• 1
  • 2
2011-01-23, 19:40
Medlem
Tjenare är helt ny här och vill ha hjälp med några frågor.

jo jag håller på med motosport och kör trimmad 1200 3 cylindrig 2t vatenskoter. som jag ska köra på 106 oktanig race soppa typ VP fuel. men det blir lite dyrt med 40 kronor litern. så nu undrar jag om det är möligt att blanda VP fuel's mehtanol som har 114-116 oktan med shell V-power som är 99 oktan.

då är frågan blandar sig mehtanol med bensin? och hur räknar man ut oktanhalten.

VP fuel mehtanolen kostyar 13-14 kronor litern.

och mehtanol är ju agresiv mot packningar och lager men försvinner lite av denn tendensen om man blandar med bensin?

hoppas nu ni pyrotekniska galningar kan hjälpa mig
Citera
2011-01-23, 22:19
Medlem
Skaraborgarns avatar
Tror inte det är så bra ide att blanda metanol o bensin. Hur ser smörjningen ut, Har du olja i bensinen? metanol blandar sig dåligt med vanliga oljor. bäst med castrol-M annars castrol-R olja. Kan inte så mycket om tvåtaktare o vet inte vilka oljor som skulle funka. Men jag är ganska säker på att ett motor ras kostar mycket. Antagligen mer än du kommer att spara på att blanda soppan själv. Jag skulle inte chansa.
Vore det inte bättre/lättare att ändra kompet i motorn med tjockare topp packning o köra på lägre oktan.
Med metanol i blandat får du oxå säkert byta till större förgasarmunstycken. och metanol har lägre "brinnhastighet" än bensin. tror bara du förlorar i effekt om du blandar i det.
Citera
2011-01-23, 22:44
Medlem
grejen är ju det att det är effekten jag är ute efter! därför kommer jag behöva komphöja motorn. ännu mera! kommer väll ligga på runt 200-220 hk std 140hk.

oljor som blandar sig med mehtanol och bensin har jag!

det som är frågan är om methanolen blandar sig med bensinen eller om det blir skiktningar.

och hur man räknar ut oktanhalten hur mycket mehtanol jag behöver tillsätta etc...

tänkte blanda 50/50 eventuelt 1/3 och ännu mera eventuelt 1 del bensin 1 del mehtanol 1 del ehtanol.

om vi tar att jag skulle blanda mehtanol och bensin 50/50 skulle det ju om jag tänker hellt logiskt bli cirka 107 oktan men det känns inte riktigt som det är så enkelt.....

vil inte gärna riskera grejer för 20 000....

anledningen för att jag inte vill köra på VP fuel är att den kommer dra cirka 2 liter minuten...........

100 kr minuten kör du då i 60 minuter en kväll så är du 6000 fattigare....... inge bra
Citera
2011-01-24, 00:56
Medlem
INTPs avatar
Blanda inte. Du har inte möjlighet att göra det med stor noggrannhet och testa soppan du får. Resultatet beror på ingridienserna som blandas ihop, och bensin består tyvärr till stor del av det som oljebolagen inte lyckats sälja som något annat dyrare just den veckan, och kan alltså variera ganska mycket...

Vill du ha gott om effekt, kör på ren metanol - eller t.o.m. metanol med några få procent nitrometan. Ren metanol kan ge åtminstone 10% mer effekt än vanlig mackbensin, motorer som tål stora mängder nitro kan ge dubbla effekten - men tvåtaktare hör inte till de motorer som tål det, så du får nöja dig med några få procent. Den goda nyheten är att det ändå kan bli en mycket trevlig effektökning.

Finns ingen som helst orsak att blanda in dendär smörjan som kallas bensin när man jagar effekt - bensin är skapat för att vara billigt, inte bra.

