2011-01-23, 22:29
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glocc44
Ärligt talat, i Europa är ett normalt straff för våldtäkt tre-fyra år i fängelse. Det kan ju inte vara riktigt rimligt. Man kan få livstid för narkotikabrott eller betala 46 miljoner i skadestånd för fildelning. Men om du kanske förstör en kvinnas liv genom att ha sex med henne mot hennes vilja med eventuell misshandel eller mordhot så åker du in på tre-fyra år. Det här är bara skamligt och motbjudande. Men diskussionsunderlaget är:
Tror ni att detta är länkat till hur kvinnan har behandlats av män genom tiderna eller finns det andra anledningar?

Det har att göra med att man i Sverige har urvattnat begreppet våldtäkt till att innefatta dåligt sex. Därtill dömer man män på väldigt diffus bevisning och för att nämndetanterna ska sova bättre på domar de inte riktigt tror på tar de domarna lite kortare i stället.
Citera
2011-01-23, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Det har att göra med att man i Sverige har urvattnat begreppet våldtäkt till att innefatta dåligt sex. Därtill dömer man män på väldigt diffus bevisning och för att nämndetanterna ska sova bättre på domar de inte riktigt tror på tar de domarna lite kortare i stället.

Korrekt. Det finns en anledning.
Citera
2011-01-23, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton

Citat:
Ursprungligen postat av sickside
Korrekt. Det finns en anledning.

Är det där humor eller är ni efterblivna?
Citera
2011-01-23, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glocc44
Ärligt talat, i Europa är ett normalt straff för våldtäkt tre-fyra år i fängelse. Det kan ju inte vara riktigt rimligt. Man kan få livstid för narkotikabrott eller betala 46 miljoner i skadestånd för fildelning.
Problemet där är att narkotika eller att tillhandahålla sökmotor för fildelning inte har något offer, ändå är det brottsligt.
Citera
2011-01-24, 06:29
Medlem
SMBHs avatar
Man tar ju i när man säjer att ett liv förstörs. Visst är det ett trauma men var inte hyberbolisk för då förminskar du mord och dråp, för där förstörs ett liv på riktigt.

För övrigt så ser vår straffskala ut så över lag. Som offer eller anhörig kommer man alltid att se strafftiden som för kort, oavsett om det är för misshandel, våldtäkt, mord eller rån, ect. Personligen tycker jag att straffskalan är bra, eftersom det inte handlar om vedergällning i Sverige, utan vårt straffsystem går ut på att vara en markering från samhället samt rehabilitering.

För vart drar man gränsen som stat för ett brott? Verkar som domstolen tänker mycket på hur länge man begår ett brott (t.ex bedrägeri) och hur beräknelig man är (mord v.s. dråp) och dömmer längre därmed längre straff. Sedan tar dom i beaktning också hur brutalt brottet är, och som vi vet i Sverige så betyder ju "bråk om sprucken kondom" (JA fallet) våldtäkt. Så inte konstigt att man får ha låg straffsats för våldtäkt när begreppet är så urvattnat.
Citera
2011-01-24, 08:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Man tar ju i när man säjer att ett liv förstörs. Visst är det ett trauma men var inte hyberbolisk för då förminskar du mord och dråp, för där förstörs ett liv på riktigt.
Det går nog inte att säga vare sig bu eller bä om detta, däremot kan man säga att för ett våldtäktsoffer finns i alla fall möjligheten att på något sätt helas och ha ett fortsatt (bra) liv.

Citat:
För övrigt så ser vår straffskala ut så över lag. Som offer eller anhörig kommer man alltid att se strafftiden som för kort, oavsett om det är för misshandel, våldtäkt, mord eller rån, ect. Personligen tycker jag att straffskalan är bra, eftersom det inte handlar om vedergällning i Sverige, utan vårt straffsystem går ut på att vara en markering från samhället samt rehabilitering.
Jag håller med om att straffskalan i stort sett är bra, men att den skulle kunna användas bättre. När det gäller vedergällning har du dock fel - även i Sverige handlar straffet om vedergällning. Staten straffar åt den drabbade precis som överallt annars, det är grunden i vårt straffsystem.

Citat:
För vart drar man gränsen som stat för ett brott? Verkar som domstolen tänker mycket på hur länge man begår ett brott (t.ex bedrägeri) och hur beräknelig man är (mord v.s. dråp) och dömmer längre därmed längre straff. Sedan tar dom i beaktning också hur brutalt brottet är, och som vi vet i Sverige så betyder ju "bråk om sprucken kondom" (JA fallet) våldtäkt. Så inte konstigt att man får ha låg straffsats för våldtäkt när begreppet är så urvattnat.
En sprucken kondom är inte våldtäkt - det är en icke diskussion. Dock detta med att det finns ett spann av olika handlingar som faller under begreppen är ju där straffskalan kommer in - mildare straff för mindre grova handlingar och ökat straff ju grövre handling det handlar om. Domstolarna borde däremot använda straffskalan mer nyanserat än idag - framför allt i den övre delen av skalan.
Citera
2011-01-24, 08:18
Bannlyst
Ja, inte många här är rätt ute. Vi har inte straff i Sverige, vi har rehabilitering av fångar. Våldtäkt kan ju vara en ganska varierande händelse i Sveriges lagrum, och det krävs bra mycket mer definition inom det ämnet. Hur känns 10 års fängelse för att kondomen var trasig, eller 15 år för att du hade sex med en tjej som var 14 år och 364 dagar?

