2011-01-27, 23:49
Medlem
Redors avatar
Enligt reglerna på baksidan ska den läggas väl synlig till höger i framrutan och endast en p-skiva/bil får användas.

I en artikel i DN fick en bilist en p-bot för att ha haft två p-skivor, en till höger och en till vänster, båda med korrekt ankomsttid.

Om den nu ska ligga till höger, hur kan man då bötfällas om man har en som ligger till vänster? vad är då vitsen med den regeln?
Citera
2011-01-28, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Enligt reglerna på baksidan ska den läggas väl synlig till höger i framrutan och endast en p-skiva/bil får användas.

I en artikel i DN fick en bilist en p-bot för att ha haft två p-skivor, en till höger och en till vänster, båda med korrekt ankomsttid.

Om den nu ska ligga till höger, hur kan man då bötfällas om man har en som ligger till vänster? vad är då vitsen med den regeln?

Inte särskilt konstigt då personen haft TVÅ (2) stycken parkeringsskivor trots att reglementet säger att endast EN (1) får användas.

Vart vill du egentligen komma med dina poster?
Citera
2011-01-28, 06:34
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Inte särskilt konstigt då personen haft TVÅ (2) stycken parkeringsskivor trots att reglementet säger att endast EN (1) får användas.

Fast den i vänstra hörnet borde ju inte räknas, eftersom en p-skiva inte ska/får ligga där?
Citera
2011-01-28, 09:46
Medlem
Redors avatar
Citat:

Exakt som föregående svarat. Det ska ju inte finnas någon på vänstra sidan (som reglementet också säger). Då borde ju inte parkeringsvakten heller titta där och således störas av den. Så är det så hemskt att undra över dubbelmoralen då!

Vart vill du egentligen komma med dina poster? I frågasätta exakt varje post man gör eller.
Jag undrar saker, precis som 90% av andra på fb och skriver för att få svar eller tankar. Inte bli ifrågasatt och mer eller mindre dumförklarad över allt man skriver.
Citera
2011-01-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Fast den i vänstra hörnet borde ju inte räknas, eftersom en p-skiva inte ska/får ligga där?

Fast följande står ju på många kommuners hemsidor angående p-skiva:
Endast EN (1) parkeringsskiva får användas
Den placeras väl synlig utifrån, och lätt avläsbar utifrån.

I övrigt så anger man inte vilken sida den bör/skall ligga på.

Wikipedia säger så här
och hänvisar till Malmö stads hemsida.

Citat:
Exakt som föregående svarat. Det ska ju inte finnas någon på vänstra sidan (som reglementet också säger). Då borde ju inte parkeringsvakten heller titta där och således störas av den. Så är det så hemskt att undra över dubbelmoralen då!

Vart vill du egentligen komma med dina poster? I frågasätta exakt varje post man gör eller.
Jag undrar saker, precis som 90% av andra på fb och skriver för att få svar eller tankar. Inte bli ifrågasatt och mer eller mindre dumförklarad över allt man skriver.

Fast ur artikeln i DN så framgår inte var den andra skivan legat, bara att det funnits två väl synliga utifrån, i framrutan.

Följande står i trafikförordningens 3 kap 49a § 3.
Citat:
Om en parkeringsskiva eller motsvarande används skall tiden på denna ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades. Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning börjar skall klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet skall stå kvar efter denna tidpunkt. Skivan skall placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån. Parkeringsskiva eller motsvarande behöver inte användas om fordonet endast är parkerat under tid då tidsbegränsning inte råder. Förordning (2007:447).

Du har inte lust att hänvisa till en enda källa som skulle ange att två p-skivor skulle vara helt okej? Kan vara antingen någon kommuns hemsida/kontaktuppgifter, alternativt rättsfall/juridisk hänvisning.
Citera
2011-01-28, 23:35
Medlem
Redors avatar
Citat:
Fast följande står ju på många kommuners hemsidor angående p-skiva:
Endast EN (1) parkeringsskiva får användas
Den placeras väl synlig utifrån, och lätt avläsbar utifrån.

I övrigt så anger man inte vilken sida den bör/skall ligga på.

Wikipedia säger så här
och hänvisar till Malmö stads hemsida.

