2011-02-04, 16:37
Citat:
Ursprungligen postat av Sonden
http://www.bang.se/artiklar/nyheter/...det-2010-12-17
Publicerad 2010-12-17
Hittade denna när jag var inne på Anna Å's Twitter
Tämligen extrem artikel, bla:
Citat:
Där argumenterade jag kraftfullt, utifrån ett i första hand strukturellt (och tämligen endimensionellt) perspektiv, för att synen på våldtäktsmannen inte överensstämde med verkligheten, och att det i själva verket är "vanliga killar som jag" som ska ses som potentiella förövare.
Citat:
I samma nummer av ETC skrev vi även att "alla kvinnor känner någon som har blivit utsatt för våldtäkt men inga män känner någon man som begått en våldtäkt". När jag följer #prataomdet på Twitter dyker samma resonemang upp med jämna mellanrum: Det finns ett ”skrämmande glapp” i att ” nästan alla kvinnor blivit utsatta och inga män tycker sig ha utsatt”.
Lite sidokuriosa bara .
Ger en lite bättre bild av vad för sorts människor som står bakom #prataomdet och BANG borde vara ett ställe där de flesta av dem florerar.
Publicerad 2010-12-17
Hittade denna när jag var inne på Anna Å's Twitter
Tämligen extrem artikel, bla:
Citat:
Där argumenterade jag kraftfullt, utifrån ett i första hand strukturellt (och tämligen endimensionellt) perspektiv, för att synen på våldtäktsmannen inte överensstämde med verkligheten, och att det i själva verket är "vanliga killar som jag" som ska ses som potentiella förövare.
Citat:
I samma nummer av ETC skrev vi även att "alla kvinnor känner någon som har blivit utsatt för våldtäkt men inga män känner någon man som begått en våldtäkt". När jag följer #prataomdet på Twitter dyker samma resonemang upp med jämna mellanrum: Det finns ett ”skrämmande glapp” i att ” nästan alla kvinnor blivit utsatta och inga män tycker sig ha utsatt”.
Lite sidokuriosa bara .
Ger en lite bättre bild av vad för sorts människor som står bakom #prataomdet och BANG borde vara ett ställe där de flesta av dem florerar.
Det här är OT i tråden, men vad feministiska debattörer "glömmer" att ta upp är att det gjorts studier i flera länder, bl a Sverige och USA där man undersökt exakt detta glapp. Bl a har man kartlagt sexuella trakasserier på arbetsplatser med många anställda. I såna studier brukar det visa sig att 20-90% av kvinnorna har utsatts för något sexuellt trakasseri på arbetsplatsen. Samtidigt visar det sig att det är 1 eller 2 män på arbetsplatsen som står för 100% av dessa sexuella trakasserier även om det är flera tusen anställda.
Vill man titta närmre på detta så ska det finnas minst en studie gjord av arbetsmiljöverket och jag har också för mig att Stockholms Universitet gjorde en sån studie bland personal och studenter. Båda gjordes slutet av 80-talet, början av 90-talet.