• 1
  • 2
2011-01-23, 09:22
Medlem
Hej!

Har länge undrat hur man får till en kalops där man har i kött och morötter, och köttet ska verkligen smälta i munnen..

Finns det några recept på det?

........mmm
Citera
2011-01-23, 09:25
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Hej!

Har länge undrat hur man får till en kalops där man har i kött och morötter, och köttet ska verkligen smälta i munnen..

Finns det några recept på det?

........mmm
Alla recept? Hur lång koktiden blir beror ju på köttets kvalitet och hur stora bitar du skär dem i och temperaturen men överlag så handlar det om att låta grytan så och bubbla läääänge.
Recept finns i mängder, det är bara att googla på "kalops" och välja ett som låter bra och inte stirra sig blind på koktiden i receptet, det är klart när det är klart, kläm och känn på köttet helt enkelt.
Citera
2011-01-23, 09:31
Medlem
koka, koka, koka..
Två timmar brukar jag låta min stå och puttra... Man får helt enkelt känna på köktet i mellanåt.Kalops är ju en av dom enklaste grytorna att göra bara man har is i magen och inte tar köttet för tidigt...

Dessutom blir ju såsen så mkt godare när köttet har puttrat riktigt länge...
Citera
2011-01-23, 09:34
Medlem
Trumpeters avatar
Jag använder högrev och den brukar få stå att puttra i 2-3 timmar.
Citera
2011-01-23, 10:04
Medlem
När jag gjort kalops på restaurang tidigare så brukade vi låta den koka över natten.. Så det blev alltså ungefär 15 timmars koktid på den, så de är bara låta den koka så länge du vill..
Citera
2011-01-23, 10:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwassi
När jag gjort kalops på restaurang tidigare så brukade vi låta den koka över natten.. Så det blev alltså ungefär 15 timmars koktid på den, så de är bara låta den koka så länge du vill..
Detta låter märkligt.

För det mesta så används högrev till kalops, vilket jag förmodar att man också gör på din krog.

Du säger att ni låter köttet koka över natten i ungefär 15 timmar. Vidare säger du att man kan låta köttet koka så länge man vill. Går man efter dina instruktioner så faller köttet sönder i trådiga fibrer och hela anrättningen liknar gröt.

Ledsen att säga det men ditt inlägg pekar inte direkt på en kunnig kock .

~Paul~
Citera
2011-01-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwassi

Hahahah
Citera
2011-01-23, 12:04
Medlem
HerrVits avatar
Borde man inte kunna använda oxsvans till kalops?
Citera
2011-01-23, 12:09
Medlem
Mina tips.

Använd kött av god kvalitet. Jag köper på ekologisk på gårdsbutik eller beställer eko i butiken.

Rumstempererade lagom stora bitar som du bryner.

Ner med alla ingredienser i en kastrull fyll sedan med vatten och låt koka upp långsamt. Skumma under uppkok.

Ibland kokar jag kött med märgben och grönsaker. Efter en 3-4 timmar tar jag bort ben och grönsaker och ersätter med nya grönsaker som jag låter ligga i tills lämplig konsistens. Brukar bli mkt bra smak.
Citera
2011-01-23, 13:01
Medlem
Fjoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVit
Borde man inte kunna använda oxsvans till kalops?

Jodå, men då blir koktiden markant längre än om du använder högrev och du missar de lite större köttbitar som i alla fall jag associerar med kalops, men grytan blir sjukt mustig och smaken är ju inget fel på, bara konsistensen.
Citera
2011-01-23, 13:02
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.kapten
Mina tips.

Använd kött av god kvalitet. Jag köper på ekologisk på gårdsbutik eller beställer eko i butiken.

Rumstempererade lagom stora bitar som du bryner.

Ner med alla ingredienser i en kastrull fyll sedan med vatten och låt koka upp långsamt. Skumma under uppkok.

Ibland kokar jag kött med märgben och grönsaker. Efter en 3-4 timmar tar jag bort ben och grönsaker och ersätter med nya grönsaker som jag låter ligga i tills lämplig konsistens. Brukar bli mkt bra smak.
..och pudrar med mjöl självfallet
Citera
2011-01-23, 13:04
Medlem
Tack för de goda svaren!

Ska försöka hålla koktiden på runt 2 timmar.

Har faktiskt stora problem med att låta mat stå i över 1 timme, brukar laga mat såfort jag är jävligt hungrig, och då har jag inte så stort tålamod förstår ni. Men men, får försöka börja laga 1-2 timmar innan jag vet att jag börjar bli hungrig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in