Nej, för att få ett korrekt antal "år" eftersom det är så viktigt att människor ska lida bör vara en kompott av misshandel, kränkning, våldtäkt och tvång+ hot.
Citera
2011-01-24, 08:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaratta
Ja, inte många här är rätt ute. Vi har inte straff i Sverige, vi har rehabilitering av fångar. Våldtäkt kan ju vara en ganska varierande händelse i Sveriges lagrum, och det krävs bra mycket mer definition inom det ämnet. Hur känns 10 års fängelse för att kondomen var trasig, eller 15 år för att du hade sex med en tjej som var 14 år och 364 dagar?
Vi har straff och rehabilitering som en del i straffet.
Vad är det för straffskalor du talar om?

Citat:
Nej, för att få ett korrekt antal "år" eftersom det är så viktigt att människor ska lida bör vara en kompott av misshandel, kränkning, våldtäkt och tvång+ hot.
Vems lidande är det du talar om som viktigt, offrets eller gärningsmannens?
Citera
2011-01-24, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi har straff och rehabilitering som en del i straffet.
Vad är det för straffskalor du talar om?

Vems lidande är det du talar om som viktigt, offrets eller gärningsmannens?

Gärningsmannen ska ju få lida enligt dom flesta, jag kan hålla med om att det är första känslan. Men ofta rör det sig om en sjukdom, eller andra orsaker som orsakar ett sådant beteende. Vissa brott är förvisso oförlåtliga, men våldtäkt bör faktiskt inte vara bland dom. Hursomhelst svarar du inte på något intressant, utan kan istället svara på mitt förslag på hur straff skall utmätas.
Citera
2011-01-24, 08:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Gärningsmannen ska ju få lida enligt dom flesta, jag kan hålla med om att det är första känslan. Men ofta rör det sig om en sjukdom, eller andra orsaker som orsakar ett sådant beteende. Vissa brott är förvisso oförlåtliga, men våldtäkt bör faktiskt inte vara bland dom. Hursomhelst svarar du inte på något intressant, utan kan istället svara på mitt förslag på hur straff skall utmätas.
Ja, det är väl ganska självklart att gärningsmannen skall straffas för sitt brott.

Nej, oftast rör det sig inte alls om någon sjukdom som bakomliggande orsak till våldtäkt. Varifrån har du fått den befängda idén?

Ett brott skall bestraffas på en stigande skala baserat på hur grovt brottet är givetvis, precis som för alla brottstyper. Inga konstigheter alls imo.

Edit;
Huruvida ett brott är oförlåtligt eller inte kan bara offret avgöra. I samhällets ögon finns det lagreglerat hur man ser på detta.
Citera
2011-01-24, 08:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är väl ganska självklart att gärningsmannen skall straffas för sitt brott.

Nej, oftast rör det sig inte alls om någon sjukdom som bakomliggande orsak till våldtäkt. Varifrån har du fått den befängda idén?

Ett brott skall bestraffas på en stigande skala baserat på hur grovt brottet är givetvis, precis som för alla brottstyper. Inga konstigheter alls imo.

Edit;
Huruvida ett brott är oförlåtligt eller inte kan bara offret avgöra. I samhällets ögon finns det lagreglerat hur man ser på detta.

Att bryta mot samhällets regler är något som ofta är ett typiskt tecken på att allt inte står helt rätt till. Du kanske anser att vi är fria människor, med fri vilja och inte bara fast i våra naturer. Då har du fel, men det inser du nog när du är äldre. Du är väldigt aggressiv märker jag, feminist antar jag?
Citera
2011-01-24, 08:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Att bryta mot samhällets regler är något som ofta är ett typiskt tecken på att allt inte står helt rätt till. Du kanske anser att vi är fria människor, med fri vilja och inte bara fast i våra naturer. Då har du fel, men det inser du nog när du är äldre. Du är väldigt aggressiv märker jag, feminist antar jag?
Jag vet inte hur mycket äldre jag skall behöva bli för att komma insikt - vid vilken ålder kommer det menar du?

Nej, jag är inte aggressiv. Jag vill nog hävda att jag är ganska insatt ämnet bara.

Att allt inte står rätt till när man bryter mot samhällets regler är inte samma sak som att det föreligger en bakomliggande sjukdom eller ett sjukdomstillstånd - däremot att man inte adopterat och kan hålla sig till de normer och regler som föreligger i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in