2011-01-22, 16:19
Medlem
Nu har jag en sån här "zippo" tändare (vet inte om det är precis en zippo, men sån man fyller på iaf).

Grejen är den att det finns endast 2hål längst ner, ett hål för en skruv, ett hål för... syre/påfyllning?

Ser lite ut som en ventil så jag tog för givet att det var där man skulle fylla på..men öppnade o tog ut den ur fodralet för att vara på den säkra sidan.. då ser jag att det går en slang direkt från "ventilen" till där lågan kommer, och inte till det tomrum på sidan som jag trodde det skulle komma till.

Antar att det är jag som är orolig i onödan (vill inte tappa bort den här tändaren, en souvenir från ett annat land), men nu till frågan vilken slags gas ska man fylla på med?

Var finns det? Clas ohlsson? kostar?
Citera
2011-01-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbsnut
Nu har jag en sån här "zippo" tändare (vet inte om det är precis en zippo, men sån man fyller på iaf).

Grejen är den att det finns endast 2hål längst ner, ett hål för en skruv, ett hål för... syre/påfyllning?

Ser lite ut som en ventil så jag tog för givet att det var där man skulle fylla på..men öppnade o tog ut den ur fodralet för att vara på den säkra sidan.. då ser jag att det går en slang direkt från "ventilen" till där lågan kommer, och inte till det tomrum på sidan som jag trodde det skulle komma till.

Antar att det är jag som är orolig i onödan (vill inte tappa bort den här tändaren, en souvenir från ett annat land), men nu till frågan vilken slags gas ska man fylla på med?

Var finns det? Clas ohlsson? kostar?

en zippo fyller du på med bensin och brukar vara ialla fall så att man tar bort innehållet från skalet o häller på bensin på bomullen innuti.
Citera
2011-01-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deks
en zippo fyller du på med bensin och brukar vara ialla fall så att man tar bort innehållet från skalet o häller på bensin på bomullen innuti.

Finns väldigt många olika sorters zippotändare, varav många fylls med gas. Ge mig en bild så ska jag berätta för dig vart du fyller på gasen.
Citera
2011-01-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arr3-
Finns väldigt många olika sorters zippotändare, varav många fylls med gas. Ge mig en bild så ska jag berätta för dig vart du fyller på gasen.
Kan nog tyvärr inte ge bild, finns inga online samt min mobil är nog för kass kvalite för att du ska se. Tyvärr. Såg nu att det är ett + & - på "botten" delen samt en pil. Kan göra en bild i paint.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/lighter.png

Det här är innan jag "tar av" botten. Ser likadant ut under, förutom att det blir ju mer plats att sätta på ett eventuellt munstycke på ventilen. Ganska övertygad om att det är där nu. Men var köper jag gas? Vad kostar det?

EDIT: Hittade den här, men hade tänkt köpa idag (om man hinner innan allt stänger). Vart kan det finnas?
Senast redigerad av fbsnut 2011-01-22 kl. 16:50.
Citera
2011-01-22, 16:55
Medlem
247aprils avatar
Om du drar ut behållarstycket så står det "Lift to fill" bara där borde problemet vara löst. Häll sedan flytande bränsle och absolut inte gas, ta en kniv och lyft upp fodret och häll ner lite.
Citera
2011-01-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 247april
Om du drar ut behållarstycket så står det "Lift to fill" bara där borde problemet vara löst. Häll sedan flytande bränsle och absolut inte gas, ta en kniv och lyft upp fodret och häll ner lite.
Det är ingen zippotändare, missuppfattade. Alltså ska jag ha gas, inte bensin.
Men är det ingen som vet var man kan köpa påfyllning?
Citera
2011-01-22, 17:21
Medlem
troböds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbsnut
Det är ingen zippotändare, missuppfattade. Alltså ska jag ha gas, inte bensin.
Men är det ingen som vet var man kan köpa påfyllning?
Är du helt bakom flötet, människa?
Butangas kan du köpa på vilken usel bensinmack eller ICA-butik som helst och kostar i stil med en femtiolapp. Funkar också att sticka i näsan om man vill bli lite rolig i huvudet.
Citera
2011-01-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Är du helt bakom flötet, människa?
Butangas kan du köpa på vilken usel bensinmack eller ICA-butik som helst och kostar i stil med en femtiolapp. Funkar också att sticka i näsan om man vill bli lite rolig i huvudet.
Förlåt mig om jag aldrig köpt butangas förut, första gången jag ska fylla på en tändare samt aldrig hållt på med husvagnar eller annat som använder sig utav det, så varför är det så konstigt?

Sniffa kan du göra själv

Hade väl mina aningar men orkade helt ärligt inte chansa och komma dit o gå bet. Aja tack iaf
Citera
2011-01-22, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 247april

Det är 2 inlägg innan det du skrev och du orkar inte läsa dom?
Citera
2012-08-14, 22:34
Medlem
Jag fyller ut frågeställningen.

Jag har en pistoltändare som jag vill fylla på med gas. När beställde den via nätet så skickades den tom (får tydligen inte skickas med gas) Notera att jag vill att någon gör det på plats då jag inte vill ha en burk fylld med brandfarlig gas hemma hos mig.

Vart kan man få sin tändare påfylld?
Citera
2015-03-02, 11:14
Medlem
Spaes avatar
Jag har en Zippo där det står "lift to fill" under, när man lyfter på det är det som bomull under. Vad ska jag ha för bensin för att fylla, var köper jag det?

/S
Citera
2015-03-02, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spae
Jag har en Zippo där det står "lift to fill" under, när man lyfter på det är det som bomull under. Vad ska jag ha för bensin för att fylla, var köper jag det?

/S
Finns på tekninkmagasinet för 70 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in