2011-04-16, 21:01
Medlem
Felet Troberg och hela Piratpartiet gör är att de inte verkar se några som helst problem med hur assange-fallet har hanterats av svensk polis och domstolsväsende.

Hade de gjort det så hade de ju slagit på stora trumman och drivit en kampanj och tagit hem feta politiska poänger. De hade kunnat stått i aktuelltstudion, i agenda och så vidare.

men det gör inte Anna troberg.

för hon verkar inte tycka att det har varit något fel på polisens hanterande av det hela.

hon kanske vet. hon var ju trots allt mitt uppe i det hela och såg hur allt gick till.
Citera
2011-04-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opemma
Vilken är min socialgrupp?

Tack för tipset annars, hade tänkt att botanisera runt på forumet. Så du tycker inte att öppenhjärtlighet är modigt? Nåväl, vi är alla olika, för mig är det otroligt modigt att hänga ut sig offentligt och icke-anonymt, vad det än sker online.

Mymlan är knappast öppenhjärtlig. Hon är karriärist som försöker profilera sig som en sorts expert på moderna sociala medier. JA var ju ett passande dragplåster.
Citera
2011-04-16, 21:04
Medlem
opemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Ja, de är ju inte samma. Jag tänkte att någon (vem?) kanske kanske sagt till dig att Ivan och @aardin_ett_svin är samma person.

Jag har sett folk på twitter inbilla sig att Figaropravda/Veritas-detector/aardin_ett_svin/m.fl konton som figurerat just i taggen #prataomdet är alla en och samma person. Det slog mig att man gärna buntar ihop dessa konton till att vara samma person för att man inte vill inse att det finns flera personer, riktigt många till och med, som ställer sig samma eller liknande frågor. Bara så att vi har det på bordet, de olika namnen som postar i den här tråden är inte heller samma person.

Ja, det är nog en hyggligt bra teori *nickar* I det här fallet var det inte riktigt åsikten som jag knäreflexade för, utan tanken att en och samma person (som jag ändå uppskattar nog att till och med kunna gräla med) skulle köra good cop bad cop mot mig. Nånstans tror jag att du har rätt dock.
Citera
2011-04-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Sen har vi ju den intressanta militära övningen som handlade om "typ" sociala medier i krigstid eller liknande , den i Enköping där flera prata om det människor ingick.För att utbildas till statens lakejer på nätet. Detta är inget att ta lätt på. Det är mycket allvarligt och att piratpartiet går armkrok med dessa människor hjälper INTE på något sätt PPs trovärdighet. Alls. Tvärtom det är sådant som PP ska ha koll på och hålla ett granskande öga på för medborgarnas, medlemmarnas och väljarnas räkning. Det är sånt vi förväntar oss av PP inte att ränna Ardinskans och Borgström&BODSTRÖMS ärenden. Det är ett svek.
Minns ni Bodströms bästa?

Jag tror att den största faran för Piratpartiet är när dess företrädare hellre börjar associera sig till den etablerade politikeradeln d.v.s. rödingarna och blåingarna och gröningarna (samt bruningarna) i riksdagen.

Men vill man göra en ekonomisk karriär på politik så kan strategin att vänslas med politikeradeln vara ett recept för framgång, men på bekostnad av ideologin och väljarnas förtroende.
Citera
2011-04-16, 21:12
Medlem
opemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Förstår du/ni den enorma besvikelse och ilska de flesta av oss här känner inför piratpartiets inställning i Assangefrågan ? Du förstår nog att många av oss är gamla pirater som varit med redan från början och har arbetat väldigt hårt för piratrörelsen för att sedan se den skjutas i sank i och med att ni har fått problem med att rangordna era sympatier.

Såhär är det ju, när man inom sig har flera olika sympatier som jag själv tex, jag är feminist javisst, pirat såklart samt allmänt vänster. Nå för mig är rangordningen i det här fallet mycket enkel och det borde den vara för dig Troberg med flera, och lyssna nu på att JAG ska behöva säga detta till dig, vilket känns otroligt ironiskt men det verkar som om ni behöver höra det igen:
Yttrandefriheten MÅSTE i alla lägen ALLTID prioriteras högst av alla ideologier. Varför? Jo för utan yttrandefrihet kan inga andra frågor drivas.
Så enkelt är det allt börjar och slutar med yttrandefriheten det trodde jag PP av alla hade klart för sig men så verkar inte vara fallet. Och att skjuta Wikileaks i sank via Assange är detsamma som att spela motståndarna RAKT i händerna och ge trumf på hand till de som vill begränsa friheten på nätet. Detta måste ni ha klart för er och agera därefter.

