2011-01-23, 17:19
Medlem
chrisdemes avatar
Jag sitter här och ska skriva mitt första paper (2st A4) på högskolenivå och har ingen aning om vilka inställningar jag ska ha. Jag har för mig att det brukar vara Times New Roman, men brukar det vara storlek 10 eller 12 på brödtexten? Vilket radavstånd brukar det vara och hur ska jag ha marginalen?

För övrigt har jag inte Microsoft Word utan Open Office, någon som har erfarenhet av de väsentliga skillnaderna mellan dessa programmen när man pluggar på högskolenivå?
Citera
2011-01-23, 17:26
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Vi skrev en vetenskaplig uppsats på gymnasiet, och jag är ganska säker på att vi följde högskolans riktlinjer, då vår lärare sa att vi kommer skriva likadant på högskolan.

Vi använde Times New Roman 12p och 1,5 i radavstånd men normala marginaler ( 2,5 cm i Word 2003)
Citera
2011-01-23, 17:27
Medlem
Hibernaculums avatar
Använd Garamond istället, otroligt mycket bättre och desto finare än Times New Roman.
Citera
2011-01-23, 17:28
Medlem
Times New Roman, 12p fungerar utmärkt. Preferenser för radavstånd brukar variera.
Oftast brukar det stå i instruktionerna för uppgiften hur dokumentet ska se ut.
Finns inga sådana har du fria händer inom vettiga gränser.
Om du vill kan du kolla upp formaliakrav för uppsatser på institutionen och anpassa dig till dem.
Vilket program som du använder spelar ingen roll för dessa ändamål.
Du ska inte vara rädd för att göra fel.
Citera
2011-01-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imbapwnn00b
Vi skrev en vetenskaplig uppsats på gymnasiet, och jag är ganska säker på att vi följde högskolans riktlinjer, då vår lärare sa att vi kommer skriva likadant på högskolan.

Vi använde Times New Roman 12p och 1,5 i radavstånd men normala marginaler ( 2,5 cm i Word 2003)

Finns inga riktlinjer för högskolan. Det varierar från institution till institution och från lärare till lärare om det handlar om mindre inlämningsuppgifter inom kursen.
Citera
2011-01-23, 17:32
Medlem
Times New Roman, Storlek 12.
Citera
2011-01-23, 17:33
Medlem
De här instruktionerna har vi fått gällande alla hemtentor:
  • Times New Roman
  • Storlek 12
  • Radavstånd 1,5
  • Marginaler: Över- och underkant = 1,5 cm. Sidor = 2,5 cm vardera.

Citera
2011-01-23, 17:37
Medlem
chrisdemes avatar
Tack så mycket hittade ett formaliadokument och precis som ni skrev är standard Times, 12p, radavstånd 1½.

Försår inte varför jag skulle välja ett annat typsnitt när lärarna säger att man ska använda Times?
Citera
2011-01-23, 17:39
Medlem
FetFulElaks avatar
Som ovan nämnts

Times New Roman 12, 1.5 rad, standard marginalinställning

samt

tre punkters indrag vid nytt stycke, typsnitt 10 i blockcitat, samt sidor och fotnoter i arabiska siffror.
Citera
2011-01-23, 17:40
Bannlyst
Det har alltid varit Times new roman, 12 radavstånd 1,5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in