2011-01-29, 14:44
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Retar mig fortfarande på "men vi ville bara prata om det, hade inget med Assange att göra" försvaret.

Guardian.co.uk, Saturday 18 December 2010 21.30 GMT
http://www.guardian.co.uk/media/2010...kileaks-cables

dessa 2 mail, med 2 minuters mellanrum var startsignalen för guardian!

@mediaguardian in swedish #prataomdet also on prataomdet.se - most major newspaper will publish stories as well. Check it out, it's big.
12:07 AM Dec 18th, 2010 via TweetDeck in reply to mediaguardian

@mediaguardian have you seen #talkaboutit in Sweden? A Twitter-quake, personal stories about sex & boundries, re Assange alligations...
12:05 AM Dec 18th, 2010 via TweetDeck in reply to mediaguardian
Citera
2011-01-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ja, det är ytterst intressant att man hamnar hela tiden tillbaks till Prime

En intressant information i sammanhanget är att innan Reinfeldt tog över moderaterna så ska PR-byrån Springtime haft kontrakt med både Moderaterna och Svenskt Näringsliv. Men grundarna av Springtime tillhör Moderaternas liberala fraktion, så när Reinfeldt tog över så förlorade Springtime de kontrakten efter ett tag och i varje fall Svenskt Näringsliv kontraktet gick till Prime istället.
Senast redigerad av f-boy 2011-01-29 kl. 14:49.
Citera
2011-01-29, 14:52
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
dessa 2 mail, med 2 minuters mellanrum var startsignalen för guardian!

@mediaguardian in swedish #prataomdet also on prataomdet.se - most major newspaper will publish stories as well. Check it out, it's big.
12:07 AM Dec 18th, 2010 via TweetDeck in reply to mediaguardian

@mediaguardian have you seen #talkaboutit in Sweden? A Twitter-quake, personal stories about sex & boundries, re Assange alligations...
12:05 AM Dec 18th, 2010 via TweetDeck in reply to mediaguardian

Jag såg de där i tråden tidigare, vems twitter konto är det där skrivet från?
Citera
2011-01-29, 14:53
Medlem
Citat:
Ett förtydligande bara. Att kampanjen i sig skulle haft något annat på agendan håller jag för osannolikt.

Däremot fungera som tändhatt för andra agendor, som åker snålskjuts och ser möjlighet att kunna profitera på kampanjen. Den kom så att säga flygande rakt in i munnen!

Dock vidhåller jag att kampanjen i sig är ett skitjobb och ett hafsverk utfört av ett gäng amatörer

Fast det är fel, inifrån ser en PR-kampanj av proffs faktiskt ut just så här. Det är bara det att utifrån får man aldrig chansen att se det för det är bara det som faktiskt syns i media man ser. Så att allt hålls ihop av silvertejp bakom kulisserna spelar ingen roll.

Om du filtrerar bort twitterströmmarna och bara kollar på artiklar och reportage i media så är den hur professionell som helst.
Citera
2011-01-29, 14:56
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Retar mig fortfarande på "men vi ville bara prata om det, hade inget med Assange att göra" försvaret.

Citat:
A new campaign called "talkaboutit" has been started online by Swedish women to defend the accusers from the extraordinary verbal attacks being made after Johanna Koljonen, of the Swedish thinktank Lacrimosa, wrote passionately this week in favour of justice being seen to take its course. But many young activists in the UK see a conspiracy with the power of the US at its heart.
Guardian.co.uk, Saturday 18 December 2010 21.30 GMT
http://www.guardian.co.uk/media/2010...kileaks-cables

The Swedish think tank Lacrimosa???? En ytterligare referens till Lacrimosa hittade jag här. Här refererar man till Johanna Palmström. Annars är texten identisk med den i the Guardian. Guardians text kom den 18 december, bloggen nedan den 19.e december.

http://antonyloewenstein.com/?s=talkaboutit

A new campaign called “talkaboutit” has been started online by Swedish women to defend the accusers from the extraordinary verbal attacks being made after Johanna Palmstom, of the Swedish thinktank Lacrimosa, wrote passionately this week in favour of justice being seen to take its course.

Palmström är kompis med Jessica Valenti
http://www.johannapalmstrom.se/
Citera
2011-01-29, 15:01
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Jag tycker du drar fel slutsats. Den kampanj du beskriver är exakt vad man kan vänta sig bli resultatet om det ligger en PR-byrå bakom med en budget på ca 500kSE-2MSEK

Det du förväntat dig handlar snarare om vad man kunde fått för en budget på 10-30 MSEK eller om det varit en "gräsrotskampanj" organiserad av LO eller RFSU.

Om vi tar på foliehatten en stund och antar att det finns en PR-byrå med en budget på säg 100MSEK bakom hela kampanjen mot Assange. Då brände de ca 20-30MSEK i starten under perioden augusti-oktober. Nu befinner sig kampanjen i en transportsträcka av okänd längd därför så håller man liv i kampanjen med lågbudgetinsatser men med relativt hög kreativitetsfaktor, typ #prataomdet, för att inte bränna budgeten för fort men hålla liv i frågan. Dessutom ligger mycket av budgeten för mellanperioden på löner till ca 4 personer (eller mer) som på heltid (och i skift 24/7) stöttar kampanjen med forumkommentarer och i tidningarnas diskussionsfält. När det närmar sig endgame så räknar man med att bränna ca 30MSEK till och då vill man ändå ha 10-20MSEK kvar i reserv ifall allt inte går som man tänkt sig.

