Om svärd skulle bli populära närstridsvapen igen så har jag funderat över hur modern teknik skulle kunna spetsa till dem ytterligare. Blankt stål känns förlegat och det finns troligtvis fiffigare konstruktioner och ämnen att tillgå för att förbättra deras användningsområden avsevärt.
Vilka ämnen vore bäst lämpade att skapa svärd av?
Annan modern teknik som skulle bidra till svärds effektivitet?
Mina förslag:
Ett svärd gjort av uranium. Fast du inte träffar fienden så räcker det att du håller svärdet nära dem för att de ska insjukna och drabbas av strålningen. Tänk om sådana svärd funnits under medeltiden! Det hade betraktats som ren magi!
Ett svärd gjort av världens hårdaste ämne (titanium-diamant) måste vara sanslöst effektivt. Då kan ingenting hindra svärdet från att penetrera och komma åt det köttiga innandömet.
Eftersom jag inte är någon naturvetare lyfter jag fram diskussionen här.
Ps - skämt om lasersvärd och annat orealistiskt undanbedes.. Om du nu inte har belägg för att det skulle fungera förstås.
Senast redigerad av Mandelmusen 2011-01-23 kl. 19:34.
Men om du hade ett svärd av uranium - borde inte du också insjukna då? Hur tänker du där egentligen? Eller har du utvecklat ett naturligt skydd mot strålning eller en spruta som gör att man inte drabbas av strålningen? Eller skulle alla kriga i förstärkta strålskyddsdräkter? Förresten, är inte uranium även oerhört varmt vid delningsprocessen? Då skulle ju allt liv som finns på platsen ni strider på även dö på grund av strålningen, värmen eller något annat tråkigt.
Ett svärd av världens hårdaste ämne - titanium - skulle vara värt att framställa, men då skulle titanframställningen massproduceras och det skulle bli dyrare.
Nej du, låt oss hålla oss till våra AK47'or och Colt. Det blir lättare så.
Om svärd skulle bli populära närstridsvapen igen så har jag funderat över hur modern teknik skulle kunna spetsa till dem ytterligare. Blankt stål känns förlegat och det finns troligtvis fiffigare konstruktioner och ämnen att tillgå för att förbättra deras användningsområden avsevärt.
Vilka ämnen vore bäst lämpade att skapa svärd av?
Annan modern teknik som skulle bidra till svärds effektivitet?
Mina förslag:
Ett svärd gjort av uranium. Fast du inte träffar fienden så räcker det att du håller svärdet nära dem för att de ska insjukna och drabbas av strålningen. Tänk om sådana svärd funnits under medeltiden! Det hade betraktats som ren magi!
Ett svärd gjort av världens hårdaste ämne måste vara sanslöst effektivt. Då kan ingenting hindra svärdet från att penetrera och komma åt det köttiga innandömet.
Eftersom jag inte är någon naturvetare lyfter jag fram diskussionen här.
Ps - skämt om lasersvärd och annat orealistiskt undanbedes.. Om du nu inte har belägg för att det skulle fungera förstås.
Alfastrålningen från uran (typ 238, den vanligaste isotopen i naturen) kommer ingenvart. De stoppas av ett par centimeter luft och penetrerar inte huden ens om du fingrar på uranet. Du måste få i dig strålningskällan i kroppen för att påverkas (t.ex. genom att inandas stoft eller förtära saker som är radioaktiva via bioackumulering o dyl). Då och då dyker det upp betastrålning, den är lite maffigare men klarar näppeligen av att bestråla någon till döds om man bara viftar lite med det. En medeltida plåtrustning funkar ypperligt för att stoppa denna helt och hållet, f.ö.
Spontan fission och resulterande högenergetiska fotoner är lite värre, men också en rätt ovanlig händelse.
Nåja, det finns säkert gott om tuffa material att bygga svärd av idag. För att dra till med något säger jag amorfa metaller, woohoo.
Titanium-diamant? Vad är det?
För hårt material vill man ju undvika på grund av sprödheten.
Vilken årskurs går du i?
Citat:
Ursprungligen postat av headpiker
Ett svärd av världens hårdaste ämne - titanium - skulle vara värt att framställa, men då skulle titanframställningen massproduceras och det skulle bli dyrare.
Va?
Senast redigerad av Mr Hector 2011-01-23 kl. 19:47.
Jag skulle låta mig inspireras av slaktare och kockar som använder knivar. Detta är en mycket gammal uppfinning som har utvecklats i många tusen år och är idag kanske ett helt komplett och fantastiskt redskap.
De är oftast gjorda av olika sorters stål med visa önskvärda egenskaper. Det finns även keramiska knivar som är mycket vassa och slitstarka, men ytterst sköra.
Beroende på hur svärdet är tänkt att användas får man konstruera det. Kanske med en lång spets för att sticka fienden i halsen?
Titanium är inte världens hårdaste ämne..
Grafen, mja. Tror inte man får det så pass hållfast och ändå så tunt som en atoms lager om man ska hugga itu någonting. Däremot några mikrometer eller kanske en millimeter räcker.
Edit: En ljussabel vore ju det optimala, men det känns som om dom ligger en tid i framtiden just nu
Grafen, mja. Tror inte man får det så pass hållfast och ändå så tunt som en atoms lager om man ska hugga itu någonting. Däremot några mikrometer eller kanske en millimeter räcker.
Edit: En ljussabel vore ju det optimala, men det känns som om dom ligger en tid i framtiden just nu
Tar du grafen i flera lager har du grafit, dvs bindningen är inte så stark mellan lagren som den är i lagren.