2011-01-23, 20:26
Medlem
knegiss avatar
Svenska gammalmedia verkar lite långsamt inse att frihet på nätet är hot mot deras informationsmonopol och att ju fler som vågar skriva egna inlägg ju färre köper deras social ingenjörskonst. #prataomdet verkar nu övergå till en allmän "näthat"-kampanj, förmodligen organiserad av samma gäng (möjligen fler journalister i stället för feminister) och följaktligen till avstängning av kommentar-funktionen i några nättidningar.

Nåja, tiden verkar nog för nätet...möjligen tar det lite längre tid i Kina.
Citera
2011-01-23, 20:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegis
Svenska gammalmedia verkar lite långsamt inse att frihet på nätet är hot mot deras informationsmonopol och att ju fler som vågar skriva egna inlägg ju färre köper deras social ingenjörskonst. #prataomdet verkar nu övergå till en allmän "näthat"-kampanj, förmodligen organiserad av samma gäng (möjligen fler journalister i stället för feminister) och följaktligen till avstängning av kommentar-funktionen i några nättidningar.

Nåja, tiden verkar nog för nätet...möjligen tar det lite längre tid i Kina.

Säg inte det. Kineserna är härdade efter många års diktatur, och betraktar all tillrättalagd information (dvs. gammalmedia) med stor skepsis. Vi svenskar är nog mer naiva, och sväljer det mesta med hull och hår.

Vi står fortfarande bara i början av en lång informationsteknologisk frigörelseprocess. En process som etablissemanget ser på med stor oro, inte bara i Kina.
Citera
2011-01-23, 20:57
Medlem
gummianka666s avatar
Trist att Hanna Friden gått med i
det här. Jag trodde hon var för smart
och tänkande för att va inblandad.
Citera
2011-01-23, 21:04
Medlem
Vilka motherfuckers. Bekräftar vad jag trodde från början.
Citera
2011-01-23, 21:14
Medlem
Aizels avatar
Mycket intressant! Jag var väldigt förvånad över hela #prataomdet-trenden när den kom, fast jag får erkänna att jag inte trodde att det var en regelrätt konspiration. Ytterst bra grävt!
Citera
2011-01-23, 21:17
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Säg inte det. Kineserna är härdade efter många års diktatur, och betraktar all tillrättalagd information (dvs. gammalmedia) med stor skepsis. Vi svenskar är nog mer naiva, och sväljer det mesta med hull och hår.

Vi står fortfarande bara i början av en lång informationsteknologisk frigörelseprocess. En process som etablissemanget ser på med stor oro, inte bara i Kina.

Visst är prioriteringarna i Kina annorlunda än här hemma - normal-kinesen bryr sig mer om priset på sin lägenhet, och mindre om vad han/hon får säga, på nätet eller någon annanstans...man vet vad saker kostar.

Vad jag syftade på är deras teknikutveckling, the great firewall är alltid tillräckligt bra för att hålla normal-kinesen borta från subversiva sajter, t.ex. Victoria Secret eller YouTube.

Kontentan är precis som du säger, vissa tror att staten är alltid god, och vissa har lärt sig att det inte alltid är så. Det är nog de senare som driver på utvecklingen.
Citera
2011-01-23, 21:38
Medlem
Väldigt bra gräv!

Så länge deras aktioner dokumenteras så kommer de att få sota för det förr eller senare. De kan inte gömma sig för alltid.
Citera
2011-01-23, 21:50
Medlem
OldWolfs avatar
Det trista är att gammalmedia aldrig kommer att granska sig själv. Alla är ju inblandade i den här kampanjen
Citera
2011-01-23, 22:19
Bannlyst
Bra grävt gubbar.
Gräsrotskampanj jo jag tackar jag, krossa feminismen.
Citera
2011-01-23, 22:42
Medlem
trenterxs avatar
Jag jämförde Mymlans berättelse med twitterflödet hos Johanna Koljonen 13-14 december.

Så här skriver Mymlan/Sofia Mirjamsdotter i sin blogg söndagen den 19 december.
http://samesamebutdifferent.se/2010/12/19/prataomdet/

Citat:
”Det började i tisdags kväll. Johanna Koljonen – @jocxy på Twitter – twittrade om sina erfarenheter... Och någonstans där, sent i tisdags kväll, föddes idén att skriva om detta. På många ställen, samtidigt. I etablerade medier.”

Att Koljonen initierar detta under tisdag kväll (14 december) är också den bild man får från hennes egna twitter. Jag hittar dock inget i Koljonens twitter som tyder på kontakt med Mymlan under tisdag kväll. Mymlan fortsätter:

Citat:
”Under onsdagen började ett löst nätverk att ta form. Skribenter och redaktörer försökte samordna publicering av artiklar på temat #prataomdet. Vi började skriva och läste och kritiserade varandras texter”.

