• 1
  • 2
2024-06-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Den som gillar att slabba med soppa kan ju googla p toulen och xylen som oktanhjande.
Men har man en svindyr motor kan det vl vara vrt med 40 kr litern? Dr vet man ju vad man fr fr pengarna.

Visst det r skitfrnt att kra p metanol, speciellt verladdade motorer. Men tnk p att det gr t mer av det n bensin ocks, r nog inte rtt vg att g hr.

Syrehalten kan ocks vara viktig och nr jag sger Syre menar allts den typen som motorn kan andas av E85 Kanske kan ses som syre till sttare . Finns tydligen ocks en oktan booster som r riktigt bra Kan du vara svra titta i Sverige Den heter bostane . Jag vill minnas att den kan hja oktanen till 116 Det r MMT . Nackdelen med MMT r Tydligen att det inte r s bra fr tndstiften
Citera
2024-06-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Dligt alternativ och minst sagt riskabelt. Dels finns ingen booster (som gr kpa ver disk) som kan f upp oktantalet mer n ett par steg, och dels fungerar det olika bra beroende p innehllet i soppan - vilket som sagt kan variera frn tankning till tankning.

Om man dremot kunde f tag i blytetraetyl, allts det som anvndes i bensinen frr i tiden... Dr snackar vi oktanbooster som verkligen gr nytta.

Dr har du fel en oktan booster som innehller MMT Kan hja med minst tre oktan
Allts 30 nummer
Nackdelen r tydligt att MMT r inte inte r s bra fr tndstiften
Citera
2024-06-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellkongo
Tjenare r helt ny hr och vill ha hjlp med ngra frgor.

jo jag hller p med motosport och kr trimmad 1200 3 cylindrig 2t vatenskoter. som jag ska kra p 106 oktanig race soppa typ VP fuel. men det blir lite dyrt med 40 kronor litern. s nu undrar jag om det r mligt att blanda VP fuel's mehtanol som har 114-116 oktan med shell V-power som r 99 oktan.

d r frgan blandar sig mehtanol med bensin? och hur rknar man ut oktanhalten.

VP fuel mehtanolen kostyar 13-14 kronor litern.

och mehtanol r ju agresiv mot packningar och lager men frsvinner lite av denn tendensen om man blandar med bensin?

hoppas nu ni pyrotekniska galningar kan hjlpa mig

r inte den Maximala godknda oktan halten tminstone i vissa motorsporter 102 oktan
VP fuel Hr ocks oktan booster som r baserad p MMT . Nackdelen r att MMT r dock att den troligen inte r s bra fr tndstiften . Drfr rekommenderar tydligen ven att du med mellan jmna rum ska anvnda deras rengrande tillsats som ska ta bort belggningar . Bostane fr ocks bra recensioner . Kan tydligen vara lite svr att hitta i Sverige men det finns vl fretag som importerar dom . Du fr helt enkelt googla och sk p svenska

e85 ska vara p 104 oktan men ngon mrklig anledning s r knacknings motstndet hgre

E85 Innehller Tydligen ocks betydligt mer syre n vanlig bensin

E85 ger tydligen riktigt bra resultat p Dynotest nr det gller bilar men det gller vl specifikt nr bilen r mappat fr brnslet

Du borde kunna f en riktigt bra resultat om du blandar 50/50 E85 med 98 oktan

Sedan rekommenderas nog tillsatsen frn Redlight den smrjer och rengr . Det kan nmligen bli gegga av E85 och tydligen kolbildning och korrosion
Senast redigerad av Andersljungberg100 2024-06-28 kl. 15:12.
Citera
2024-07-08, 09:55
Medlem
Hur resonerar ni nr ni pratar om syre i flytande brnslen?

S lnge det inte handlar om tillsats av oxidationsmedel eller energetiska molekyler r ju till exempel syret i etanol (C2H6O) inte tillgngligt under frbrnning.

Eller syftar ni p att flytande brnslen dr syre ingr i molekylerna r mindre feta, jmfrt med vanliga kolvten, och drmed mer lttfrbrnda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in