Jag jämförde Mymlans berättelse med twitterflödet hos Johanna Koljonen 13-14 december.
Så här skriver Mymlan/Sofia Mirjamsdotter i sin blogg söndagen den 19 december.
http://samesamebutdifferent.se/2010/12/19/prataomdet/
Citat:
”Det började i tisdags kväll. Johanna Koljonen – @jocxy på Twitter – twittrade om sina erfarenheter... Och någonstans där, sent i tisdags kväll, föddes idén att skriva om detta. På många ställen, samtidigt. I etablerade medier.”
Att Koljonen initierar detta under tisdag kväll (14 december) är också den bild man får från hennes egna twitter. Jag hittar dock inget i Koljonens twitter som tyder på kontakt med Mymlan under tisdag kväll. Mymlan fortsätter:
Citat:
”Under onsdagen började ett löst nätverk att ta form. Skribenter och redaktörer försökte samordna publicering av artiklar på temat #prataomdet. Vi började skriva och läste och kritiserade varandras texter”.
Mymlan, verkar det som, kommer in i det hela sent under onsdagen eller torsdagen.
Citat:
”På torsdagen twittrade även jag. Jag delade med mig av mina erfarenheter av sexuella trakasserier, främst i mediebranschen. Jag använde taggen #prataomdet. Dammluckorna var öppna. Odjuret utsläppt".
Hur öppnade man dammluckorna och hur släppte man ut odjuret? Jag sammanfattar:
Citat:
-Vi satte upp en blogg för att kunna länka till våra texter, och till andras.
-Jag satt halva natten och läste texter
-vi kontaktade olika tidningar och sajter för publicering av texter och på fredagen började journalisterna ringa
-Vi flyttade bloggen till prataomdet.se, fortsatte ha koll på twitterflödet och fångade upp och länkade till bloggposter som skrevs.
-Vi pratade med medier och vi fortsatte fila på våra egna personliga texter.
-Vi påbörjade också översättning av texter till engelska eftersom #prataomdet rönte internationellt intresse, genom hashtaggen #talkaboutit.
-Igår lördag, satte vi upp en sida på Facebook, som fick över tusen fans under gårdagen.
Omfattande och kvalificerat arbete. Resultatet är lysande:
Citat:
"Idag, i morgon och resten av veckan kommer texter att publiceras som handlar om att #prataomdet, i mängder av svenska medier. Vårt nätverk består av ett flertal skribenter....
Om du är redaktör för en tidning och vill publicera en artikel – hör av dig, vi levererar...
Eftersom vi fått sådana enorma, helt oförutsedda mängder respons jobbar vi på att organisera oss."
Det finns tre frågor som jag undrar över.
1. Mymlan är central i arbetet, kanske i kraft av sin kompetens inom twitter och sociala media, men hon kommer inte riktigt in i arbetet förrän på torsdag. Det är Koljonen som tar ledningen.
Är Koljonen och Mymlan två olika nätverk, med olika dagordningar i #prataomdet?
2.
Vilka är ”vi” i alla de aktiviter under onsdag- söndag som Mymlan skriver om?
3.
Finns det informella kontakter med personer på Prime, Timbro eller andra PR-byråer under processen, och hur utnyttjas de i så fall?