Citat:
Ursprungligen postat av
ellkongo
Tjenare r helt ny hr och vill ha hjlp med ngra frgor.
jo jag hller p med motosport och kr trimmad 1200 3 cylindrig 2t vatenskoter. som jag ska kra p 106 oktanig race soppa typ VP fuel. men det blir lite dyrt med 40 kronor litern. s nu undrar jag om det r mligt att blanda VP fuel's mehtanol som har 114-116 oktan med shell V-power som r 99 oktan.
d r frgan blandar sig mehtanol med bensin? och hur rknar man ut oktanhalten.
VP fuel mehtanolen kostyar 13-14 kronor litern.
och mehtanol r ju agresiv mot packningar och lager men frsvinner lite av denn tendensen om man blandar med bensin?
hoppas nu ni pyrotekniska galningar kan hjlpa mig

r inte den Maximala godknda oktan halten tminstone i vissa motorsporter 102 oktan
VP fuel Hr ocks oktan booster som r baserad p MMT . Nackdelen r att MMT r dock att den troligen inte r s bra fr tndstiften . Drfr rekommenderar tydligen ven att du med mellan jmna rum ska anvnda deras rengrande tillsats som ska ta bort belggningar . Bostane fr ocks bra recensioner . Kan tydligen vara lite svr att hitta i Sverige men det finns vl fretag som importerar dom . Du fr helt enkelt googla och sk p svenska
e85 ska vara p 104 oktan men ngon mrklig anledning s r knacknings motstndet hgre
E85 Innehller Tydligen ocks betydligt mer syre n vanlig bensin
E85 ger tydligen riktigt bra resultat p Dynotest nr det gller bilar men det gller vl specifikt nr bilen r mappat fr brnslet
Du borde kunna f en riktigt bra resultat om du blandar 50/50 E85 med 98 oktan
Sedan rekommenderas nog tillsatsen frn Redlight den smrjer och rengr . Det kan nmligen bli gegga av E85 och tydligen kolbildning och korrosion