2011-01-29, 11:00
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanceBaby
Tyvärr, allt tyder på att Johanna Koljonens första twitter var helt äkta. Hon verkar bara vara för dum för att kunna dra igång nått sånt här. Dessutom tror jag inte hon rör sig i PR kretsar överhuvudtaget. Dock kan hennes twitter snappats upp av självutnämnda experter på socialamedier såsom mymlan och isobelverkstad. De har båda många kontaktytor mot PR-firmor, men kan också planerat detta utan yttre påverkan. Koljonen har nog bara varit en duktig idiot.

Sen förstår jag inte riktigt det här med "mediemannen". Om han våldtagit henne i 2:an så förtjänar han väl att hängas ut? Och även dömas om inte brottet är preskriberat. Varför okej att hänga ut JA men inte mediemannen? Det kan väl inte vara så att om hans namn kom ut så skulle han kunna tänkas vilja försvara sig och vi skulle få höra en annan version av händelseförloppet. I fallet JA så tar givetvis media ställning mot honom eftersom wikileaks i grunden är ett bevis för medias totala misslyckande. Om de skulle ge sig på en känd medieman så kan man kanske förvänta sig lite kritiska frågor från media.
Jag tar mig friheten att citera ur min blogg:
Hur spontant var det? Eller var hela twittrandet planerat från början?
"Vad tror ni följderna skulle vara om jag skrev om det här tex på DN Kultur - eller på debattsidan i en kvällstidning? Jag får om jag vill. 8:09 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad.
Inte ens Johanna Koljonen kan väl vara säker på att få i en artikel om analsex på tidningarns kultursidor? Ringde hon DN:s kulturchef Björn Wiman innan han hann till jobbet? Eller hade de pratat om det dagen innan?
Johanna fortsätter så här:
"Kulturchefer och hugade skribenter kan ju höra av sig till mig. Just a thought. 8:20 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad"
(http://oldwolf-vindenviskarmittnamn....det-del-2.html)
Citera
2011-01-29, 11:16
Medlem
DanceBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jag tar mig friheten att citera ur min blogg:
Hur spontant var det? Eller var hela twittrandet planerat från början?
"Vad tror ni följderna skulle vara om jag skrev om det här tex på DN Kultur - eller på debattsidan i en kvällstidning? Jag får om jag vill. 8:09 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad.
Inte ens Johanna Koljonen kan väl vara säker på att få i en artikel om analsex på tidningarns kultursidor? Ringde hon DN:s kulturchef Björn Wiman innan han hann till jobbet? Eller hade de pratat om det dagen innan?
Johanna fortsätter så här:
"Kulturchefer och hugade skribenter kan ju höra av sig till mig. Just a thought. 8:20 PM Dec 14th, 2010 via Twitter for iPad"
(http://oldwolf-vindenviskarmittnamn....det-del-2.html)

Finns inget i detta som bevisar någonting. Hon kan helt enkelt fått ett sådant förtroende att hon får skriva vad hon vill. Sen tar givetvis den ansvarige utgivaren alltid ett slutgiltigt beslut innan allt trycks. Eller så uttalar sig hon bara mytomaniskt. Det är ju trots allt twitter vi pratar om.

Var detta hennes absolut första twitter i frågan?
Citera
2011-01-29, 11:28
Medlem
Till Sofia Wilén: Nu är rätt tillfälle att ta avstånd från fulspelet som vi bevittnar i kretsen runt Anna Ardin. Låt dig inte representeras av dessa falskspelare som endast agerar i eget intresse.

#Prataomdet, och du kommer att få mycket respekt! Blev du pressad att göra anmälan, eller ändra ditt vittnesmål? Berätta! Alla som söker sanningen skulle se dig som en hjälte.
Citera
2011-01-29, 11:40
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Tyvärr, allt tyder på att Johanna Koljonens första twitter var helt äkta. Hon verkar bara vara för dum för att kunna dra igång nått sånt här. Dessutom tror jag inte hon rör sig i PR kretsar överhuvudtaget. Dock kan hennes twitter snappats upp av självutnämnda experter på socialamedier såsom mymlan och isobelverkstad. De har båda många kontaktytor mot PR-firmor, men kan också planerat detta utan yttre påverkan. Koljonen har nog bara varit en duktig idiot.