Bränslebyte kommer givetvis kräva fullständig injustering av förgasare och tändning. Och metanol har vissa aggressiva egenheter som gör att du varje gång startat motorn på metanol ska köra den en stund på bensin för att "skölja ur" metanolen.
Citera
2011-01-24, 16:37
Medlem
jo precis det är just det med dom agresiva egenskaperna som är klurigt....
Citera
2011-01-24, 21:35
Medlem
Etanol har inga större problem att blanda sig med metanol om jag minns rätt, det kan kanske vara ett alternativ? Lägre energiinnehåll i utgångsläget, men det kompenserar för metanolens behov av högre komp för att gå bra, och det borde kyla vackert tack vare att man kan pytsa in ordentligt med bränsle.
B!
Citera
2011-01-25, 00:14
Medlem
INTPs avatar
Etanol är lite snällare än metanol, men det är sämre både när det gäller oktantal och möjlig effekt.

Jag tror nog att du får acceptera att det är dyr eller problematisk soppa som gäller om du ska få ut mycket effekt genom att ha hög kompression. Racesoppa är svindyr, metanol är aggresiv, macksoppa är skräp, E85 är steget mellan macksoppa och metanol och har huvudsakligen den fördelen att det är lätt att få tag i - bensininblandningen förstör etanolens verkliga fördelar...

Metanol MÅSTE inte ha högt komp för att gå bra, det är en myt av okänt ursprung. Men högkompade motorer tenderar att vinna toppeffekt vid byte till metanol, medan mer normalt komp ger en jämnare effektökning genom hela registret.
Citera
2011-01-25, 01:07
Medlem
Rena metanolmotorer brukar ligga runt 1:15 i kompressionsförhållande, medan bensinmotorer ligger på vad, 1:8? Eventuellt delvis för att metanolmotorer normalt körs som dieselmotorer, de får självtända som en effekt av värmeökningen vid kompresionshöjningen, men det är helt klart att man fiskar ut en helvetes massa effekt ur bränslet med komp. Man ska ju vara på det klara med att det sliter mer på grejerna dock... Lägre komp ger ungefär samma ökning av kraft på lägre varv, men inte i närheten av samma top-end.
B!
Citera
2011-01-25, 01:23
Medlem
Byta till alkohol är inget man gör bara så där. Något reglemente i det du kör i? Kompförhållande?
Oktanbooster i macksoppa annars? E-85 är annars ett bra alternativ men även det kräver en del mek.
Citera
2011-01-25, 09:09
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Oktanbooster i macksoppa annars?
Dåligt alternativ och minst sagt riskabelt. Dels finns ingen booster (som går köpa över disk) som kan få upp oktantalet mer än ett par steg, och dels fungerar det olika bra beroende på innehållet i soppan - vilket som sagt kan variera från tankning till tankning.

Om man däremot kunde få tag i blytetraetyl, alltså det som användes i bensinen förr i tiden... Där snackar vi oktanbooster som verkligen gör nytta.
Citera
2011-01-25, 10:57
Medlem
Den som gillar att slabba med soppa kan ju googla på toulen och xylen som oktanhöjande.
Men har man en svindyr motor kan det väl vara värt med 40 kr litern? Där vet man ju vad man får för pengarna.

Visst det är skitfränt att köra på metanol, speciellt överladdade motorer. Men tänk på att det går åt mer av det än bensin också, är nog inte rätt väg att gå här.
Citera
2024-06-28, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Etanol är lite snällare än metanol, men det är sämre både när det gäller oktantal och möjlig effekt.

Jag tror nog att du får acceptera att det är dyr eller problematisk soppa som gäller om du ska få ut mycket effekt genom att ha hög kompression. Racesoppa är svindyr, metanol är aggresiv, macksoppa är skräp, E85 är steget mellan macksoppa och metanol och har huvudsakligen den fördelen att det är lätt att få tag i - bensininblandningen förstör etanolens verkliga fördelar...

Metanol MÅSTE inte ha högt komp för att gå bra, det är en myt av okänt ursprung. Men högkompade motorer tenderar att vinna toppeffekt vid byte till metanol, medan mer normalt komp ger en jämnare effektökning genom hela registret.

Det ska vara omkring 104 oktan i E85
Och mer syre än i vanlig bensin
Om du blandar 50 % E85 I 98 oktan
Så borde du få riktigt bra bränsle
På YouTube finns det en kille som berättade om ett test som jag tror utfördes på åttiotalet av amerikanska armén . Med metanol så blev det högre halter av metallpartiklar i oljan
Och på dyno tester Som du kan se på YouTube så verkar nog E85 vara riktigt bra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in