• 1
  • 2
2004-08-15, 01:07
Medlem
Får man säga polis polis potatismos?
Hur lång kan man gå för att bara irritera en polis, utan att åka dit för tex. hindrande av ordningsmakt?

"Jävla snutjävel" tror jag man får fan för tex.
Citera
2004-08-15, 01:40
Medlem
überlords avatar
det var väl ett rätsfall nyligen då en polis hade blivit spottad i ansiktet
och det blev som sagt rättsak av det hela.

dom blev väl i stil med att en människa som jobbar som
polis ska fanimej tåla lite skit med. så spottaren gick fri.
tror i samma veva att det mer eller mindre fastställdes att
dom skulle bli tvugna till att tolerera smärre verbala förolämpningar med.
Citera
2004-08-15, 01:58
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Lilla olle ringer polisen:
Får man säga gris till en konstapel
- Nej
Får man säga konstapel till grisen
- Ja
Okej, tack så mycket konstapeln.
Citera
2004-08-15, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
- Nej
- Ja
Citera
2004-08-15, 01:59
Medlem
Nemesis1s avatar
I "Beck"-boken med samma namn ledde det i alla fall till tråkigheter om man sa "polis polis potatismos"...
Citera
2004-08-15, 02:01
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
- Nej
- Ja

Robert Gustavsson( reserverar mig för stavfel, kom nyss från krogen...) har sagt det där... hört det från han eller kommit på det själv?
Citera
2004-08-15, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
I "Beck"-boken med samma namn ledde det i alla fall till tråkigheter om man sa "polis polis potatismos"...

Ja en knatte på 4 år , typ, sa det till polisen och de två snutarna snöade in på det och fick tokpisk av Gunvald så småningom.
Citera
2004-08-15, 05:20
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ja en knatte på 4 år , typ, sa det till polisen och de två snutarna snöade in på det och fick tokpisk av Gunvald så småningom.

Så gick det inte alls till. Visserligen var det en liten unge på 3 år som pekade på Kristiansson och Kvant och sa polis, polis potatismos, eftersom han inte visste att det heter polis, polis, potatisgris, men Kling & Klang-snutarna fick INTE pisk av Gunvald. Däremot blev de utfrågade om varför de avbröt sitt uppdrag för att skälla ut en man på cykel för något som hans lille son hade sagt.

Gunvald slog överhuvudtaget inte till dem. Han tog fram ett A4-ark och skrev Dra åt helvete på det eftersom han inte orkade säga det en gång till. Kristianson och Kvant var nämligen hans favorithatobjekt eftersom de ständigt ställde till det för sig själva och den övriga poliskåren och det var i princip alltid Gunvald som fick städa upp efter dem.

Rätt ska vara rätt.

Sen kan man fråga sig varför somliga kallar Sjöwall Wahlöös underbara böcker för "Beckböcker" när Beck inte är den egentliga huvudpersonen? Syftet med böckerna var ju att beskriva ett brott eller flera och berätta om människan bakom brottet, inte om Beck, Gunvald eller hans "balla kommentarer"....

De nya Beck-filmerna har i princip ingenting med originalkaraktärerna i Sjöwall Wahlöös böcker att göra så det är rätt meningslöst att kalla karaktärerna för Martin Beck och Gunvald Larsson.

Men det där är överkurs.
Citera
2004-08-15, 10:04
Medlem
Carreras avatar
Jag tror inte att TopDawg menade att de blev slagna av gunvald, bara utskällda efter noter. Jävligt kul scen för övrigt
Citera
2004-08-15, 10:15
Medlem
phreakdentas avatar
Flyttas från Övrigt till Kriminologi & juridik...
Citera
2004-08-15, 10:43
Medlem
kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Sen kan man fråga sig varför somliga kallar Sjöwall Wahlöös underbara böcker för "Beckböcker" när Beck inte är den egentliga huvudpersonen? Syftet med böckerna var ju att beskriva ett brott eller flera och berätta om människan bakom brottet, inte om Beck, Gunvald eller hans "balla kommentarer"....

De nya Beck-filmerna har i princip ingenting med originalkaraktärerna i Sjöwall Wahlöös böcker att göra så det är rätt meningslöst att kalla karaktärerna för Martin Beck och Gunvald Larsson.

Men det där är överkurs.

OffT: Böckerna är fantastiska och jag kaller dem helst för "Sjöwall Wahlöö - böcker"
ang. filmerna minnsa jag att Maj hjälpte till en del med de inledande manusen. Man hade ambitionen att låta huvudpersonerna färgas av sina originalpersoner. Jag ka väl inte säga att de lyckades särskilt bra. Men ibland känner man igen något lite karraktärsdrag hos framförallt Beck. jag tycker man kulle ha haft med en Reha.

OnT: nada...
Citera
2004-08-15, 10:47
Medlem
RayKrebbss avatar
En snabb sökning visar att folk har blivit dömda för förolämpning efter att ha sagt "djävla fascistsvin" till poliser. Men att "svin" och "gris" kan leda till ogillat åtal, om det ses som uttryck för allmän frustration snarare än som smädelser riktade direkt åt polisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in