Sen förstår jag inte riktigt det här med "mediemannen". Om han våldtagit henne i 2:an så förtjänar han väl att hängas ut? Och även dömas om inte brottet är preskriberat. Varför okej att hänga ut JA men inte mediemannen? Det kan väl inte vara så att om hans namn kom ut så skulle han kunna tänkas vilja försvara sig och vi skulle få höra en annan version av händelseförloppet. I fallet JA så tar givetvis media ställning mot honom eftersom wikileaks i grunden är ett bevis för medias totala misslyckande. Om de skulle ge sig på en känd medieman så kan man kanske förvänta sig lite kritiska frågor från media.

Jag tror du har rätt.
Men hon är inte "bara" dum. Hon ljuger också medvetet och utstuderat:
Från hennes första text på DN http://www.dn.se/nyheter/sverige/twi...ella-overgrepp

Den spontant påkomna hashtaggen #prataomdet var egentligen mest ämnad som ett hjälpmedel att hitta artiklar och blogginlägg i ämnet. Men hundratals twittrare hakade på och inom ett dygn bildades ett enormt och svåröverskådligt flöde av egna berättelser och personliga kommentarer på temat övergrepp.

– Idén är att dela med sig av sina erfarenheter i stället för att ordna ett upprop där man bara uppmanar folk att prata om det. På så vis bryter man en vall där det inte längre blir lika pinsamt att prata om det och människor verkar ha ett enormt behov av att berätta, säger Johanna Koljonen.

Så ut-studerat ljuger man inte om man "bara" är dum (eller så skriver andra åt en).
Citera
2011-01-29, 11:41
Medlem
DanceBabys avatar
Citat:
Piratpartiets ledare Anna Troberg förklarade exempelvis för personer som talat om sexuella övergrepp och gråzoner under taggen #prataomdet att "en offerkofta är bara en tvångströja med mysigare namn" i UR:s prataomsex-program i P1 i onsdags diskuterade Sakine Madon och Maria Sveland kvinnor och offer, och även om de inte kom så långt tycks Madon också använda begreppet offer som något som inte går att kombinera med att vara aktivt subjekt.

Isobel kämpar på...

http://www.expressen.se/ledare/isobe...m-ar-ett-offer
Citera
2011-01-29, 11:42
Medlem
DanceBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotten
Jag tror du har rätt.
Från hennes första text på DN http://www.dn.se/nyheter/sverige/twi...ella-overgrepp

Den spontant påkomna hashtaggen #prataomdet var egentligen mest ämnad som ett hjälpmedel att hitta artiklar och blogginlägg i ämnet. Men hundratals twittrare hakade på och inom ett dygn bildades ett enormt och svåröverskådligt flöde av egna berättelser och personliga kommentarer på temat övergrepp.

– Idén är att dela med sig av sina erfarenheter i stället för att ordna ett upprop där man bara uppmanar folk att prata om det. På så vis bryter man en vall där det inte längre blir lika pinsamt att prata om det och människor verkar ha ett enormt behov av att berätta, säger Johanna Koljonen.

Så ut-studerat ljuger man inte om man "bara" är dum (eller så skriver andra åt en).

Tror på det sista du skrev. Hon har inte kommit på detta själv. Det har andra gjort åt henne. Så "dum" kvarstår.
Citera
2011-01-29, 12:05
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
Ordspråket " ju fler kockar" är det bäst passande i JA:s äventyr.

De 13 "lärjungarna" har fortfarande INTE fattat att dom inom något år från nu kommer att finnas med i världshistorien med bilder och allt som ett gäng rabiata överstepräster i IT-sfären, vars mål var att hjälpa sin "vän" till vilket pris som helst. Att Wiki förorsakat en revolution i arabvärlden ska då jämföras med twitter-försvaret om ett taskigt ligg på Tjurbergsgatan, det är fan i mig en Monthy-Pyton klassiker.

Att Eric Fichtelius hängde på för att sälja in sin tecknade sexfilm och upplät plats och mediautrymme på statliga UR på JA:s bekostnad är nog hans absolut sämsta val, om vi jämför med hans tidigare intervjuer med G.Persson som orsakade att han fick sparken från SVT, frågan är vad styrelsen för UR står nu när "figgan" står med brallorna nere....