Fast ur artikeln i DN så framgår inte var den andra skivan legat, bara att det funnits två väl synliga utifrån, i framrutan.

Följande står i trafikförordningens 3 kap 49a § 3.

Du har inte lust att hänvisa till en enda källa som skulle ange att två p-skivor skulle vara helt okej? Kan vara antingen någon kommuns hemsida/kontaktuppgifter, alternativt rättsfall/juridisk hänvisning.

Nej jag har inte lust att hänvisa till någonting som skulle ange att två p-skivor skulle vara okej, eftersom..JAG tycker och hävdar inte att det skulle vara okej, jag undrade bara varför det skulle vara fel att ha två, om den nu bara ska ligga till höger. För det är vad det står på min p-skiva och så stod det också i artikeln, som nog är två olika, då det stod att det fanns en till vänster som han inte hade sett och en till höger som han själv ställt in.

Alltså igen..jag har aldrig sagt att det är okej med två, jag undrar som sagt varför bötfällas om man har två, om det på p-skivan står "skall placeras väl synlig till höger i framrutan" eller "om möjligt till höger" som du skrivit. Ligger den till höger så har man ju uppenbart haft den möjligheten.
Citera
2011-01-29, 08:01
Medlem
Citat:
Nej jag har inte lust att hänvisa till någonting som skulle ange att två p-skivor skulle vara okej, eftersom..JAG tycker och hävdar inte att det skulle vara okej, jag undrade bara varför det skulle vara fel att ha två, om den nu bara ska ligga till höger. För det är vad det står på min p-skiva och så stod det också i artikeln, som nog är två olika, då det stod att det fanns en till vänster som han inte hade sett och en till höger som han själv ställt in.

Alltså igen..jag har aldrig sagt att det är okej med två, jag undrar som sagt varför bötfällas om man har två, om det på p-skivan står "skall placeras väl synlig till höger i framrutan" eller "om möjligt till höger" som du skrivit. Ligger den till höger så har man ju uppenbart haft den möjligheten.

OM möjligt till höger, med den här lilla passusen att endast EN (1) p-skiva ska finnas. Så svårt är det väl inte att tolka instruktionerna?

Alternativet till p-skiva är ju avgiftsbelagd tidsbegränsad parkering, något som skulle vålla ramaskri om det infördes (hos handlare och privatpersoner till en början), men all forskning visar på att tidsbegränsad parkering i centrumlägen => ökad handel.
Citera
2014-03-19, 20:42
Medlem
Jag lånar denna tråd för att ställa en ytters dum fråga, men känner ändå att jag borde dubbelkolla...

Finns det några speciella krav i utformandet av en P-skiva? Måste man köpa en eller kan man göra en själv?
Citera
2014-03-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Jag lånar denna tråd för att ställa en ytters dum fråga, men känner ändå att jag borde dubbelkolla...

Finns det några speciella krav i utformandet av en P-skiva? Måste man köpa en eller kan man göra en själv?

Det finns oftast gratis p-skivor att ta vid många köpcenter mm. Men visst, vill du göra en egen så finns det inga hinder för det. Går att använda en vanlig pappersbit med antecknad ankomsttid.
Citera
2014-03-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t01
Det finns oftast gratis p-skivor att ta vid många köpcenter mm. Men visst, vill du göra en egen så finns det inga hinder för det. Går att använda en vanlig pappersbit med antecknad ankomsttid.
Det finns det inte där jag bor och när jag skulle köpa en var de slut Då kan man ju göra sin egen och få en snygg design. Frågan kvarstår, måste den se ut på ett visst sätt?
Citera
2014-03-20, 17:45
Medlem
zepofans avatar
Vem blir först med en P-skiva FB-style? En 80x80 cm pappskiva med en 30 cm FB-dase som visare.
Citera
2014-03-21, 10:33
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3

Jag har ibland skrivit en lapp med ankomsttid, och det verkar ha fungerat, ingen vakt verkar ha tyckt att det är fel i alla fall.

Används tilläggstavlan T7, så tycker jag att man där kan tolka "någon annan anordning", att det är ganska fritt, bara en tydlig ankomst tid är angiven.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...rkeringsskiva/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in