2011-01-24, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palbar
Tar du grafen i flera lager har du grafit, dvs bindningen är inte så stark mellan lagren som den är i lagren.

Jaha där ser man, är inte så insatt i just nanoteknologi. Men det lär knappast vara möjligt att ha något av en atoms tjocklek, som kan klyva material i makrovärlden?
Citera
2011-01-24, 00:47
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Ska börja med att instämma i hans inlägg. Nu till en enkel, och förhoppningsvis korrekt, beskrivning.

Tänk dig ett svärd där eggen är en atom bred längst ut. Du skulle i princip kunna klyva vad som helst (beroende på material) utan någon ansträngning.

Du kommer nog att finna att man fortfarande behöver en viss rörelsemängd för penetration, vilket blir svårt att åstadkomma med ett praktiskt taget viktlöst föremål. Ett vanligt ark A4 har till exempel inte några större fördelar över en pistolkula, trots skillnaden i tjocklek.
Citera
2011-01-24, 01:56
Medlem
Random-Walks avatar
Först vill jag bara vara jobbig och i egenskap av språkpolis påpeka att det inte finns nått ämne som på svenska heter "Uranium".

Om jag skulle välja nått riktigt hårt så skulle jag nog satsa mina slantar på kolnanorör.
Sen finns det nog ingen anledning till att man skulle börja banka på varandra med svärd igen. Skjutvapen är nog här för att stanna.
Senast redigerad av Random-Walk 2011-01-24 kl. 02:10.
Citera
2011-01-24, 02:32
Medlem
bjornebarns avatar
Ett rör med handtag, innehållande ett oerhört stark magnetfält, i vilket man accelerar upp joner till höga hastigheter, som ställer till med alla möjliga sorters otyg när de träffar föremål - ett riktigt lasersvärd (en space-motorsåg :O)
Citera
2011-01-24, 02:37
Medlem
tältpinnes avatar
Ett svärd med mikroskopiska kanaler utmed eggen som utsöndrar aids-blod
Citera
2011-01-24, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Random-Walk

Om jag skulle välja nått riktigt hårt så skulle jag nog satsa mina slantar på kolnanorör.
Sen finns det nog ingen anledning till att man skulle börja banka på varandra med svärd igen. Skjutvapen är nog här för att stanna.

Äh, vänta bara tills vi fixar kraftfält som stoppar alla projektiler! Då jäklar tar man fram ninjasvärdet ska du se
Citera
2011-01-24, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Ett svärd med mikroskopiska kanaler utmed eggen som utsöndrar aids-blod

Oja, en 20-30 år senare är optimalt för att döda en fiende.
Citera
2011-01-24, 08:41
Medlem
Jomazis avatar
Amorfa metaller, alternativt någon form av självreparerande material som är vassare än vad som annars vore praktiskt just på grund av att det kan reparera sig självt.

Sen uppfinner någon luntlåspistolen, och den moderna svärdsmannen får smaka bly. Eller kanske en wolfram-sabot i 2200m/s avfyrad ifrån ett gauss-gevär, effekten blir densamma, dont bring a sword to a gunfight som de säger i Amerkat.
Citera
2011-01-24, 10:31
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Det är ju ett diskussionsforum. Att berätta för TS att pistoler "är bättre" är inte speciellt givande.

Vi utgår nu ifrån att det är svärd som gäller. Pratar vi skyddslös strid, är hårdhet/ultrabrahet/uniktmaterialnamnlångtnediperiodiskasystemet/etc inte speciellt viktiga. Det finns gott om vanligt stål som med lätthet dödar en människa och som inte går itu för att de träffar benvävnad. Utformning och massa är långt viktigare (att träffa före det att man blir träffad) än om eggen har 1 eller 100 atomers "skärpa".

Om, däremot, vi tänker oss att det handlar om skydd man vill ta sig igenom, kan ju materialet/utformningen spela större roll. En idé för att skära genom saker när man hugger, kan vara att klingan (eller en del av den) konstant vibrerar (piezoelektriskt, t ex). Vid detta alternativet ökar naturligtvis kravet på materialet. Skall eggen fara upp och ned någon mm i någon kHz behövs ett material som klarar påfrestningarna, inkl. påfrestningarna vid 'träff'. Då börjar några av de 'häftigare' materialen bli intressanta. Viss sågtandning på ett sådant är nog inte heller fel.

Allra bäst rent närstridsmässigt vore troligtvis ett "svärdsspjut" (ett teleskopsvärd), som sköt ut blixtsnabbt (med motsvarande motvikt: kort, icke-vass och avsevärt tyngre ämne, för att kompensera rekylen), men då börjar man närma sig skjutvapen och det känns lite fuskigt kanske.
Citera
2011-01-24, 16:04
Medlem
Intotherainbows avatar
http://www.youtube.com/watch?v=xSNubaa7n9o

Michio Kaku har talat, framtidens svärd är ljussablar och vi kommer alla få möjligheten att leka jedi.
Så patience my young padawan, låt tekniken ha sin gång så är vi snart där.
Citera
2011-01-24, 16:39
Medlem
Grafen är som sagt värdelöst. Men med nanorör eller andra nanostrukturer kan man göra otroligt starka material. Skulle välja ett sånt i framtiden.
Om jag skulle beställa ett hyfsat realistiskt svärd idag skulle jag nog välja en egg av volframkarbid på en titanstomme. Lagom lätt men galet starkt, kan man nog göra ett väldigt vass egg av som fortfarande håller tack vare styrkan. Volfram är ju ganska poröst, men vad jag har förstått så kan volframkarbid vara mycket segare men fortfarande hårt.

Eventuellt att den höjda styrkan i materialet gör att man kan göra slankare svärd, och behålla en lagom vikt trots att man gör det i ren volframkarbid utan titan. En "mjäkig" värja av det skulle fortfarande ha gott om tyngd och skära fint.

Annars skulle man ju kunna utforska keramiska svärd om de går att få sega nog.
Senast redigerad av -Boris- 2011-01-24 kl. 16:45.
Citera
2011-01-24, 18:02
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antpn
Du kommer nog att finna att man fortfarande behöver en viss rörelsemängd för penetration, vilket blir svårt att åstadkomma med ett praktiskt taget viktlöst föremål. Ett vanligt ark A4 har till exempel inte några större fördelar över en pistolkula, trots skillnaden i tjocklek.
Fast eggen blir ju tjockare sen, precis som på ett vanligt svärd. Det är bara det att det vassa är betydligt tunnare än vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in