Först när ni börjar agera utifrån ideologins bästa kan ni påräkna vårt stöd igen. Och att Assange och därmed wikileaks rentvås är för ideologins bästa det kan det knappast råda något tvivel om.
Jag är införstådd med att du endast talar för dig själv här och nu.

Jag både förstår och inte förstår, om jag ska vara ärlig. PP har inte tagit ställning i Assange-fallet (jag tänker för att det kanske egentligen inte funnits nån egentlig konsensus bland de som håller kontakt dagligen med partiarbetet). Fattar jag det rätt som uppfattar det som att eftersom så inte skett, så ser det ut som att PP _har_ tagit ställning åt andra hållet? Men vad har partiet gjort, menar du, som framstår ta ställning _mot_ yttrandefrihet? PP stöder Wikileaks på precis alla sätt som finns tillgängliga, till och med genom att erbjuda serverutrymme.

Och en sidonotering; jag vet inte riktigt hur OT vi kan gå i den här tråden, som jag antar handlar om gräv kring #prataomdet?
Citera
2011-04-16, 21:15
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Jag tror att den största faran för Piratpartiet är när dess företrädare hellre börjar associera sig till den etablerade politikeradeln d.v.s. rödingarna och blåingarna och gröningarna (samt bruningarna) i riksdagen.

Men vill man göra en ekonomisk karriär på politik så kan strategin att vänslas med politikeradeln vara ett recept för framgång, men på bekostnad av ideologin och väljarnas förtroende.

Piratpartiet måste "Go back to the roots" de riktiga gräsrötterna om de ska överleva. Skippa konstgräset de har inga rötter.

http://www.youtube.com/watch?v=1qW9-s3ITbU
Citera
2011-04-16, 21:16
Medlem
Låt oss klarställa följande:

Att Wikileaks öht är online får vi tacka piratpartiet i Schweiz för som omedelbart reggade wikileaks.ch när EveryDNS slängde ut WIKILEAKS.ORG och gjorde sedan under några stormiga dagar allt i sin makt för att behålla domänen när EveryDNS även ville radera wikileaks.ch. Då gick PP-CH och tog kontakt med en annan DNS-serverorg som stod pall för påtryckningarna. När det verkligen knep, när det var hur kritiskt som helst, var det alltså PP i CH som ställde upp, inte PP Sverige. Även OWNI i Frankrike ställde upp och gick till domstol eftersom Sarkozy & anhang ville kasta ut WL från Frankrike.

Nu har förstås WL över 2000 spegelsajter och är inte längre beroende av ryggradslösa PP i Sverige öht.

När det verkligen blåser, står svenska PP inte pall och då hjälper det inte att några PP-ister droppar in här och berättar fabler. Tack vare Veritas-Detector, BaalZeBub m fl vet vi precis var era sympatier står i denna fråga, inte är det på "info-Jesus" sida.

Det här är en knäppa till alla orwellianer och hårklyvare som säger att WL är större än eller totalt skilt från JA, eftersom det visar att det är människorna i en organisation (PP-CH gjorde en helt annan bedömning och agerade resolut än PP-Sverige) och inte organisation i sig som är viktiga.

De som tror att WL kan överleva en dekapitation lika bra som utan, de bryr sig inte om WL och dess överlevnad öht.
Senast redigerad av flashback979 2011-04-16 kl. 21:22.
Citera
2011-04-16, 21:27
Medlem
opemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
I den här sättningen ifrågasätter du din egen partiledare.

På sätt och vis gör jag det, ja. Det är bland annat därför det blir så intressant att fundera över den här "konflikten". De flesta kan ha nåt "att vinna" på att göra olika utspel i den här affären. Och lika intressant blir det såklart att fundera över motsatsen, vilka har _inte_ gjort några utspel, och finns det poäng att plocka i så fall där också.
Citera
2011-04-16, 21:30
Bannlyst
Tyvärr har jag inte tid att delta i diskussionen i kväll men vill ändå hälsa Emma välkommen till tråden. Det är modigt av dig att komma hit. Utan att vara piratpartist kan jag förstå och instämma i den kritik som här riktas mot Piratpartiet. @Anemon uttrycker det klart och koncist:
Citat:
Yttrandefriheten MÅSTE i alla lägen ALLTID prioriteras högst av alla ideologier. Varför? Jo för utan yttrandefrihet kan inga andra frågor drivas.
Trots att jag har mina rötter i feminismen och HBT-rörelsen skulle jag, om jag var piratpartist, inte vilja se de frågorna högre upp på prioritetsordningen än yttrandefrihet. Den är grunden till allt annat politiskt och medborgarrättsligt arbete, inte bara för oss utan i ett globalt perspektiv.