Jag efterlyste tidigare en s.k "shitlist" på de som varit mest aktiva i att svartmåla JA, här har grävarna på FB fått fram mycket matnyttigt, speciellt tack och cred till Veritas-detector. Nu har jag tagit veritas lista och bara lagt ut namnen + 2 till, tänkte här att vi nu sorterar och filtrerar ut de namn inom media som varit i farten där vi sen går igenom dessa och gräver personvis, så klipp och klistra och bidra gärna om ni har en het spekulant.

tycker nog att Ulrika Nulty förtjänar en plats på listan(också UR)

För dessa fina twitter och aktivt del i att försöka sprida verket till England
klev på den 16:e med gjorde vad hon kunde för att jobba ifatt

@mymlan min bästis i 6:an var ett huvud längre än mig, tror jag utvecklade mitt korthetskomplex då... ;-) (ping @asaavdic )
6:08 PM Jan 10th via Twitter for iPhone in reply to mymlan

@Pelletsmaskinen @viita (@jocxy) nä DN har exclusive premiär på texten.
Sat Dec 18 2010 03:45:08 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone in reply to Pelletsmaskinen

@mediaguardian in swedish #prataomdet also on prataomdet.se - most major newspaper will publish stories as well. Check it out, it's big.
12:07 AM Dec 18th, 2010 via TweetDeck in reply to mediaguardian

@mediaguardian have you seen #talkaboutit in Sweden? A Twitter-quake, personal stories about sex & boundries, re Assange alligations...
12:05 AM Dec 18th, 2010 via TweetDeck in reply to mediaguardian

@emanuelkarlsten @joxcy @elingrelsson @mymlan tänkte försöka sprida taggen #talkaboutit oxå, tror det finns många som vill prata där ute...
Thu Dec 16 2010 18:26:04 (V�steuropa, normaltid) via Twitter for iPhone in reply to emanuelkarlsten

@ensmula inte tar ställning i skuldfrågan, mer som en support att de vågat anmäla alfahannen, sånt man själv aldrig skulle våga göra.
5:38 PM Dec 16th, 2010 via Twitter for iPhone in reply to ensmula

Initiated by swe radio/tv-presenter @joxcy the campaign now has a blog: http://prataomdet.wordpress.com/ #prataomdet #talkaboutit
5:34 PM Dec 16th, 2010 via Twitter for iPhone

Johannes Axner känns också angeläget
Citera
2011-01-29, 12:05
Medlem
MilitantCanibals avatar
Jag har funderat på hur smart det egentligen är att använda Twitter till sånt här? Formatet är ju så begränsat. Om de nu så gärna ville #prataomdet, varför inte bara start en tråd på Flashback? Eller Familjeliv, om det passar dem bättre. Här kan de ju skriva anonymt, och därmed mera öppenhjärtligt. Dessutom hade de nog fått fler läsare och skrivare. Och kritiker förstås. Det är väl där skon klämmer?
Citera
2011-01-29, 12:17
Medlem
Tallkottens avatar
Citat:
Tror på det sista du skrev. Hon har inte kommit på detta själv. Det har andra gjort åt henne. Så "dum" kvarstår.

Btw, i många bloggar som börjat fatta att det är nått fishy bakom #Prataomdet så beskrivs nätverket som några supermediapersoner som tjänar mycket bra med pengar? Stämmer verkligen detta?

Att leva på frilans av artiklar som man får in en här och en där (och tydligen då tvingas träffa någon som vill trycka in den här och där) ger det verkligen så mycket pengar?

Min magkänsla säger mig att vilken random hantverkare som helst drar in mer pengar än medianen i detta nätverk. Har jag fel? Någon som kollat?
Citera
2011-01-29, 12:20
Medlem
Citat:

Misstänker att "mediemannen" är ren fiction. Han finns nog bara i #prataomdet-kampanjen.
Citera
2011-01-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotten
Jag tror du har rätt.

