2011-01-22, 19:36
Bannlyst
Vet inte om det här är rätt kategori eller om den borde vara i bostadstråden men mod får avgöra.

Nu har jag och tjejen planer på att köpa en bostadsrätt men frågar vilka banker som ger ett lån utan en massa krav. Vi var och sökte om ett löfte via nätet på frugans bank Nordea men fick avslag. Har hört att SBAB och Länsförsäkringar är något bättre än alla andra banker så vi överväger att söka på någon av dom.

Jag kan börja med att skriva min situation. Är behovsanställd vilket är inte en garanti för en bank men har min föräldrar som kan gå i borgen vilket borde inte vara en risk för banken när dom beslutar låna miljonbelopp ? Till de andra saken när vi sökte på Nordea så görs självklart en kreditupplysning, fick hem en sån och inte mot min förvånan så stod det att: Personen har haft en skuld hos kronofogdemyndigheten under 5 av de senaste 24 månader, betyder det att jag kommer finnas kvar i ytterliggare 5 månader till sen helt borta ?

Finns det någon chans för mig och min fru att få ett lån beviljad av någon större bank efter min situationen som ni ser?

Vill inte ha tips på banker som Blue Stepp
Citera
2011-01-22, 19:40
Medlem
Cannabias avatar
3 år syns det att du har haft en skuld hos kronan om jag inte minns fel

200
Citera
2011-01-22, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabia
3 år syns det att du har haft en skuld hos kronan om jag inte minns fel

200

Men det står senaste 24 månaderna och inte 26 månader ? Sen så undrar jag vad du menar med 200 och skrattar, vad är roligt ?
Citera
2011-01-22, 19:49
Medlem
Cannabias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalAnka
Men det står senaste 24 månaderna och inte 26 månader ? Sen så undrar jag vad du menar med 200 och skrattar, vad är roligt ?

200 inlägg:P
Citera
2011-01-22, 19:53
Medlem
Riddargatan1s avatar
Jag känner folk som arbetar som bolånehandläggare på BlueStep och får man nobben hos dom ja då ska man fanimej inte ha ett lån. Deras s.k. kravkriterier är ett skämt. Så om ni får nej från BlueStep då är det verkligen inte sunt att ni tar ett så stort bolån.
Citera
2011-01-22, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddargatan1
Jag känner folk som arbetar som bolånehandläggare på BlueStep och får man nobben hos dom ja då ska man fanimej inte ha ett lån. Deras s.k. kravkriterier är ett skämt. Så om ni får nej från BlueStep då är det verkligen inte sunt att ni tar ett så stort bolån.

Jag avrådde BlueStep. Bluestep är sista stället jag skulle söka på. Var inne på deras sida för att kolla och deras ränta är dubbla jämfört med andra banker och det är för mycket.
Citera
2011-01-22, 21:11
Medlem
Riddargatan1s avatar
Citat:
Jag avrådde BlueStep. Bluestep är sista stället jag skulle söka på. Var inne på deras sida för att kolla och deras ränta är dubbla jämfört med andra banker och det är för mycket.
Sorry, jag läste sista meningen helt fel. Missade ordet "inte".
Citera
2011-01-22, 21:25
Medlem
Citat:
Nu har jag och tjejen planer på att köpa en bostadsrätt men frågar vilka banker som ger ett lån utan en massa krav.

Ni har (trist nog för er) ytterligare 2,5år att planera om inte Bluesteps villkor passar, om man ser det krasst...

Men nu hade du ju dina föräldrar som eventuellt kunde gå i borgen för er så möjligheterna att få ett lån är inte obefintliga. Tycker ni ska börja med att boka ett möte med Nordea, att ni fick nobben över internet är knappast konstigt men det är en helt annan sak om ni kan diskutera upplägget.

Vidare vette sjutton vad jag anser om SBAB... Visst lite nytta ha de gjort genom åren, men att säga att de är bättre än andra banker är tveklöst att ta i. Det enda som är bra är att man vet att man har samma ränta som alla andra, men samtidigt vet man förstås att räntan är högre än hos andra banker efter ränterabatter (vilket förmodligen inte är aktuellt i ert fall). Länförsäkringar har jag ingen aning om...
Citera
2011-01-23, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ni har (trist nog för er) ytterligare 2,5år att planera om inte Bluesteps villkor passar, om man ser det krasst...

Men nu hade du ju dina föräldrar som eventuellt kunde gå i borgen för er så möjligheterna att få ett lån är inte obefintliga. Tycker ni ska börja med att boka ett möte med Nordea, att ni fick nobben över internet är knappast konstigt men det är en helt annan sak om ni kan diskutera upplägget.

Vidare vette sjutton vad jag anser om SBAB... Visst lite nytta ha de gjort genom åren, men att säga att de är bättre än andra banker är tveklöst att ta i. Det enda som är bra är att man vet att man har samma ränta som alla andra, men samtidigt vet man förstås att räntan är högre än hos andra banker efter ränterabatter (vilket förmodligen inte är aktuellt i ert fall). Länförsäkringar har jag ingen aning om...

Hur då inte i ert fall ?
Citera
2011-01-23, 14:33
Medlem
Citat:
Hur då inte i ert fall ?
Duktiga kunder får ränterabatter, betalar in i tid, har en tradition att spara stora summor, stabila jobb, inte varit hos kfm, osv osv osv osv osv osv osv osv.
Lyckas man att inte uppfylla några av dessa krav får man inte rabatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in