• 1
  • 2
2011-01-22, 16:01
Medlem
Hejsan. Min jordfelbrytare löste nyss ut när jag kopplade in en blender i ett uttag i köket, därmed försvann all el i min lägenhet. Jag kopplade sedan ur blendern, och återställde jordfelbrytaren samt den säkring som hade "gått". Efter detta ser allt ok ut vid säkringsskåpet, och ingenting löser ut. Dock har jag fortfarande ett uttag som inte fungerar, och inte ger ifrån sig någon ström.

Vad kan detta bero på? Tack på förhand!
Citera
2011-01-22, 16:06
Medlem
Antrims avatar
En huvudsäkring har gått.. Leta upp skåpet som matar ditt elskåp och där kommer du finna en säkring som gått.

Edit. Du måste förmodligen ringa värden eftersom du bor i en lägenhet.
Citera
2011-01-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antrim
En huvudsäkring har gått.. Leta upp skåpet som matar ditt elskåp och där kommer du finna en säkring som gått.

Stort jävla tack, på riktigt! Jag sitter med i vår brf-styrelse och kunde därför hitta rätt elrum och ordna detta. Åter igen, tack!
Citera
2011-01-22, 16:32
Medlem
Om bara ett uttag inte fungerar lär det ju inte vara huvudsäkringen?
Citera
2011-01-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antrim

haha vafan?
en huvudsäkring har ej gått med tanke på att bara 1 uttag har gått.

en lösning kan vara att blendern blivit gammal/fått en törn och blivit defekt därav elutlösningen.

MVH
Citera
2011-01-22, 17:49
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathza
haha vafan?

en lösning kan vara att blendern blivit gammal/fått en törn och blivit defekt därav elutlösningen.

MVH

Med tanke på att det löste sig när han fixade huvudsäkringen så var det ju faktiskt så att en huvudsäkring hade gått.

Med tanke på att det var en blender så stod han nog i köket...kan ju vara att uttaget gick på samma fas som spis/ugn/kylskåp typ och inte som resten av uttagen eller belysningen i lägenheten.
Då är det inte så otroligt att bara det uttaget inte skulle fungera... Man kollar ju inte direkt om spisen, ugnen eller kylskåpet fungerar det första man gör efter att en säkring gått eller jordfelsbrytaren löst ut. Däremot märker man ju att t.ex. lampor inte fungerar, att uttaget inte fungerar eller att datorn dog. Fungerar då lampor, datorn och ev. fönsterlampor men inte just det uttaget man försöker använda så är det ju lätt att tänka "allt annat fungerar utom detta uttag".

Så, med all sannolikhet var det fler saker som Inte fungerade, bara att TS inte tänkte på dom.
Citera
2011-01-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Med tanke på att det löste sig när han fixade huvudsäkringen så var det ju faktiskt så att en huvudsäkring hade gått.

Med tanke på att det var en blender så stod han nog i köket...kan ju vara att uttaget gick på samma fas som spis/ugn/kylskåp typ och inte som resten av uttagen eller belysningen i lägenheten.
Då är det inte så otroligt att bara det uttaget inte skulle fungera... Man kollar ju inte direkt om spisen, ugnen eller kylskåpet fungerar det första man gör efter att en säkring gått eller jordfelsbrytaren löst ut. Däremot märker man ju att t.ex. lampor inte fungerar, att uttaget inte fungerar eller att datorn dog. Fungerar då lampor, datorn och ev. fönsterlampor men inte just det uttaget man försöker använda så är det ju lätt att tänka "allt annat fungerar utom detta uttag".

Så, med all sannolikhet var det fler saker som Inte fungerade, bara att TS inte tänkte på dom.

Så du menar att när man står och lagar mat så tänker man inte på om kylskåpet slutar susa eller om vattnet på spisen inte kokar?
Dessutom sitter kylskåp/spis/ugn på 3 fas separat enligt svenskstandard (SS)

sorry för off topic
Citera
2011-01-22, 18:17
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
haha vafan?

MVH

Eftersom ts lokaliserade huvudsäkringen, bytte den och löste problemet, så är det väl rätt uppenbart att så var fallet?
Citera
2011-01-22, 18:21
Medlem
Lite äldre hus kan ha jäkligt spännande fördelning av faser. Jag har mer än en gång varit med om att en fas gått och det har vid alla tillfällen verkat nästan slumpmässigt vilka uttag som påverkats. Det hela låter mycket sannolikt tycker jag. Och som nämnts, det löste sig ju genom att en huvudsäkring byttes. =P
Citera
2011-01-22, 18:46
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Dessutom sitter kylskåp/spis/ugn på 3 fas separat enligt svenskstandard (SS)

Jasså, så det går 3 egna huvudsäkringar till just kylskåp/spis/ugn på tre helt separata faser? Är du dum på riktigt eller tänker du inte mer än du behöver för att kunna andas?

Det går tre faser in i huset, med tre huvudsäkringar...dessa delas sedan upp i mindre säkringar.
Går en huvudsäkring så påverkas ju allt som går på den fasen, oavsett om den sitter på en hel mindre säkring.

Vart står det att han lagade mat? Han kanske körde ihop en smoothie eller liknande?

Går ena fasen så kan ju fortfarande en tvåfas eller trefas-spis fungera någorlunda.

Dessutom är det ju inte säkert att kylskåpet slutar låta, det är ju inte alla kylskåp som hörs... mitt kylskåp hörs inte om jag inte sitter helt tyst och lyssnar jättenoga t.ex.
Citera
2011-01-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Jasså, så det går 3 egna huvudsäkringar till just kylskåp/spis/ugn på tre helt separata faser? Är du dum på riktigt eller tänker du inte mer än du behöver för att kunna andas?

Det går tre faser in i huset, med tre huvudsäkringar...dessa delas sedan upp i mindre säkringar.
Går en huvudsäkring så påverkas ju allt som går på den fasen, oavsett om den sitter på en hel mindre säkring.

Vart står det att han lagade mat? Han kanske körde ihop en smoothie eller liknande?

Går ena fasen så kan ju fortfarande en tvåfas eller trefas-spis fungera någorlunda.

Dessutom är det ju inte säkert att kylskåpet slutar låta, det är ju inte alla kylskåp som hörs... mitt kylskåp hörs inte om jag inte sitter helt tyst och lyssnar jättenoga t.ex.

haha herregud... dagens ungdom.
Citera
2011-01-23, 11:16
Medlem
Det var nog så att även kylen, spisen m.m. blev utan elförsörjning, men att jag inte tänkte på det. Sedan kanske det är underligt att ett "vanligt" uttag i lägenheten ligger på samma huvudsäkring? Hur som helst så var det en huvudsäkring som hade gått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in