Det du skriver är plausibelt om det fanns roder och styrning. Här ser vi en skock yra höns som vill mycket, men när det kommer till kritan intet förmår. Om det är en delkampanj i en större kampanj så måste nog några söka nya jobb. Tvärt om med tanke på genomförandet så kan isf hela kampanjen gå i stå och slå tillbaka, och hårt dessutom! Det är isf en "lose canon" som ingen har kontroll på. Assagne kan om det vill sig väl kliva ut som en om möjligt ännu större ikon pga debaclet. För mig är kampanjen så gott som död och jag väntar nu bara på en stillsam begravning i kretsen av de närmaste
Citera
2011-01-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
The Swedish think tank Lacrimosa???? En ytterligare referens till Lacrimosa hittade jag här. Här refererar man till Johanna Palmström. Annars är texten identisk med den i the Guardian. Guardians text kom den 18 december, bloggen nedan den 19.e december.

http://antonyloewenstein.com/?s=talkaboutit

A new campaign called “talkaboutit” has been started online by Swedish women to defend the accusers from the extraordinary verbal attacks being made after Johanna Palmstom, of the Swedish thinktank Lacrimosa, wrote passionately this week in favour of justice being seen to take its course.

Palmström är kompis med Jessica Valenti
http://www.johannapalmstrom.se/

Lacrimosa

http://www.teaterlacrimosa.net/

Citat:
Teater Lacrimosa feministisk teater och tankesmedja

Teater Lacrimosa
producerar feministisk dramatik och
utmanar de dammiga föreställningarna
om kön på scenen. Vi arbetar med humoristiska översättningar av en allvarlig
tematik och en vardaglig identifiering av strukturella problem. Genom humor, lust
och självironi ger vi kvinnor och kvinnors berättelser större plats på scenen.

Tankesmedjan Lacrimosa
arbetar med opinionsbildning
och skriver böcker om feminism.
Citera
2011-01-29, 15:03
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Jag såg de där i tråden tidigare, vems twitter konto är det där skrivet från?

Min favorit på UR

Ulrika Nulty, finns tidigare i tråden!
Citera
2011-01-29, 15:03
Medlem
Citat:
Det du skriver är plausibelt om det fanns roder och styrning. Här ser vi en skock yra höns som vill mycket, men när det kommer till kritan intet förmår. Om det är en delkampanj i en större kampanj så måste nog några söka nya jobb. Tvärt om med tanke på genomförandet så kan isf hela kampanjen gå i stå och slå tillbaka, och hårt dessutom! Det är isf en "lose canon" som ingen har kontroll på. Assagne kan om det vill sig väl kliva ut som en om möjligt ännu större ikon pga debaclet. För mig är kampanjen så gott som död och jag väntar nu bara på en stillsam begravning i kretsen av de närmaste

Kan det vara så att Lacrimosa fick ett uppdrag av t ex Prime att göra en mindre delkampanj?
Citera
2011-01-29, 15:14
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Min favorit på UR

Ulrika Nulty, finns tidigare i tråden!

tack för det, borde jag ha förstått, hon är ju jättepigg på att försvara denna "gräsrotsrörelse".

För övrigt: lacrimosa på latin betyder begråta, sörja över eller rätt och slätt gråta.
Citera
2011-01-29, 15:15
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Fast det är fel, inifrån ser en PR-kampanj av proffs faktiskt ut just så här. Det är bara det att utifrån får man aldrig chansen att se det för det är bara det som faktiskt syns i media man ser. Så att allt hålls ihop av silvertejp bakom kulisserna spelar ingen roll.

Om du filtrerar bort twitterströmmarna och bara kollar på artiklar och reportage i media så är den hur professionell som helst.

Syftet måste väl ändå vara att skapa en stabil plattform med god kontroll på utvecklingen. Nu riskerar den att smälla i ansiktet på avsändaren. Det kan väl ändå inte vara tanken. Tanken isf måste vara att skapa stabilt och långsiktigt tryck i önskad riktning och med ett förväntat resultat. Då tycker jag att analysen i uppstarten brister och definitivt handhavandet.
Citera
2011-01-29, 15:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Syftet måste väl ändå vara att skapa en stabil plattform med god kontroll på utvecklingen. Nu riskerar den att smälla i ansiktet på avsändaren. Det kan väl ändå inte vara tanken. Tanken isf måste vara att skapa stabilt och långsiktigt tryck i önskad riktning och med ett förväntat resultat. Då tycker jag att analysen i uppstarten brister och definitivt handhavandet.

Sex månader som de facto frihetsberövad, ännu ett land som inte tillåter en etablering, stora manipulerade opinioner som ger badwill på de få områden som var sårbara: den personliga vinkeln, en av de mest effektiva pk-kortslutningarna vi sett i Sverige, och ett gigantiskt förlöjligande av hela den förvirrade supporterkåren på köpet, från radikala feminister till blåögda länder som Sverige. Här finns många som jublar och inte kunde ha önskat sig något bättre, näst ett lönnmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in