2014-12-19, 07:19
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Såg din vädjan i andra tråden Gogge...

Joe Frazier är naturligtvis svaret. Är tanken nu att jag ska slänga iväg ledtrådarna till en egen, eller hur funkar detta?

Uppdatering: Har kollat reglerna nu och slänger iväg nästa quiz (är tämligen säker på att svaret är rätt och pallar inte att vänta, skulle svaret mot all förmodan vara fel så får väl moderator radera eller nåt )

1. Rankas av många objektiva bedömare in som en av de bästa idrottsmännen någonsin (kanske inte topp 10, men säkert topp 20-30). Bar sitt lands OS-flagga tre gånger, olika flaggor varje gång.
2. Hann både med att jobba för polisen och doktorera i pedagogik (googlade wikipedia för intressant trivia) innan han gick över och så småningom blev politiker.
3. Idrottarens smeknamn innehåller ett arbetsredskap och en landsdel.

Bonusledtråd (för den som tror att den är vet men som vill vara säker)
Andra bokstaven i förnamn respektive efternamn är L och A.
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2014-12-19 kl. 07:51.
2014-12-19, 11:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Såg din vädjan i andra tråden Gogge...

Joe Frazier är naturligtvis svaret. Är tanken nu att jag ska slänga iväg ledtrådarna till en egen, eller hur funkar detta?

Uppdatering: Har kollat reglerna nu och slänger iväg nästa quiz (är tämligen säker på att svaret är rätt och pallar inte att vänta, skulle svaret mot all förmodan vara fel så får väl moderator radera eller nåt )

1. Rankas av många objektiva bedömare in som en av de bästa idrottsmännen någonsin (kanske inte topp 10, men säkert topp 20-30). Bar sitt lands OS-flagga tre gånger, olika flaggor varje gång.
2. Hann både med att jobba för polisen och doktorera i pedagogik (googlade wikipedia för intressant trivia) innan han gick över och så småningom blev politiker.
3. Idrottarens smeknamn innehåller ett arbetsredskap och en landsdel.

Bonusledtråd (för den som tror att den är vet men som vill vara säker)
Andra bokstaven i förnamn respektive efternamn är L och A.

Thanx theRulerOfBethos! Slapp jag lägga in en "Han var sannerligen ingen´Average Joe´"! Helt ok att inte invänta mitt "ja - det är rätt" - visst var det "smokin´Joe"! (rök, ledtråd 1). Ledtråd 3 var mer subtil (och mer anpassad för den tid då Zurfarn, Topdawg och SvenStolpe huserade i tråden) -> "går illa" -> "gorilla", som han blev kallad av Ali inför Thrilla´in Manilla -75.

Din verkar klurig - ska klura på den!
2014-12-19, 11:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Karelin! Tre flaggor gjorde att jag direkt tänkte ryss - Sovjet, OSS, Ryssland, och "lyftkranen från Sibirien". Och bokstäverna stämmer med Alexander K.

Sitter på kontoret och behöver förvärvsarbeta lite - så släpper frågan fri! (tämligen säker på rätt svar)
2014-12-19, 22:45
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Karelin! Tre flaggor gjorde att jag direkt tänkte ryss - Sovjet, OSS, Ryssland, och "lyftkranen från Sibirien". Och bokstäverna stämmer med Alexander K.

Sitter på kontoret och behöver förvärvsarbeta lite - så släpper frågan fri! (tämligen säker på rätt svar)

Snyggt jobbat, trodde jag hade gjort den lite klurig där, men inte tillräckligt tydligen. Du tog den också på vad jag trodde var den svåraste ledtråden (det där med flaggorna).
2015-08-12, 16:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Quiztrådarna i Historia och Litteratur lever och frodas, men här är det trögt...

Nåväl, gör ett bump-försök.

1) Vi söker ett radarpar, vars smeknamn togs från popduo, sånär som på ett vokalbyte.

2) Den ene - "exekutorn" - har har en farsa som var ännu större i sporten ifråga.

3) Splittrades då hjärnan och han som serverade räkmackor lämnade för lag i stad där berömt "party" på vilket inte kaffe serverades, ja ingenting serverades!, ägde rum över 200 år tidigare.
2015-08-14, 02:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
4) Vårt radarpar kamperade ihop i lag som kan associeras till musik - nope inte Utah Jazz, inte korgboll vi talar om här.
2015-08-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
4) Vårt radarpar kamperade ihop i lag som kan associeras till musik - nope inte Utah Jazz, inte korgboll vi talar om här.
Lär väl vara hull and oates
2015-08-14, 15:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkit
Lär väl vara hull and oates

Snyggt, där satt den som en Hull-projektil i krysset! Frågan är din.
2015-08-15, 20:47
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Vars är du Sharkit!?? En fråga please...? Vi måste få igång lite fart i tråden!
2015-08-15, 23:47
Medlem
Här kommer den. Jag tar en ganska svår men intressant person.

1. På gravstenen står det World´s fastest human
2. Var innan skadan jämbördig eller tom bättre än en av tidernas främsta idrottsmän som vid ett tillfälle sa “I don’t know whether I can defeat him again.”
3. Fick aldrig möjligheten att tävla på OS av en rad olika anledningar
2015-08-16, 22:13
Medlem
4. Andre man att nå den magiska 8m gränsen, besegrade i samma tävling den mer kände Jesse Owens.
2015-08-16, 22:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkit
4. Andre man att nå den magiska 8m gränsen, besegrade i samma tävling den mer kände Jesse Owens.

Där släppte det: Eulace Peacock. Med de första tre ledtrådarna försökte jag fusk-googla mig fram via gravstensinskriptionen, to no avail... fick sedan för mig att det var en "luring" och en racerförare - föll ju på OS - eller något, betade t o m av cyklister!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in