• 1
  • 2
2011-01-23, 20:14
Medlem
kan inte tänka mig att det är nått större fel på dem?.
Det är väl som när man köper köttbitar i övrigt, ofta där köttet ligger mot varandra i förpackningen så blir det lite mörkare och ibland tom brunt, jag har då aldrig blivit sjuk av detta.
Citera
2011-01-23, 20:39
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chr-C
kan inte tänka mig att det är nått större fel på dem?.
Det är väl som när man köper köttbitar i övrigt, ofta där köttet ligger mot varandra i förpackningen så blir det lite mörkare och ibland tom brunt, jag har då aldrig blivit sjuk av detta.

Är du utan luktsinne?
När kött och köttfärs har börjat byta färg så luktar det inte längre kött utan något annat som inte är ätbart.
Har nu i kylen köttfärs med frisk röd färg och den råa färsen luktar aptitligt.
Men så kommer färsen inte från någon ICA eller Konsum.
Citera
2011-01-23, 21:39
Medlem
syke555s avatar
Så fort köttet / köttfärsen utsätts för syre början den ändra färg. Jag skulle lukta och sen smaka på den och inte bry mig om färgen så mycket.
Citera
2011-01-23, 21:46
Medlem
Bullens avatar
Allt slaktat kött mörknar om man inte gasar den. Vackert röd köttfärs är alltså resultatet av en gasblandning som innehåller ungefär 80% syre vilket bibehåller köttets färg. Men som också hindrar köttet från att möras.
Eftersom nästan alla mat som ska bibehållas färskt vacumpackas så undrar man ju vad 80% syre gör med lagringen. Detta kompenseras med 20% koldioxid som hämmar bakterietillväxt. Sen kallas det att köttet packats i skyddande atmosfär.
Köp hellre vacumpackat kött som ser tråkigare ut men inte är lika segt.

Vad det gäller dina biffar så kan ingen annan än du avgöra det.
Citera
2011-01-23, 22:29
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Allt slaktat kött mörknar om man inte gasar den. Vackert röd köttfärs är alltså resultatet av en gasblandning som innehåller ungefär 80% syre vilket bibehåller köttets färg. Men som också hindrar köttet från att möras.
Eftersom nästan alla mat som ska bibehållas färskt vacumpackas så undrar man ju vad 80% syre gör med lagringen. Detta kompenseras med 20% koldioxid som hämmar bakterietillväxt. Sen kallas det att köttet packats i skyddande atmosfär.
Köp hellre vacumpackat kött som ser tråkigare ut men inte är lika segt.

Vad det gäller dina biffar så kan ingen annan än du avgöra det.

Mitt kött är absolut inte gasat.
Men ändå så luktar det friskt så man får lust att äta råbiff.
Det existerar alldeles för mycket skitsnack i köttfärsens underliga antagligen köpmannainfluerade tankegångar angående köttfärs.
Brun och grön köttfärs ska inte vara något som handlaren tillhandahåller.
Citera
2011-01-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Är du utan luktsinne?
När kött och köttfärs har börjat byta färg så luktar det inte längre kött utan något annat som inte är ätbart.

Är då inget fel på mitt luktsinne, det finns dagar köttet är helt klarröd och andra dagar då sammanlagda ytor är lät brunfärgade. det har aldrig inneburit något illaluktande eller illa smakande. Tror du är lite för känslig. Om jag inte har fel så beror brunheten på brist av syre rut om (dvs framförallt i anliggande köttbitar i förpackningar). bara för att det är lite brunt behöver det inte vara dåligt eller lukta illa.
Citera
2011-01-23, 23:37
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Är då inget fel på mitt luktsinne, det finns dagar köttet är helt klarröd och andra dagar då sammanlagda ytor är lät brunfärgade. det har aldrig inneburit något illaluktande eller illa smakande. Tror du är lite för känslig. Om jag inte har fel så beror brunheten på brist av syre rut om (dvs framförallt i anliggande köttbitar i förpackningar). bara för att det är lite brunt behöver det inte vara dåligt eller lukta illa.

Nu får du ta och ge dig!
Köttfärs avsalu ska självklart vara köttfärs och inte något annat missfärgat till köpmannens bästa.
Du är tydligen en butiksägare som gillar att sälja avföda till ärligt betalande människor.
Citera
2011-01-23, 23:50
Medlem
Citat:
Nu får du ta och ge dig!
Köttfärs avsalu ska självklart vara köttfärs och inte något annat missfärgat till köpmannens bästa.
Du är tydligen en butiksägare som gillar att sälja avföda till ärligt betalande människor.

Men grattis, jag förväntar mig självfallet att allt kött jag köper är färskt när jag köper det och är då rött. Däremot om jag har det i kylskåpet hemma så kan det bli lite brunt mellan köttbitarna eller i mitten av köttfärsen.

Du menar ärligt att du kastar köttfärs du köper och lägger i kylen 1-3dagar? det gör då inte jag.
Och nej jag är ingen butiksägare.
Citera
2011-01-24, 00:02
Medlem
eftersom att varken du eller jag är direkta experter i området så kan man läsa om det istället.
http://www.svensktkott.se/kopa/att-kopa-kottfars/
Citera
2011-01-24, 20:01
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
eftersom att varken du eller jag är direkta experter i området så kan man läsa om det istället.
http://www.svensktkott.se/kopa/att-kopa-kottfars/

Det var inga nyheter där.
Och expert behöver man inte vara när man har en fungerande näsa och godkänt färgseende.
Citera
2011-01-25, 20:58
Medlem
Citat:
Är du utan luktsinne?

är du efter?
jag vet inte varför men kött som inte hAr kontakt med "luften "eller har lite tryck på sig får en brun/grå färg. det ändrar intee lukten
tex under etiketten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in