Mymlan, verkar det som, kommer in i det hela sent under onsdagen eller torsdagen.

Citat:
”På torsdagen twittrade även jag. Jag delade med mig av mina erfarenheter av sexuella trakasserier, främst i mediebranschen. Jag använde taggen #prataomdet. Dammluckorna var öppna. Odjuret utsläppt".

Hur öppnade man dammluckorna och hur släppte man ut odjuret? Jag sammanfattar:

Citat:
-Vi satte upp en blogg för att kunna länka till våra texter, och till andras.
-Jag satt halva natten och läste texter
-vi kontaktade olika tidningar och sajter för publicering av texter och på fredagen började journalisterna ringa
-Vi flyttade bloggen till prataomdet.se, fortsatte ha koll på twitterflödet och fångade upp och länkade till bloggposter som skrevs.
-Vi pratade med medier och vi fortsatte fila på våra egna personliga texter.
-Vi påbörjade också översättning av texter till engelska eftersom #prataomdet rönte internationellt intresse, genom hashtaggen #talkaboutit.
-Igår lördag, satte vi upp en sida på Facebook, som fick över tusen fans under gårdagen.

Omfattande och kvalificerat arbete. Resultatet är lysande:

Citat:
"Idag, i morgon och resten av veckan kommer texter att publiceras som handlar om att #prataomdet, i mängder av svenska medier. Vårt nätverk består av ett flertal skribenter....
Om du är redaktör för en tidning och vill publicera en artikel – hör av dig, vi levererar...
Eftersom vi fått sådana enorma, helt oförutsedda mängder respons jobbar vi på att organisera oss."

Det finns tre frågor som jag undrar över.
1. Mymlan är central i arbetet, kanske i kraft av sin kompetens inom twitter och sociala media, men hon kommer inte riktigt in i arbetet förrän på torsdag. Det är Koljonen som tar ledningen. Är Koljonen och Mymlan två olika nätverk, med olika dagordningar i #prataomdet?
2. Vilka är ”vi” i alla de aktiviter under onsdag- söndag som Mymlan skriver om?
3. Finns det informella kontakter med personer på Prime, Timbro eller andra PR-byråer under processen, och hur utnyttjas de i så fall?
Senast redigerad av trenterx 2011-01-23 kl. 22:45.
Citera
2011-01-23, 22:59
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Jag jämförde Mymlans berättelse med twitterflödet hos Johanna Koljonen 13-14 december.

Så här skriver Mymlan/Sofia Mirjamsdotter i sin blogg söndagen den 19 december.
http://samesamebutdifferent.se/2010/12/19/prataomdet/

Att Koljonen initierar detta under tisdag kväll (14 december) är också den bild man får från hennes egna twitter. Jag hittar dock inget i Koljonens twitter som tyder på kontakt med Mymlan under tisdag kväll. Mymlan fortsätter:

Mymlan, verkar det som, kommer in i det hela sent under onsdagen eller torsdagen.

Hur öppnade man dammluckorna och hur släppte man ut odjuret? Jag sammanfattar:

Omfattande och kvalificerat arbete. Resultatet är lysande:

Det finns tre frågor som jag undrar över.
1. Mymlan är central i arbetet, kanske i kraft av sin kompetens inom twitter och sociala media, men hon kommer inte riktigt in i arbetet förrän på torsdag. Det är Koljonen som tar ledningen. Är Koljonen och Mymlan två olika nätverk, med olika dagordningar i #prataomdet?
2. Vilka är ”vi” i alla de aktiviter under onsdag- söndag som Mymlan skriver om?
3. Finns det informella kontakter med personer på Prime, Timbro eller andra PR-byråer under processen, och hur utnyttjas de i så fall?

De tolv skribenterna var klara redan på tisdag kväll. Det verkar som @mymlan fick en inbjudan att vara med på onsdagen.
@mymlan following! 7:35 AM Dec 15th, 2010 via Twitter for iPad in reply to mymlan
Citera
2011-01-23, 23:40
Medlem
Tack för ett fantastiskt grävjobb, det har varit ett nöje att följa tråden!
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det trista är att gammalmedia aldrig kommer att granska sig själv. Alla är ju inblandade i den här kampanjen
Därför är det extra viktigt att vi agerar genom att t.ex. anmäla SVT Debatt och Medierna till granskningsnämnden för radio & tv. Det kan man göra online på http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Gra...ogram/Anmalan/.

Finns det andra sätt att utkräva ansvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in