2011-01-24, 10:55
Medlem
OldWolfs avatar
Det känns därför oerhört fint och viktigt att många skribenter nu tar upp det här. Att vi öppnar upp och berättar om både personliga erfarenheter och allmänna uppfattningar kring sexövergrepp och "villig" motvillighet. Mycket på grund av att en av världens just nu mest omskrivna "hjältar", Julian Assange, i mångas ögon inte "ser ut som någon våldtäktsman". Som att man skulle kunna se något sådant.

Cissi Wallin, född 1985 är programledare på P3 och frilansskribent, bland annat åt Metro och Veckorevyn
Nyheter 24
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...an-valdtog-mig

Som sagt, #prataomdet handlar inte om Assange
Citera
2011-01-24, 11:08
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx

Och gummor. Det finns kvinnliga skribenter och vettiga feminister som deltagit i grävandet.

Så rätt så, heder till er!!

Det finns hopp för mänskligheten trots allt
Citera
2011-01-24, 11:12
Medlem
OldWolfs avatar
Om Julian Assange har våldfört sig på två unga kvinnor eller om ord som ”övergrepp” och ”våldtäkt” har felanvänts om dålig sexuell kommunikation, det vet idag tre personer. Vi andra har inte en aning. Det vi vet är att en människa som anmält att hon utsatts för brott blir behandlad som om hon själv vore brottsling – en klassiker vid misstänkta sexbrott, en atavistisk rest av skambeläggande av kvinnan som hör hemma i medeltiden, inte i moderna och postmoderna samhällen.
Maria Küchen, författare i Sydsvenskan.

#prataomdet handlar som sagt inte om Assange!!

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och...eltiden-1.html
Citera
2011-01-24, 11:23
Medlem
Från TT gick det här ut:

Citat:
STOCKHOLM/TT SPEKTRA
Det började med att journalisten och "På spåret"-deltagaren Johanna Koljonen twittrade om ett sexuellt övergrepp. Det uppmärksammade rättsfallet mot Julian Assange fick henne att reflektera över sexuella gråzoner och en egen övergreppshistoria som hon själv aldrig anmälde.
I Dagens Nyheter skriver hon själv om sin erfarenheter och uppmanar andra att följa efter. Hundratals twittrare har redan gjort det. Tweets och blogginlägg finns nu samlade på den nystartade bloggen prataomdet.se.
"Den största överraskningen är hur mycket vi alla har på hjärtat", skriver Johanna Koljonen.
Finns exempelvis här:http://hn.se/nojekultur/ttkultur/1.1...m-sexovergrepp

TT-citatet finns i en mängd tidningar, googla på "Det började med att journalisten och "På spåret"-deltagaren Johanna Koljonen twittrade om ett sexuellt övergrepp".

Att tidningarna tar in material från TT är inte i sig anmärkningsvärt, i synnerhet om de uppger källan vilket de gjort i de fall jag sett.
Men, att TT använder liknande formuleringar som den andra citerade textmassan är anmärkningsvärt. Att man även på TT lägger in Assange i sin text är en del i smutskastningskampanjen.

Vem i nätverket är det som jobbar på TT?
Citera
2011-01-24, 11:23
Medlem
OldWolfs avatar
Jack Werner uppmanar till bojkott av oss
http://kwasbeb.wordpress.com/2011/01...medium=twitter
Citera
2011-01-24, 11:45
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf

Citat:
Ursprungligen postat av JW
Jag kan uppmana er att inte läsa tråden på Flashback, att strunta i alla konstiga bloggar om saken, och att inte ge upphovsmännen cred och bekräftelse genom att besvara anklagelserna. Det kommer ändå aldrig växa till någon större folkrörelse, eftersom de flesta är tillräckligt vettiga för att se igenom larv som detta. Men själv kan jag inte göra det – för det här är inte mitt Flashback. Det här är en av nackdelarna med forumet. Jag blundar inte för det, och lovar att motarbeta det aktivt så mycket och länge jag orkar. För jag ser fram mot den dagen jag stolt kan stå upp för hela mitt favoritforum Flashback – bara inte utvalda delar av det.

Stig in i tråden då du allvetande superman!

Jag skulle vilja se den dagen då Jack visar upp MG&B eller Passwords-delen för sin svärmor!

Citera
2011-01-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf

Vilket stolpskott, killen är den lättduperade typen som OnOff-säljare står och diskuterar och säljer in 3-årsförsäkringar på stavmixar till.

Han tror att tråden består av "rädda människor som vill kunna hitta ett sätt att desarmera en rörelse som annars riskerar pulvrisera deras inövade och trygga bild av vad ett samlag ska vara." Han har alltså helt missuppfattat syftet med tråden.

