2011-01-22, 15:30
Medlem
Hoppas att jag har placerat tråden rätt nu.

Nu är det så att jag har 0:- på mitt privatkonto, men har pengar på ett fondkonto. Jag vill alltså föra över pengar från fondkontot till privatkontot.

Har swedbank som bank och vill sköta det här över datorn. När jag loggar in på Swedbank med din dosa så finns det 3 möjligheter när det gäller fondkonto, Sälj-Byt-Köp. Antar att jag ska sälja till mitt eget privatkonto då?

Står också att 80% av summan kommer föras över, resten inom 1-3 dagar.

Nu undrar jag ifall jag kommer förlora nånting på att "sälja". Säljer jag andelar? Och varför kan jag inte helt enkelt bara Överföra pengar:S

Tacksam för svar.
Citera
2011-01-22, 15:36
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dSpaz
Hoppas att jag har placerat tråden rätt nu.

Nu är det så att jag har 0:- på mitt privatkonto, men har pengar på ett fondkonto. Jag vill alltså föra över pengar från fondkontot till privatkontot.

Har swedbank som bank och vill sköta det här över datorn. När jag loggar in på Swedbank med din dosa så finns det 3 möjligheter när det gäller fondkonto, Sälj-Byt-Köp. Antar att jag ska sälja till mitt eget privatkonto då?

Står också att 80% av summan kommer föras över, resten inom 1-3 dagar.

Nu undrar jag ifall jag kommer förlora nånting på att "sälja". Säljer jag andelar? Och varför kan jag inte helt enkelt bara Överföra pengar:S

Tacksam för svar.

Det beror lite på vilka fonder det är men om de inte har någon säljavgift "förlorar" du inget.
Du kan inte bara överföra då det är andelar i en fond du har och inte pengar. Du måste alltså sälja fonden för att få ur pengar. Säljer du på en bankdag får du 80% direkt och resterande inom 1-3 dagar. Du får sen vid nästa års deklartion betala 30% skatt på eventuell vinst i fonden.
Citera
2011-01-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det beror lite på vilka fonder det är men om de inte har någon säljavgift "förlorar" du inget.
Du kan inte bara överföra då det är andelar i en fond du har och inte pengar. Du måste alltså sälja fonden för att få ur pengar. Säljer du på en bankdag får du 80% direkt och resterande inom 1-3 dagar. Du får sen vid nästa års deklartion betala 30% skatt på eventuell vinst i fonden.

Tack så mycket för ett snabbt svar!

/edit, mod kan låsa tråd.
Senast redigerad av dSpaz 2011-01-22 kl. 15:43.
Citera
2011-01-23, 10:35
Medlem
paul.allens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dSpaz
Tack så mycket för ett snabbt svar!

/edit, mod kan låsa tråd.
Värt att tänka på är att du kommer att få skatta på dina vinster du gjort på fonderna, tänk på det om det handlar om en större summa du har placerat i dina fonder så du inte står där utan pengar när skatten skall betalas på dina vinster.
Citera
2012-07-15, 16:37
Medlem
MOPbigtimefans avatar
så om jag för över från fondkontot nu får jag dom imorgon? (måndag)
Citera
2012-07-15, 17:01
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPbigtimefan
så om jag för över från fondkontot nu får jag dom imorgon? (måndag)
3 bankdagar kommer det ta, om du inte har så att banken lägger ut innan
Citera
2012-07-15, 22:35
Medlem
Du får dom på stört. Brukar jag alltid få. Dock har jag ingen koll på om jag gjort det på en helg. Det är alldeles för lätt att sälja fonder med bankdosan ;P
Citera
2012-07-16, 08:21
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av microsim
Du får dom på stört. Brukar jag alltid få. Dock har jag ingen koll på om jag gjort det på en helg. Det är alldeles för lätt att sälja fonder med bankdosan ;P

Du får inte pengar på stört hos Swedbank. Tar några bankdagar beroende på fond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in