Vänliga hälsningar, Anna-Karin Granberg!

Edit: Och även om #prataomdet-kampanjen inte hade som primärt syfte att skada Julian Assange utan bara använde detta fall som draghjälp för att nå ut, så kan det knappast vara helt oförutsett att det skulle komma att skada JA och därmed WikiLeaks.
Senast redigerad av Berengar 2011-04-16 kl. 21:33. Anledning: tillägg
Citera
2011-04-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Låt oss klarställa följande:

Att Wikileaks öht är online får vi tacka piratpartiet i Schweiz för som omedelbart reggade wikileaks.ch när EveryDNS slängde ut WIKILEAKS.ORG och gjorde sedan under några stormiga dagar allt i sin makt för att behålla domänen när EveryDNS även ville radera wikileaks.ch. Då gick PP-CH och tog kontakt med en annan DNS-serverorg som stod pall för påtryckningarna. När det verkligen knep, när det var hur kritiskt som helst, var det alltså PP i CH som ställde upp, inte PP Sverige. Även OWNI i Frankrike ställde upp och gick till domstol eftersom Sarkozy & anhang ville kasta ut WL från Frankrike.

Nu har förstås WL över 2000 spegelsajter och är inte längre beroende av ryggradslösa PP i Sverige öht.

När det verkligen blåser, står svenska PP inte pall och då hjälper det inte att några PP-ister droppar in här och berättar fabler. Tack vare Veritas-Detector, BaalZeBub m fl vet vi precis var era sympatier står i denna fråga, inte är det på "info-Jesus" sida.

Det här är en knäppa till alla orwellianer och hårklyvare som säger att WL är större än eller totalt skilt från JA, eftersom det visar att det är människorna i en organisation (PP-CH gjorde en helt annan bedömning och agerade resolut än PP-Sverige) och inte organisation i sig som är viktiga.

De som tror att WL kan överleva en dekapitation lika bra som utan, de bryr sig inte om WL och dess överlevnad öht.

Jag instämmer. Wikileaks är "bara" en organisation, som är beroende av folk med civilkurage. Jag tror att i västvärlden är folk så bekväma att de allra flesta inte har det civilkurage som just JA besitter.

Att då genom en demagogikampanj (#prataomdet) söka tillintetgöra (om än indirekt) JA, för att själv synas, är ju kontraproduktivt för transparensen och demokratiseringsprocessen.
Citera
2011-04-16, 21:35
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opemma
Jag både förstår och inte förstår, om jag ska vara ärlig. PP har inte tagit ställning i Assange-fallet (jag tänker för att det kanske egentligen inte funnits nån egentlig konsensus bland de som håller kontakt dagligen med partiarbetet). Fattar jag det rätt som uppfattar det som att eftersom så inte skett, så ser det ut som att PP _har_ tagit ställning åt andra hållet? Men vad har partiet gjort, menar du, som framstår ta ställning _mot_ yttrandefrihet? PP stöder Wikileaks på precis alla sätt som finns tillgängliga, till och med genom att erbjuda serverutrymme.

Och en sidonotering; jag vet inte riktigt hur OT vi kan gå i den här tråden, som jag antar handlar om gräv kring #prataomdet?

Du är ju en av dem som det grävs runt så jag tror/hoppas att moderator ger oss lite rörelseutrymme till att räta ut vissa frågetecken här. Angående PPs inställning i Assangefrågan så, ja om du inte har förstått kritiken som framförs i hela denna tråd samt den stora wikileakstråden i aktuella brott och kriminalfall, jadå vet jag inte hur jag ska förklara. Någon annan får hoppa emellan här för jag har haft en lång dag idag och måste be att få återkomma. Men stay tuned! Trevligt att språkas hursomhelst.
Citera
2011-04-16, 21:37
Medlem
opemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
Tyvärr har jag inte tid att delta i diskussionen i kväll men vill ändå hälsa Emma välkommen till tråden. Det är modigt av dig att komma hit. Utan att vara piratpartist kan jag förstå och instämma i den kritik som här riktas mot Piratpartiet. @Anemon uttrycker det klart och koncist:
Trots att jag har mina rötter i feminismen och HBT-rörelsen skulle jag, om jag var piratpartist, inte vilja se de frågorna högre upp på prioritetsordningen än yttrandefrihet. Den är grunden till allt annat politiskt och medborgarrättsligt arbete, inte bara för oss utan i ett globalt perspektiv.

Vänliga hälsningar, Anna-Karin Granberg!

Tack Anna-Karin! Så ofta som jag hänvisar till Flashback var det väl på tiden. Och medhåll om att yttrandefrihet är bland det viktigaste vi har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in