Han ser inget märkligt i att deltagarna i nätverket timmarna efter att deras inlägg på twitter raderar sina egna poster. Fullt naturligt enligt Werner.
Att Assange ständigt nämns i samband med olika våldtäktshistorier är inget att bry sig om enligt idioten, då det "tillhör de vanligaste skribentknepen för att nå ut" för att knyta an till en aktuell händelse.

Jack Werner är ett praktexempel på en totalt okritisk mediakonsument.
Citera
2011-01-24, 11:47
Medlem
OldWolfs avatar
Det är offret som straffas, som ett dubbelt övergrepp, för att hon har mage att berätta. För att hon smutskastar någon som har respekt med sig. Det är hon som hamnar ute i kylan. Om hon inte spelar med och håller käft. Som jag gjorde.
Sofia Mirjamsdotter i Mediavärlden
http://www.medievarlden.se/diskussio...mediebranschen

Lite dolt i slutet av hennes text
Citera
2011-01-24, 11:59
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Stig in i tråden då du allvetande superman!

Jag skulle vilja se den dagen då Jack visar upp MG&B eller Passwords-delen för sin svärmor!

Här är jag. Tack för vitsorden.

Liggandet har jag det fint med som det är, tack.

Jag kan göra det och filma och lägga upp på Youtube om du vill? Inte för att det är delarna som jag är mest aktiv i (frånsett MGB-tråden om folk som dött på Mount Everest och K2 och höga berg generellt, sånt är fett fascinerande).

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Vilket stolpskott, killen är den lättduperade typen som OnOff-säljare står och diskuterar och säljer in 3-årsförsäkringar på stavmixar till.

Han tror att tråden består av "rädda människor som vill kunna hitta ett sätt att desarmera en rörelse som annars riskerar pulvrisera deras inövade och trygga bild av vad ett samlag ska vara." Han har alltså helt missuppfattat syftet med tråden.

Han ser inget märkligt i att deltagarna i nätverket timmarna efter att deras inlägg på twitter raderar sina egna poster. Fullt naturligt enligt Werner.
Att Assange ständigt nämns i samband med olika våldtäktshistorier är inget att bry sig om enligt idioten, då det "tillhör de vanligaste skribentknepen för att nå ut" för att knyta an till en aktuell händelse.

Jack Werner är ett praktexempel på en totalt okritisk mediakonsument.

Har du följt kampanjen från början? Jag har. Det här handlar inte om mediakonsumtion, det här handlar om att kunna se en tidsenlig folk-, eller åtminstone sexualideologirörelse för vad det är och inte raljera bort den i nån ZOG-9/11-MOONHOAX-smörja.
Citera
2011-01-24, 11:59
Medlem
OldWolfs avatar
Jag vill verkligen inte jämföra min upplevelse med det som skett mellan Assange och kvinnorna som anmält, bara belysa att det där med kränkningar av den egna kroppen kan vara fullt av motstridiga känslor och tankar om att det är ens eget fel. Om jag bara hade sagt ifrån lite tydligare. Om jag hade blivit arg.
Anna-Karin Linder i Bang
Anna-Karin Linder är teaterpedagog och spelkonstruktör och skriver om TV för weirdscience.se.
http://www.bang.se/artiklar/nyheter/...det-2010-12-17
Citera
2011-01-24, 12:13
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Här är jag. Tack för vitsorden.

Liggandet har jag det fint med som det är, tack.

Jag kan göra det och filma och lägga upp på Youtube om du vill? Inte för att det är delarna som jag är mest aktiv i (frånsett MGB-tråden om folk som dött på Mount Everest och K2 och höga berg generellt, sånt är fett fascinerande).

Med tanke på ditt nick (jerk-us) så tvivlar jag på att liggandes är "fint". Men det hör inte hit. I övrigt - ja tack, jag vill gärna se när du visar din svärmor MG&B.

Citat:
Har du följt kampanjen från början? Jag har. Det här handlar inte om mediakonsumtion, det här handlar om att kunna se en tidsenlig folk-, eller åtminstone sexualideologirörelse för vad det är och inte raljera bort den i nån ZOG-9/11-MOONHOAX-smörja.

Snälla du, det här handlar om vuxna karriärmediakvinnor (såna du behöver för att du ska lyckas i ditt värv) som offentligt luftar sin analsextvekan.

Det handlar om att sanningen är relaterad till könet (enligt #prataomdet's upphovsmän) och att smutskastning är ok om offret är en vit man (det är också därför som du är så rädd).
Citera
2011-01-24, 12:18
Medlem
OldWolfs avatar
Journalisten Johanna Koljonen började häromdagen debattera sexualitet, övergrepp och grå*zoner på mikrobloggen Twitter. Smutskastningen mot de kvinnor som anmält Julian Assange för övergrepp väckte frågor. Oavsett om Wikileaks grundare är skyldig eller inte: priset för att prata om frågorna är uppenbarligen skyhögt. I alla fall för kvinnor.
Katrine Kielos, ledare i Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...icle8298333.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in