• 1
  • 2
2011-01-23, 21:00
Medlem
Hej

Jag har swedbanks visa kort. När du betalar med Swedbank så knappar du in kortnumret, jag tycker inte det känns så säkert. Min fråga är om Nordea inte är mycket säkrare. Med Nordea använder du en dosa när du gör betalningar, och skriver in en unik kod som varar en kort stund. Det känns mycket säkrare, har jag rätt?

Tack på förhand
Citera
2011-01-23, 21:03
Medlem
Folkskyggs avatar
Menar du att betala på internet med kortet? I så fall räcker inte bara kortnummer längre. Utan med Swedbank kommer du till en sida där du ska skriva in ett lösenord du själv har valt.
Citera
2011-01-23, 21:04
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Hej

Jag har swedbanks visa kort. När du betalar med Swedbank så knappar du in kortnumret, jag tycker inte det känns så säkert. Min fråga är om Nordea inte är mycket säkrare. Med Nordea använder du en dosa när du gör betalningar, och skriver in en unik kod som varar en kort stund. Det känns mycket säkrare, har jag rätt?

Tack på förhand

Du menar internetköp nu?
Citera
2011-01-23, 21:04
Medlem
knullklassons avatar
Jag har Swedbank med säkerhetsdosa, som fungerar på samma sätt den du beskriver från Nordea.
Citera
2011-01-23, 21:12
Medlem
Awesomes avatar
Även Nordea finns med bara kod och ingen dosa. Vice versa dvs. Om man bara handlar från säkra sidor så spelar det nog ingen roll, så länge du vet att din dator inte är keyloggad.
Citera
2011-01-23, 21:27
Medlem
Dr.hankeys avatar
Om du använder Swedbanks tjänst E-kort så skapar du ett unikt kortnummer för varje köptillfälle tex om du ska handla för 900kr på spotify, ja då fyller du i hur mycket som ska reserveras och hur länge dom pengarna ska finnas tillgängliga, i mitt fall 12 månader och klicka sen på skapa så voila!
Citera
2011-01-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Om du använder Swedbanks tjänst E-kort så skapar du ett unikt kortnummer för varje köptillfälle tex om du ska handla för 900kr på spotify, ja då fyller du i hur mycket som ska reserveras och hur länge dom pengarna ska finnas tillgängliga, i mitt fall 12 månader och klicka sen på skapa så voila!

Vad spelar det för roll om du har en keylogger. Med e-kort, så använder du en personlig kod; vilket en keylogger kan sno; en dosa är säker men inte ett e-kort.

Från Swedbank

* Logga in genom att ange ditt personnummer
och den personliga kod du valt i internetbanken.
* Klicka på "Skapa e-nummer".
Alternativt för dig som har flera e-kort, klicka på "Välj e-kort".
* Fyll i den köpgräns du vill ge ditt e-nummer.
* Lämna ditt unika e-nummer och eventuellt andra uppgifter genom att klicka på "Till kassan".

Alltså skapar tjuven ett e-kort med allt du äger -> Säkert, visst!

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag har Swedbank med säkerhetsdosa, som fungerar på samma sätt den du beskriver från Nordea.

Sure, bevis tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Menar du att betala på internet med kortet? I så fall räcker inte bara kortnummer längre. Utan med Swedbank kommer du till en sida där du ska skriva in ett lösenord du själv har valt.

Inte längre, dessutom så får väl keyloggen även den koden ...
Citera
2011-01-25, 19:37
Medlem
Väntar på svar!
Citera
2011-01-25, 19:59
Medlem
Citat:
Hej

Tack på förhand

Ett Visa är alltid ett Visa oavsett om det är Swedbank eller Nordea som gett ut det. Dvs att det fungerar på samma sätt. På senare tid har verified by Visa dykt upp vilket innebär att du förutom kortnummer och CVV-nummer vid internetköp måste uppge en kod du själv valt. Swedbank var en av de första av bankerna att lansera verified by Visa och lär vara säkert. Hur det är med Nordea vet jag inte, men lite konstigt och inte minst omständigt att ta med sig dosan verkar det..
Citera
2011-01-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ett Visa är alltid ett Visa oavsett om det är Swedbank eller Nordea som gett ut det. Dvs att det fungerar på samma sätt. På senare tid har verified by Visa dykt upp vilket innebär att du förutom kortnummer och CVV-nummer vid internetköp måste uppge en kod du själv valt. Swedbank var en av de första av bankerna att lansera verified by Visa och lär vara säkert. Hur det är med Nordea vet jag inte, men lite konstigt och inte minst omständigt att ta med sig dosan verkar det..

Hur är "verified by Visa" säkert, det enda du behöver är en keylogger, så får du den personliga koden och visanumret.
Citera
2011-01-25, 21:39
Medlem
Citat:
Hur är "verified by Visa" säkert, det enda du behöver är en keylogger, så får du den personliga koden och visanumret.

Riktigt så enkelt som du beskriver det tror inte jag att det är... Tror du får bäst svar genom att kontakta Visa. Spontant känner jag att du ska hålla dig borta från internet och göra dina inköp i fysiska butiker med fysiska pengar även om jag vill lyfta ett varningens finger för rånrisken... Observera ironin...
Citera
2011-01-27, 21:35
Medlem
Ironi säger karlen; lyssna lyssna .... JAG SKALL HA KORT OCH BETALA MED KORt. DeT beror på att jag är lat. SÅ hur i fan i helvete gör jag för att fisa ut säkra betalningar .... För helvete ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in