen den allra första kameran.
Citera
2011-01-24, 19:50
Medlem
gravemans avatar
er hjälp är helt ovärderlig! en sista fråga innan jag gräver ner mig helt i denna hobby..
jag har märkt att det finns olika sorters 35mm film. jag har en med 200 någonting och såg på kaffebrus att det är dyrare ju mer sånt man har, ska man ha 800 kostar det plötsligt uppåt 300kr för ett 3-pack. vad är detta tal för något? vad gör det? och varför kostar dem olika mycket?
Citera
2011-01-24, 19:56
Medlem
Citat:
er hjälp är helt ovärderlig! en sista fråga innan jag gräver ner mig helt i denna hobby..
jag har märkt att det finns olika sorters 35mm film. jag har en med 200 någonting och såg på kaffebrus att det är dyrare ju mer sånt man har, ska man ha 800 kostar det plötsligt uppåt 300kr för ett 3-pack. vad är detta tal för något? vad gör det? och varför kostar dem olika mycket?

Det är ISO/ASA-talet på filmen som visar hur ljuskänslig den är. Du ställer in samma siffra på kameran så att ljusmätaren visar rätt. Ett högre ISO-tal innebär ljuskänsligare film, vilket i sin tur gör att du kan fotografera i svagare ljus och ändå behålla acceptabla slutartider. Lägre ISO-tal är mindre ljuskänsligt men de filmerna ger generellt sett bättre bildkvalitet (inte för att det är något fel på kvaliteten på de med högre ISO, verkligen inte).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in