2011-01-22, 15:59
Medlem
Hejsansvejsan

Nu är det såhär att jag har köpt ett halvt kilo nötytterfilé som jag tänkte tillaga i ugnen idag. Kan tillägga att jag inte har någon fungerande köttermometer, den har gått sönder märkte jag för inte så lång tid sen.

Nåväl, nu vänder jag mig till er. Hur länge ska köttet vara inne ungefär? Vill ha den nånstans mellan medium och well done.

Skall man steka köttet först för stekyta? Vad ska man ha för kryddor? Allt ni kan komma på.

Mvh
Citera
2011-01-22, 16:05
Medlem
Cannabias avatar
http://www.nybergsdeli.se/fest/helst...h-potatiskakor (dock 800 gram) men du har cirka tid
Citera
2011-01-22, 16:11
Medlem
rayraviolis avatar
Vad är nötytterfilé?

Höll på glömma: Jag tycker definitivt att du ska bryna köttet först. Gällande kryddning så räcker det med salt och peppar (vit som svart).
Senast redigerad av rayravioli 2011-01-22 kl. 16:16.
Citera
2011-01-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vad är nötytterfilé?

Ryggbiff. På samma sätt som att kotlett benämns som ytterfile hos grisen. Allt för att det låta lyxigare!
Citera
2011-01-22, 16:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tham90
Hejsansvejsan

Nu är det såhär att jag har köpt ett halvt kilo nötytterfilé som jag tänkte tillaga i ugnen idag. Kan tillägga att jag inte har någon fungerande köttermometer, den har gått sönder märkte jag för inte så lång tid sen.

Nåväl, nu vänder jag mig till er. Hur länge ska köttet vara inne ungefär? Vill ha den nånstans mellan medium och well done.

Skall man steka köttet först för stekyta? Vad ska man ha för kryddor? Allt ni kan komma på.

Mvh
Suck. Jag hatar namnet nötytterfilé. Det finns inget som heter så!!!

Jag förmodar att man syftar på biff. Det enklaste du kan göra (eftersom du endast har ½ kg) är att skiva upp det i två rejäla bitar och halstra det hastigt för att sedan stoppa in den i ugnen en stund. Servera sedan köttet efter en viloperiod på ca 7 minuter i aluminiumfolie. Glöm inte att tranchera det på snedden i mindre bitar.

Det är i stort sett omöjligt att ge råd angående tiden eftersom det finns för många variabler att ta hänsyn till.

~Paul~
Citera
2011-01-22, 16:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aladdin-
Ryggbiff. På samma sätt som att kotlett benämns som ytterfile hos grisen. Allt för att det låta lyxigare!

Ironiskt nog tycker jag att "ryggbiff" låter betydligt mer elegant än "nötytterfilé", som för mina tankar till grisens kotlettrad, fläskhare, ytterfilé eller vad man väljer att kalla detta tråkiga stycke kött.
Senast redigerad av rayravioli 2011-01-22 kl. 16:47.
Citera
2011-01-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Suck. Jag hatar namnet nötytterfilé. Det finns inget som heter så!!!

Jag förmodar att man syftar på biff. Det enklaste du kan göra (eftersom du endast har ½ kg) är att skiva upp det i två rejäla bitar och halstra det hastigt för att sedan stoppa in den i ugnen en stund. Servera sedan köttet efter en viloperiod på ca 7 minuter i aluminiumfolie. Glöm inte att tranchera det på snedden i mindre bitar.

Det är i stort sett omöjligt att ge råd angående tiden eftersom det finns för många variabler att ta hänsyn till.

~Paul~

Tack så mycket. När du säger att det är omöjligt att ge råd angående tiden så antar jag att det är omöjligt att säga gradtalet också.

Förlåt allihopa för att jag kallade det nötytterfilé, är inte så bevandrad i köttvärlden, men ville ha en billig stek tillsidag, så jag tog det som såg någorlunda gott ut till ett bra pris. Det står på nötytterfilé på förpackningen, men jag kallar det ryggbiff i fortsättningen.
Citera
2011-01-22, 16:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack så mycket. När du säger att det är omöjligt att ge råd angående tiden så antar jag att det är omöjligt att säga gradtalet också.
Så är det tyvärr. Den tempen du bör sikta på (med tanke på hur du ville ha köttet) är annars ca 64 g med åtföljande vila.

~Paul~
Citera
2011-01-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ironiskt nog tycker jag att "ryggbiff" låter betydligt mer elegant än "nötytterfilé"
Håller med, men om man är ovetande så låter allt med file bättre = ett högre pris =/
Citera
2011-01-29, 12:43
Medlem
Dharmas avatar
Citat:

Förlåt allihopa för att jag kallade det nötytterfilé, är inte så bevandrad i köttvärlden, men ville ha en billig stek tillsidag, så jag tog det som såg någorlunda gott ut till ett bra pris. Det står på nötytterfilé på förpackningen, men jag kallar det ryggbiff i fortsättningen.

Det är inte dig folk blir irriterade på utan på de som felmärker köttet.

Det är iallafall därför jag blir irriterad. Är någon irriterad på dig av någon anledning så får dom väl säga till
Citera
2011-01-29, 15:03
Medlem
Sen är del väl iofs ofta så att "nötytterfilé", trots att den består av ryggbiff, har skurits till på längden så att storlek och form med lite god vilja liknar en filé. Egentligen är ju uttrycket filé också rätt urvattnat med tanke på hur termen appliceras på fisk, fågel, rostas osv.

Vad gäller tillaga utan termometer så görs det nog bäst på lägre värme. Detta då det går raskt som faen när innertemperaturen börjar nå upp till 60-65C, övergången mellan medium rare och torr som skosula kan vara svår att pricka utan mätinstrument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in