2011-01-23, 21:12
Medlem
glocc44s avatar
Ärligt talat, i Europa är ett normalt straff för våldtäkt tre-fyra år i fängelse. Det kan ju inte vara riktigt rimligt. Man kan få livstid för narkotikabrott eller betala 46 miljoner i skadestånd för fildelning. Men om du kanske förstör en kvinnas liv genom att ha sex med henne mot hennes vilja med eventuell misshandel eller mordhot så åker du in på tre-fyra år. Det här är bara skamligt och motbjudande. Men diskussionsunderlaget är:
Tror ni att detta är länkat till hur kvinnan har behandlats av män genom tiderna eller finns det andra anledningar?
Citera
2011-01-23, 21:16
Medlem
Caens avatar
Är det inte liknande straff för våldtäkter mot män menar du?
Citera
2011-01-23, 21:20
Medlem
glocc44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caen
Är det inte liknande straff för våldtäkter mot män menar du?

Hur ofta blir män våldtagna? Var lite realistisk.
Citera
2011-01-23, 21:22
Medlem
theoones avatar
Men det är väl samma sak i detta land med våra straff, oavsett? Har inget med kön och göra....
Kör du rattfull ihjäl 2 personer får du fängelse 1-2 år och skadestånd att betala ut 100.000 i värsta fall.
Förskingrar du däremot 500.000 kr så får du fängelse i 4-5 år. This is the reality.

Ett människoliv i dagens samhälle är inte värt ett jävla dugg.

Artikel som bevisar det jag säger:

http://www.expressen.se/nyheter/1.772817/rattfull-man-korde-ihjal-tva-nu-soker-han-korkort-igen
Citera
2011-01-23, 21:26
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Det är ett väldigt svårt ämne, jag tror inte folk fattar riktigt hur det verkligen förstör någons liv. Men jag tror inte strafftiden är mycket längre för misshandel, och ett brutet käkben förstör ju också livet för någon. Frågan är väl hur långt man kommer med hårdare straff. Jag tror de här människorna har hamnat rejält snett redan från början, de har växt upp med det liksom. Om svaret var enkelt skulle nog personer bra mycket intelligentare än oss redan ha rättat till samhällets problem.
Citera
2011-01-23, 21:28
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glocc44

Du... Jag tror det finns ett jävligt stort mörkertal, tänk dig själv ett gäng grabbar som ger sig på en ensam kille, inte så lätt att ta sig ur en sån situation. Var realistisk själv!
Citera
2011-01-23, 21:30
Medlem
glocc44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Det är ett väldigt svårt ämne, jag tror inte folk fattar riktigt hur det verkligen förstör någons liv. Men jag tror inte strafftiden är mycket längre för misshandel, och ett brutet käkben förstör ju också livet för någon. Frågan är väl hur långt man kommer med hårdare straff. Jag tror de här människorna har hamnat rejält snett redan från början, de har växt upp med det liksom. Om svaret var enkelt skulle nog personer bra mycket intelligentare än oss redan ha rättat till samhällets problem.
Jo, men å andra sidan kan man få livstid för narkotikabrott. Folk som gör narkotika brott är väll påfallande ofta människor som också haft seriösa problem? Men de bestraffas jävligt mycket hårdare. Ett brutet käkben kan läka med tiden. Det kan inte tanken av att ha blivit utnyttjad. Straffet för misshandel högre än straff för våldtäkt? Om man blir misshandlad innan man blir våldtagen då?
Citera
2011-01-23, 21:33
Medlem
theoones avatar
Problemet är väl att som du nu drar i ditt exempel, en våldtagen kvinna, är ju för alltid kränkt, oavsett om människan sitter i fängelse 3 år eller 5 år, tror jag. Man vill aldrig ha med människan att göra igen, aldrig höra talas om personen, utan den människan är som död.

Men hårdare straff för mänskligt liv behövs verkligen, frågan är ju vart man ska dra gränsen, och risken för att fler människor blir oskyldigt dömda till hårdare fängelsestraff ökar ju markant. Det bästa vore att de som får fängelse, sitter den tid dom ska, och inte får straffet kortat.
Citera
2011-01-23, 21:34
Medlem
glocc44s avatar
Citat:
Du... Jag tror det finns ett jävligt stort mörkertal, tänk dig själv ett gäng grabbar som ger sig på en ensam kille, inte så lätt att ta sig ur en sån situation. Var realistisk själv!

Det här älskar jag med folk som är emot feminister. Dem försöker alltid vända på steken och få det till att det är mannen som det är synd om. Det händer säkert att män blir påhoppade, det händer säkert att kvinnor är massmördare. Men däremot är en överväldigande majoritet våldtäktsoffren kvinnor, den som försöker hävda något annat har säkert blivit doppad där bak.
Citera
2011-01-23, 21:39
Medlem
Caens avatar
Citat:
Det händer, ser inte hur kvantitet har med saken att göra.
Citera
2011-01-23, 21:56
Bannlyst
Citat:

exakt och där är ett problem som det måste jobbas med. Varför är det humor när en pojke blir våldtagen?
Citera
2011-01-23, 21:57
Bannlyst
Citat:
Det här älskar jag med folk som är emot feminister. Dem försöker alltid vända på steken och få det till att det är mannen som det är synd om. Det händer säkert att män blir påhoppade, det händer säkert att kvinnor är massmördare. Men däremot är en överväldigande majoritet våldtäktsoffren kvinnor, den som försöker hävda något annat har säkert blivit doppad där bak.

Och om personen blivit doppad där bak då?
Är det hurmor?

Själv anser jag också att straffen ska höjas, men det ska vara tuffare och det ska ha skett en riktig våldäkt. Våra höga siffror handlar om brott som egentligen är tex "ofredande" "ringa misshandel"
Senast redigerad av sickside 2011-01-23 kl. 22:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in