Det där är intressant.
Hur många berättelser hade kommit fram innan koljonens öppningsartikeln t.ex?
Citera
2011-01-29, 12:36
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Misstänker att "mediemannen" är ren fiction. Han finns nog bara i #prataomdet-kampanjen.

Var ju inte bara Koljonen som hade en medieman, Cissi Wallin hade också en.

Citat:
@cissiwallin
Cissi Wallin
Person undrar varför jag inte outa mediemannen som våldtog mig. Ett skäl: Jag vill inte åka dit för förtal. #prataomdet
20 Dec via web
http://twitter.com/#!/mymlan/statuses/16821850260643840

Här är hennes prata om det:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...an-valdtog-mig

Quetzala Blanco drev lite med henne och hela rörelsen i ett sarkastiskt inlägg här
Citat:
*Funderat över varför det aldrig är några mäktiga mediemän som vill ”våldta” mig.

För vilket hon avkrävdes en ursäkt, men det man fick som svar var När Lammen Tystnar
Citat:
I går morse kom jag till jobbet, loggade in på bildbyråerna, kollade paparazzibilder på Megan Fox på beachen, drack lite kaffe, lyssnade på Mink De Ville och PANG – ser att Cissi Vallin toppar Nyheter24 med en prataomdet-krönika om en mäktig mediaman som ska ha våldtagit henne. Det ringer en klocka någonstans i huvudet…
FUCK det är ju hon!
Det är ju hon och hennes nippriga polare som ringde runt till mig och en massa andra tjejer för flera år sedan och sade något i stil med:
– Jag har hört att den här mannen (då namngav tjejen honom i telefon) har gjort det och det mot dig och vi är flera tjejer som råkat ut för honom.

Någon av de här tjejerna ringde även en av mina bästa tjejkompisar och sade att ”jag har hört att han gjorde det och det mot dig på Riche i förgår” eller nåt sånt där sjukt – vilket bara var ren lögn och påhittat skitsnack. Både jag och mina kompisar sade vänligt (nåja) men bestämt nej till att delta i den här häxjakten och hetsjakten. För hur gärna de här tjejerna än ville det så hade vi inte blivit ”utsatta” för någon mäktig medieman och vi tänkte inte vara med och ”bygga ett case” baserat på en massa påhittade rykten. Jag pratade med en advokat som i sin tur ringde de här tjejerna och de lugnade ner sig.
Nå väl.
Jag tycker det är helt åt helvete det som Cissi Vallin håller på med. Någon skrev att det ”inte var gulligt” av mig att skriva som jag gjorde i min blogg. När blev att prata om det något gulligt? Går man ut och pratar om det – i Cissis fall – anklagar en annan person för ett jävligt rått och grovt brott som våldtäkt – får man vara beredd på att det kommer bli jobbigt som fan. En våldtäkt slutar ju inte vid själva handlingen utan pågår för alltid. Är det rättvist? Nej. Folk kan säga att du kommer bli hel men man blir aldrig hel efteråt. Det är vidrigt, jag vet, det gör ont, jag vet det också. Det är vidrigt att bli fasthållen av nån äcklig torsk, det är vidrigt att sitta på en tråkig eskortmiddag, det är vidrigt att bli våldtagen av en eller två eller tre eller fyra snubbar du trodde du var kompis med, det är vidrigt att med våld bli tvingad till någonting man inte vill, jag vet.
Det blöder, det gör ont, det svider. Du kommer bli ifrågasatt. Ord kommer stå mot ord. Hans berättelse eller hennes berättelse. Du kommer se bilder på dig själv när du var en ganska glad och liten 7-åring med hela livet framför dig och så kommer du undra varför det blev som det blev och om det alltid ska göra så jävla ont. Japp, det ska det.
Det är otroligt modigt att gå ut och prata om det. Det är inte modigt att gå ut och prata om det och sedan känna sig hånad. Vakna upp för fan. Vad är nästa steg– känna sig kränkt? Men det är väl inte rättvist att bli hånad och kränkt? Nej det är sjukt orättvist. Men så är det.
Men vi kanske bara får prata om det ur ett offers synvinkel? Finns det några prataomdet-regler på jävla Twitter? Förmodligen gör det det. Det är väl mest bekvämt så.
Senast redigerad av Kattafanken 2011-01-29 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in