Citat:
Ursprungligen postat av
ellkongo
Tjenare är helt ny här och vill ha hjälp med några frågor.
jo jag håller på med motosport och kör trimmad 1200 3 cylindrig 2t vatenskoter. som jag ska köra på 106 oktanig race soppa typ VP fuel. men det blir lite dyrt med 40 kronor litern. så nu undrar jag om det är möligt att blanda VP fuel's mehtanol som har 114-116 oktan med shell V-power som är 99 oktan.
då är frågan blandar sig mehtanol med bensin? och hur räknar man ut oktanhalten.
VP fuel mehtanolen kostyar 13-14 kronor litern.
och mehtanol är ju agresiv mot packningar och lager men försvinner lite av denn tendensen om man blandar med bensin?
hoppas nu ni pyrotekniska galningar kan hjälpa mig

Är inte den Maximala godkända oktan halten åtminstone i vissa motorsporter 102 oktan
VP fuel Här också oktan booster som är baserad på MMT . Nackdelen är att MMT är dock att den troligen inte är så bra för tändstiften . Därför rekommenderar tydligen även att du med mellan jämna rum ska använda deras rengörande tillsats som ska ta bort beläggningar . Bostane får också bra recensioner . Kan tydligen vara lite svår att hitta i Sverige men det finns väl företag som importerar dom . Du får helt enkelt googla och sök på svenska
e85 ska vara på 104 oktan men någon märklig anledning så är knacknings motståndet högre
E85 Innehåller Tydligen också betydligt mer syre än vanlig bensin
E85 ger tydligen riktigt bra resultat på Dynotest när det gäller bilar men det gäller väl specifikt när bilen är mappat för bränslet
Du borde kunna få en riktigt bra resultat om du blandar 50/50 E85 med 98 oktan
Sedan rekommenderas nog tillsatsen från Redlight den smörjer och rengör . Det kan nämligen bli gegga av E85 och tydligen kolbildning och korrosion