Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Lyckas man inte ens skrapa ihop den lilla summan som handpenningen är har man knappast en stabil och sund ekonomi. Att då ta ett stort lån som kommer innebära höjda räntor samt eventuellt krav från banken att betala hundratusentals kronor vid ett eventuellt bubbelsprick.
Men visst det är ett bostadsrace där bostaden är status. Problemet är att vem som helst kan få en fin lägenhet till skillnad från exempelvis yrkesracet där det faktiskt kräver något för att få en fin arbetstitel.
Rörande hur folk är så oroliga för min ekonomi att man skriver och varnar istället för att svara på topic.
Men för att lugna er så ni slipper ligga vakna på natten så kan jag berätta att vi är ett par nyexaminerade civ.ing som har bra löner (över rek ingångslön för civ.ing) och utan problem klarar av att betala lånen även vid betydligt högre räntor. Räknar dock med att amortera ner till 85% belåning på ~1-1.5år beroende på pris, och vidare ner till 75 ett par år efter.
Det är förövrigt inte säkert att vi kommer behöva ta en handpennigslån, det beror lite på när köp sker och till vilket belopp. Jag funderade mest på hur folk gör.
Förövrigt bör ju även de som säljer sin bostad och köper ny hamna i liknande sits? Ofta köper man ju en ny innan du fått in pengarna från nuvarande bostad?
Tack stillton och Magban för lite vettigare svar, blir att köra på rörligt lån om vi hamnar i det läget.